Honda Insight

Zdzisław Podbielski
Silnik spalinowy ostatnio rozwinął się tak bardzo, że trudno z nim konkurować. Dlatego zwolennicy alternatywnego źródła napędu połączyli silnik spalinowy z elektrycznym i tak utworzona hybryda jest ekologiczna, zużywa niewielkie ilości paliwa, tym samym emituje mniej trujących związków

.

 

Układ hybrydowy opracowany przez Hondę wbudowano do specjalnie opracowanego samochodu nazwanego Insight, który odznacza się niezwykle lekką, jak na hybrydę, budową i doskonałym współczynnikiem oporu powietrza Cx - 0,25.

 

Budowa napędu

 

fot. autor
fot. autor

Sercem Insighta jest silnik benzynowy umieszczony poprzecznie z przodu pojazdu. Ma 3 cylindry o pojemności jednego litra, 12-zaworów oraz system zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów - VTEC. Do budowy tej jednostki napędowej użyto specjalnie opracowanych materiałów, np. nowego stopu magnezu, dzięki czemu jego masa wynosi tylko 56 kg. Silnik ten jest uważany za jeden z najlżejszych na świecie. Pomiędzy silnikiem benzynowym i skrzynią biegów zamontowano niewielkich wymiarów silnik elektryczny.

fot. autor
fot. autor

W tylnej części samochodu zlokalizowano pozostałe elementy zintegrowanego wspomagania silnikiem elektrycznym IMA (Integrated Motor Asist), czyli zestaw baterii Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorowych) i moduł sterujący napędem. Ten ostatni ma za zadanie precyzyjnie kontrolować system wspomagający i regenerować baterie, a także kierować energię elektryczną do klasycznego akumulatora 12-voltowego.

 

Jak to działa?

 

fot. autor
fot. autor

Silnik benzynowy samodzielnie pracuje podczas jazdy ze stałą prędkością, w tym czasie silnik elektryczny działa jak generator prądu i doładowuje baterie. Jeśli energiczniej przyciśniemy pedał przyspiesznika, włączy się wspomagający silnik elektryczny, aby nie dopuścić do wysilonej pracy "benzyniaka", przy której wzrasta zużycie paliwa. W momencie zatrzymania samochodu, np. przy czerwonym świetle i po przestawieniu dźwigni zmiany biegów w położenie neutralne (luz), silnik spalinowy jest automatycznie wyłączany. Ponowne włączenie silnika następuje po naciśnięciu sprzęgła i włączeniu biegu. Rolę rozrusznika spełnia silnik elektryczny. Moc silnika benzynowego wynosi 68 KM, a gdy go wspomaga silnik elektryczny, moc hybrydy wzrasta do 76 KM. Wzrasta też moment obrotowy.

 

Hybryda Hondy jest interesującym rozwiązaniem, znacznie ogranicza zużycie paliwa, a więc emisję spalin oraz głośność pojazdu. Insight cieszy się zainteresowaniem w USA, nieco mniejszym w Kanadzie, a Europa jakoś nie przekonała się do tego rozwiązania. W 2002 r. na naszym kontynencie sprzedano tylko 51 szt. Insighta, z tego 48 sztuk kupili Brytyjczycy. Wydaje się, że mała popularność tego pojazdu wynika z 2-osobowego nadwozia i znacznej ceny (ok. 200 000 zł).

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty