Honda GL 1800 Gold Wing

Tadeusz Suchomski
Nowa Honda GL 1800 Gold Wing miała premierę na Intermot w Monachium w 2000 r. Historia tego motocykla rozpoczęła się ponad ćwierć wieku temu.

Pierwszy egzemplarz Gold Winga miał być w zamyśle sportową maszynką
do bicia rekordów. Jednak waga i wielkość zniweczyła te plany. Wady okazały
się zaletami, gdy tylko uczyniono go motocyklem typowo turystycznym.
Jednostka napędowa
Gold Wing wyposażono w czterosuwowy, chłodzony cieczą, sześciocylindrowy
bokser o pojemności 1832 ccm i mocy 119 KM. Na każdy cylinder przypadają
po dwa zawory. Zrezygnowano z pasków zębatych i zastąpiono je typowym łańcuchem
płytkowym.

Silnik zasilany jest wtryskiem paliwa. Nad jego pracą czuwa mikrokomputer
realizujący również funkcje automatycznego urządzenia rozruchowego. Seryjnie
Gold Wing wyposażony jest w dwa katalizatory. Układ chłodzenia składa się
z dwóch chłodnic umieszczonych wzdłuż osi motocykla.

Tradycyjnie skrzynia biegów ma pięć przełożeń, z których najwyższy
ma charakter nadbiegu. Motocykl jest wyposażony w bieg wsteczny, który
napędzany jest rozrusznikiem.

Zastosowanie aluminiowej ramy pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o 11
kg.
Zawieszenie i hamulce
Przednie zawieszenie wyposażono w teleskopy współpracujące z urządzeniem
zapobiegającym nurkowaniu przodu podczas hamowania. Rury nośne o średnicy
45 mm budzą zaufanie. Tylne zawieszenie to jednostronny wahacz aluminiowy
o skoku koła 105 mm. Nad ustawieniem wstępnym czuwa elektronika.

Hamulce w Hondzie są zaawansowane technicznie. Składa się na to zintegrowany
układ Dual CBS i ABS.

Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm współpracują z trzytłoczkowymi
pływającymi zaciskami. Z tyłu zastosowano również taki sam zacisk, z tym,
że współpracuje on z tarczą o średnicy 316 mm.
Wyposażenie dodatkowe
Golda Wing otrzymał układ utrzymujący zaprogramowaną prędkość jazdy,
samoczynnie wyłączające się kierunkowskazy. W seryjnym wyposażeniu znajduje
się radio i dwa głośniki. Pozostałe dwa tylne głośniki są traktowane jako
dodatki, jak i odtwarzacz CD.

Wkomponowane w bryłę motocykla kufry boczne mają po 40 litrów pojemności.
Górny kufer ma pojemność 61 litrów. Kufry są otwierane przez centralny
zamek za pomocą pilota.
Podsumowanie
Przyzwyczailiśmy się do charakterystycznej kanciastej starej sylwetki
GL. Nowy Gold Wing ma obłe kształty, które powstały jako wynik studiów
w tunelu aerodynamicznym.

Wszelkie nowości jednak kosztują. Honda Gold Wing jest przeznaczona
dla typowego Kowalskiego, cena ponad 100 000 zł odstrasza, jednak wiadomo,
że jest już paru chętnych na zakup tego krążownika szos.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty