Honda Insight

Zdzisław Podbielski
Silnik spalinowy ostatnio rozwinął się tak bardzo, że trudno z nim konkurować. Dlatego zwolennicy alternatywnego źródła napędu połączyli silnik spalinowy z elektrycznym i tak utworzona hybryda jest ekologiczna, zużywa niewielkie ilości paliwa, tym samym emituje mniej trujących związków

.

 

Układ hybrydowy opracowany przez Hondę wbudowano do specjalnie opracowanego samochodu nazwanego Insight, który odznacza się niezwykle lekką, jak na hybrydę, budową i doskonałym współczynnikiem oporu powietrza Cx - 0,25.

 

Budowa napędu

 

fot. autor
fot. autor

Sercem Insighta jest silnik benzynowy umieszczony poprzecznie z przodu pojazdu. Ma 3 cylindry o pojemności jednego litra, 12-zaworów oraz system zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów - VTEC. Do budowy tej jednostki napędowej użyto specjalnie opracowanych materiałów, np. nowego stopu magnezu, dzięki czemu jego masa wynosi tylko 56 kg. Silnik ten jest uważany za jeden z najlżejszych na świecie. Pomiędzy silnikiem benzynowym i skrzynią biegów zamontowano niewielkich wymiarów silnik elektryczny.

fot. autor
fot. autor

W tylnej części samochodu zlokalizowano pozostałe elementy zintegrowanego wspomagania silnikiem elektrycznym IMA (Integrated Motor Asist), czyli zestaw baterii Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorowych) i moduł sterujący napędem. Ten ostatni ma za zadanie precyzyjnie kontrolować system wspomagający i regenerować baterie, a także kierować energię elektryczną do klasycznego akumulatora 12-voltowego.

 

Jak to działa?

 

fot. autor
fot. autor

Silnik benzynowy samodzielnie pracuje podczas jazdy ze stałą prędkością, w tym czasie silnik elektryczny działa jak generator prądu i doładowuje baterie. Jeśli energiczniej przyciśniemy pedał przyspiesznika, włączy się wspomagający silnik elektryczny, aby nie dopuścić do wysilonej pracy "benzyniaka", przy której wzrasta zużycie paliwa. W momencie zatrzymania samochodu, np. przy czerwonym świetle i po przestawieniu dźwigni zmiany biegów w położenie neutralne (luz), silnik spalinowy jest automatycznie wyłączany. Ponowne włączenie silnika następuje po naciśnięciu sprzęgła i włączeniu biegu. Rolę rozrusznika spełnia silnik elektryczny. Moc silnika benzynowego wynosi 68 KM, a gdy go wspomaga silnik elektryczny, moc hybrydy wzrasta do 76 KM. Wzrasta też moment obrotowy.

 

Hybryda Hondy jest interesującym rozwiązaniem, znacznie ogranicza zużycie paliwa, a więc emisję spalin oraz głośność pojazdu. Insight cieszy się zainteresowaniem w USA, nieco mniejszym w Kanadzie, a Europa jakoś nie przekonała się do tego rozwiązania. W 2002 r. na naszym kontynencie sprzedano tylko 51 szt. Insighta, z tego 48 sztuk kupili Brytyjczycy. Wydaje się, że mała popularność tego pojazdu wynika z 2-osobowego nadwozia i znacznej ceny (ok. 200 000 zł).

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie