Honda CR-V 2.0 i VTEC

Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Udostępnij:
Trzecia generacja terenowej Hondy zaprezentowana 6 lat temu, przeszła facelifting w 2010 roku. Dzięki nowoczesnym liniom nadwozia, obszernemu wnętrzu i dobrym właściwościom jezdnym jest jednym z najpopularniejszych modeli tej marki. Podstawowa wersja kosztuje 100 200 zł.

Innowacyjna stylistyka znana z mniejszych modeli (pięciodrzwiowy Civic lub CR-Z) nie została powielona w dużym SUVie, przez

Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

co bryła jego nadwozia prezentuje się bardziej elegancko i ponadczasowo. Masywny przód z wyraźnie wyeksponowanym zderzakiem oraz trójkątnymi reflektorami pasują do charakteru pojazdu. Plastikowe osłony na dole zderzaków i progach bocznych, 18-calowe tarcze kół oraz prześwit wynoszący 175 mm to również cechy pożądane w samochodzie terenowym. Z tyłu dominują pionowe klosze świateł przypominające te z prestiżowych SUVów Volvo. Nadwozie o wymiarach: długość - 4574 mm, szerokość - 2091 mm i wysokość - 1675 mm charakteryzuje się przeciętnymi własnościami w terenie: kąt natarcia - 28 st., kąt zejścia - 23 st., kąt rampowy - 18 st.

Wewnątrz dominuje funkcjonalność i ergonomia. Umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, regulacja wzdłużna tylnych foteli lub półka dzieląca przestrzeń bagażową na dwie części to elementy podwyższające komfort codziennego użytkowania.

Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Kabina CR-V niezależnie od postury pasażerów zapewnia komfortową podróż dla pięciu osób. W obu rzędach siedzeń pasażerowie mają duży zapas miejsca nad głową i przed kolanami. Przednie fotele posiadają optymalną długość siedziska i wystarczające trzymanie boczne. Z tyłu natomiast regulacja wzdłużna siedzeń oraz kąta pochylenia oparcia gwarantują równie wygodne warunki podróżowania. Dzięki możliwości przesuwania tylnej kanapy (w zakresie 150 mm) możemy decydować o tym czy zależy nam na maksymalnym komforcie pasażerów czy jak największej pojemności bagażnika. Przestrzeń bagażową wynoszącą 513 litrów możemy po złożeniu tylnych foteli powiększyć do 1532 litrów.

Japoński SUV dostępny jest w czterech kompletacjach wyposażenia: S, Comfort, Elegance Lifestyle oraz Executive. Różnica w cenie pomiędzy wersjami wynosząca nawet 29 tys. zł pozwoli każdemu na wybór takiej w której stosunek ceny do długości listy wyposażenia będzie najbardziej optymalny.

Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Oferta silnikowa Hondy ogranicza się tylko do dwóch jednostek - wysokoprężnej o pojemności 2199 cm3 dysponującej mocą 150 KM i momentem 350 Nm oraz benzynowej o pojemności 1997 cm3, takiej samej mocy, ale znacznie niższym momencie - 192 Nm. Diesel oferuje znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa, jednak jest droższy od silnika benzynowego aż o 25 tys. zł. Potencjalny nabywca musi przekalkulować czy szybszy o 0,6 sekundy sprint do pierwszych 100 km/h, znacznie lepsza elastyczność oraz średnie zużycie paliwa niższe o 1,7 l/ 100 km uzasadniają tak wysoką dopłatę.

Sercem testowanego egzemplarza był silnik benzynowy. Jednostka rozpędza Hondę do 100 km/h w 10,2 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero w okolicach 190 km/h. Japońskie silniki lubią wysokie obroty i ta dwulitrowa konstrukcja nie jest wyjątkiem. Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wyższych obrotów. Maksymalny moment osiągany jest przy 4200

Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

obrotach, a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej. Przy spokojnym operowaniu pedałem przyśpieszenia spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 11,5 l/ 100 km, natomiast w trasie spada do 7,5 l/ 100 km.

Po raz pierwszy w historii modelu istnieje możliwość zamówienia skrzyni automatycznej do silnika wysokoprężnego (dotychczas była to opcja dostępna wyłącznie z silnikiem benzynowym). 5-stopniowa automatyczna przekładnia za dopłatą 6 tys. zł może zastąpić standardową 6-biegową skrzynię manualną.

Kolumny McPhersona z przodu oraz podwójne wahacze poprzeczne z tyłu sprawiają, że duża Honda zachowuje się przewidywalnie i pewnie. Nagłe zmiany kierunku jazdy i szybko pokonywane łuki nie wpływają negatywnie na zachowanie wysokiego nadwozia, a nierówności nawierzchni są dobrze wybierane przez zawieszenie. Napęd w warunkach dobrej przyczepności przekazywany jest na przednią oś. W przypadku uślizgu kół przednich automatycznie dołączany jest napęd tylnej osi, na którą przekazane może być do 35% momentu obrotowego. System o nazwie Real Time 4WD w praktyce pozwala na sprawne poruszanie się w terenie w którym jednonapędowe pojazdy mogłyby sobie nie poradzić oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia w warunkach zmniejszonej przyczepności.

Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Honda CR-V, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

O bezpieczeństwo podróżujących w każdej wersji CR-V dbają systemy ABS, EBD, VSA, TSA, DWS oraz sześć poduszek powietrznych. W najdroższej wersji Executive w standardzie znajduje się również system ograniczający skutki kolizji – CMBS, który ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji, a w krytycznych sytuacjach napina pasy bezpieczeństwa oraz samoczynnie inicjuje hamowanie.

Z końcem 2012 roku obecny model ustępuje pola nowszej, czwartej odsłonie japońskiego SUVa. Dla fanów marki jest to dobry moment, aby nabyć aktualny model w atrakcyjnej cenie, a dla niezdecydowanych, szansa na to, że kolejna edycja CR-V spełni ich oczekiwania.

 

Marka/model

Honda CR-V 4x4

Mazda CX-5 4x4

Subaru Forester AWD

Wersja

Elegance Lifestyle

SkyEnergy

Comfort

cena (zł)

118 200

120 900

116 900

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1997

1998

1995

Moc (KM)

150

160

150

Moment obrotowy (Nm)

192

208

198

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

10,2

10,5

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

190

197

185

Średnie spalanie (l/100 km)

8,2

6,6

7,5

Emisja CO2 (g/km)

190

155

173

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 5 biegów

Pojemność bagażnika (l)

513

503

450

 

Tekst i zdjęcia - Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie