Honda Gold Wing

Krzysztof Franek
Udostępnij:
... czyli złote skrzydło.

... czyli złote skrzydłoSyn kowala Soichiro Honda, urodzony w 1906 r., już od wczesnej młodości
wykazywał zainteresowania techniczne. Dlatego wysłano go do Tokio, gdzie
uczył się fachu mechanika i wraz z majstrem zaczął budowę samochodów wyścigowych.
Swoją firmę po wojnie sprzedał Toyocie i zarejestrował Honda Technical
Research Institute, w którym rozpoczął montaż silników do rowerów. W przemianowanym
na Honda Motor Company zakładzie w 1948 r. zaczęły powstawać pierwsze własne
wyroby. Rok później wszedł w spółkę z Takeo Fujisawą, z którym działał
przez następne kilkadziesiąt lat.
Pierwszy silnik czterosuwowy Honda wprowadziła na rynek w 1951 r., a
7 lat później przedstawiła model Super Cub z czterosuwem o pojemnościach:
50, 60, 75, 90, 100 i 110. Ten model produkowany jest do dziś, a sprzedano
go do tej pory w liczbie 27 mln egzemplarzy, co jest światowym rekordem.
Dzięki eksportowi do Ameryki i Europy Honda stała się największym na świecie
producentem motocykli. Pierwsze 100 milionów przekroczyła w 1998 r. Teraz
roczna produkcja sięga ponad 5 milionów jednośladów.

Honda Gold Wing to rolls-royce wśród motocykli.

Jednym z najsłynniejszych modeli Hondy jest Gold Wing. Jego prototyp
powstał w 1972 r. - był pomyślany jako sześciocylindrowiec typu boxer o
pojemności 1470 ccm i mocy 80 KM. Jednak GL 1000, którego premiera odbyła
się dwa lata później, miał już tylko 4 cylindry. Potem, rok po roku, następowały
modernizacje. Między innymi po raz pierwszy w wieloseryjnym japońskim motocyklu
zastosowano trzy hamulce tarczowe i chłodzenie cieczą oraz zwiększono sztywność
ramy, zmniejszono moc z 82 do 78 KM, wprowadzono dodatkowe wskaźniki -
temperatury chłodzenia i ładowania, wyeliminowano nożny rozrusznik, pozostawiając
elektryczny, a w reflektorze zastosowano żarówkę H4.
Model 1000 zastąpił 1100. Przekonstruowano w nim silnik i podwozie,
myśląc o trwałości i przydatności turystycznej. Dzięki rozwierceniu silnika
jego moc wzrosła do 95 KM. Zwiększono rozstaw osi, podwyższono kierownicę,
dodano wspomaganie pneumatyczne z przodu i z tyłu. Specjalnie na rynek
amerykański wprowadzono model Interstate, w którym w standardzie znalazły
się kufry boczne i górny, pałąki ochronne, szyba przednia wraz z obudową.
Od tego modelu zaczęła się historia luksusowych wersji Gold Winga. Później
doszło radio i komputer pokładowy, kompresor do amortyzatorów, duże wskaźniki
cyfrowe i integralny system hamulcowy.
Od modelu GL 1100 zaczęła się historia luksusowych wersji Hondy Gold
Wing.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie