Honda HR-V już kiedyś była w ofercie japońskiego producenta. Pierwsza generacja tego auta weszła do produkcji w 1999 roku - najpierw, jako auto trzydrzwiowe, a rok później w wersji pięciodrzwiowej. Model HR-V był produkowany do 2006 roku. Teraz HR-V wraca, ale w zupełnie innym wydaniu. W zasadzie jedyne co ma wspólnego z poprzednikiem to przynależność do marki oraz do segmentu SUV.
Wariacje na temat coupe
Nowa Honda HR-V z zewnątrz prezentuje się zachęcająco. Producent reklamuje swój nowy model, jako zaprojektowany w stylu coupe. Świadczyć o tym mają liczne przetłoczenia, zaokrąglony tył, a przede wszystkim ukrycie zewnętrznych klamek tylnych drzwi w słupkach. Bojowo wygląda masywny przód z obszerną atrapą, czy wąskie reflektory. Wizerunek ten wzmagają masywne przednie i tylne zderzaki. Ostro wycięte boczne przetłoczenia optycznie pochylają sylwetkę auta do przodu.
Producent informuje, że sporo uwagi poświęcił również podwoziu. W jego konstrukcji zastosowano trzy osłony (pod silnikiem oraz pod przednim i tylnym odcinkiem podłogi), których zadaniem jest zapewnienie lepszego opływu powietrza, obniżenie zużycia paliwa redukcja poziomu hałasu przedostającego się do środka.
Przestronnie w kabinie
Wnętrze HR-V jest przestronne i wykonane z zastosowaniem materiałów dobrej jakości. Np. w desce rozdzielczej jest panel pokryty czarnym lakierem fortepianowym. Kierowca widzi przed kierownicą trzy wskaźniki - obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz poziomu paliwa wraz z komputerem pokładowym. Za sprawą funkcji ECO Assist, podczas oszczędniej jazdy, podświetlenie prędkościomierza zmienia kolor z białego na zielony.
W centrum deski rozdzielczej znajduje się siedmiocalowy ekran dotykowy multimedialnego zestawu Honda Connect (działa w oparciu o system Android), który jest standardowym wyposażeniem wersji Sport i Executive. W wersji podstawowej Comfort wyświetlacz ma przekątną wynoszącą pięć cali.
W standardzie jest system składania tylnej kanapy Magic Seats, znany już z modelu Civic. Pozwala on m.in. tak złożyć siedzisko, dzięki czemu można uzyskać przestrzeń od podłogi do podsufitki o wysokości 1240 mm.
Pojemność bagażnika wynosi 453 litry. Po złożeniu oparć kanapy można uzyskać niemal płaską powierzchnię ładunkową. Wówczas pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1533 l.
Napęd tylko na przód
Honda HR-V jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych - benzynowej i wysokoprężnej. W tej pierwszej pod maską pracuje silnik i-VTEC o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM. W wersji dieslowskiej auto napędza jednostka -DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM. W obu wersjach auto jest oferowane tylko z napędem na przednią oś.
Napęd jest przenoszony za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej. W wersji benzynowej może to być również bezstopniowa automatyczna skrzynia CVT. Podczas prezentacji prasowej Hondy HR-V jeździliśmy wersją z silnikiem benzynowym. Auto sprawuje się poprawnie. Szczególnie docienić należy odporność na kontakt z dziurawą nawierzchnią. Duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie sprawnie niweluje wstrząsy.
Natomiast silnik jest typową, wysokoobrotową jednostką Hondy, czyli żeby jechać dynamicznie - na przykład podczas wyprzedzania innych pojazdów - trzeba ja trzymać na wysokich obrotach.
Podobała nam się praca dźwigni zmiany biegów. Jest ona zlokalizowana tuż pod prawą ręką kierowcy, a poszczególne przełożenia mają krótkie przełożenie. Cena wyjściowa Hondy HR-V wynosi 77 tys. zł. Tyle trzeba zapłacić za bazową wersję Comfort
z benzynowym silnikiem 1.5. W wyposażeniu standardowym, poza sześcioma poduszkami powietrznymi, układami ABS i ESP i systemem audio, są również klimatyzacja, tempomat oraz automatyczne reflektory. Ta sama wersja Comfort, ale z silnikiem wysokoprężnym kosztuje 86 tys. zł.
Najwięcej - 105 500 zł - kosztuje topowa wersja Executive z silnikiem 1.6 i-DTEC. W tym przypadku w skład wyposażenia standardowego wchodzą takie elementy, jak skórzana tapicerka, kamera cofania, elektrycznie otwierane i uchylane panoramiczne okno dachowe i 17-calowe aluminiowe obręcze.
Honda HR-V 1.5 i-VTEC i konkurenci
Marka/model | Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance | Mazda CX-3 2.0 120 KM SkyPassion | Nissan Juke 1.2 115 KM Tekna | |||
Cena (zł) | 84 000 | 84 900 | 73 300 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4294/1772/1605 | 4275/1765/1535 | 4135/1765/1565 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d/b.d. | b.d/b.d. | 1525/1523 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2610 | 2570 | 2530 | |||
Masa własna (kg) | 1241 | 1155 | 1236 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 453 | 350 | 354 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 48 | 46 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1498 | 1998 | 1197 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 130 przy 6600 | 120 przy 6000 | 115 przy 4500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 155 przy 4600 | 204 przy 2800 | 190 przy 2000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7 | 9,0 | 10,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 192 | 178 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,7 | 5,9 | 5,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 137 | 129 | |||
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?