Innowacyjna stylistyka znana z mniejszych modeli (pięciodrzwiowy Civic lub CR-Z) nie została powielona w dużym SUVie, przez

co bryła jego nadwozia prezentuje się bardziej elegancko i ponadczasowo. Masywny przód z wyraźnie wyeksponowanym zderzakiem oraz trójkątnymi reflektorami pasują do charakteru pojazdu. Plastikowe osłony na dole zderzaków i progach bocznych, 18-calowe tarcze kół oraz prześwit wynoszący 175 mm to również cechy pożądane w samochodzie terenowym. Z tyłu dominują pionowe klosze świateł przypominające te z prestiżowych SUVów Volvo. Nadwozie o wymiarach: długość - 4574 mm, szerokość - 2091 mm i wysokość - 1675 mm charakteryzuje się przeciętnymi własnościami w terenie: kąt natarcia - 28 st., kąt zejścia - 23 st., kąt rampowy - 18 st.
Wewnątrz dominuje funkcjonalność i ergonomia. Umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, regulacja wzdłużna tylnych foteli lub półka dzieląca przestrzeń bagażową na dwie części to elementy podwyższające komfort codziennego użytkowania.

Kabina CR-V niezależnie od postury pasażerów zapewnia komfortową podróż dla pięciu osób. W obu rzędach siedzeń pasażerowie mają duży zapas miejsca nad głową i przed kolanami. Przednie fotele posiadają optymalną długość siedziska i wystarczające trzymanie boczne. Z tyłu natomiast regulacja wzdłużna siedzeń oraz kąta pochylenia oparcia gwarantują równie wygodne warunki podróżowania. Dzięki możliwości przesuwania tylnej kanapy (w zakresie 150 mm) możemy decydować o tym czy zależy nam na maksymalnym komforcie pasażerów czy jak największej pojemności bagażnika. Przestrzeń bagażową wynoszącą 513 litrów możemy po złożeniu tylnych foteli powiększyć do 1532 litrów.
Japoński SUV dostępny jest w czterech kompletacjach wyposażenia: S, Comfort, Elegance Lifestyle oraz Executive. Różnica w cenie pomiędzy wersjami wynosząca nawet 29 tys. zł pozwoli każdemu na wybór takiej w której stosunek ceny do długości listy wyposażenia będzie najbardziej optymalny.

Oferta silnikowa Hondy ogranicza się tylko do dwóch jednostek - wysokoprężnej o pojemności 2199 cm3 dysponującej mocą 150 KM i momentem 350 Nm oraz benzynowej o pojemności 1997 cm3, takiej samej mocy, ale znacznie niższym momencie - 192 Nm. Diesel oferuje znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa, jednak jest droższy od silnika benzynowego aż o 25 tys. zł. Potencjalny nabywca musi przekalkulować czy szybszy o 0,6 sekundy sprint do pierwszych 100 km/h, znacznie lepsza elastyczność oraz średnie zużycie paliwa niższe o 1,7 l/ 100 km uzasadniają tak wysoką dopłatę.
Sercem testowanego egzemplarza był silnik benzynowy. Jednostka rozpędza Hondę do 100 km/h w 10,2 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero w okolicach 190 km/h. Japońskie silniki lubią wysokie obroty i ta dwulitrowa konstrukcja nie jest wyjątkiem. Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wyższych obrotów. Maksymalny moment osiągany jest przy 4200

obrotach, a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej. Przy spokojnym operowaniu pedałem przyśpieszenia spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 11,5 l/ 100 km, natomiast w trasie spada do 7,5 l/ 100 km.
Po raz pierwszy w historii modelu istnieje możliwość zamówienia skrzyni automatycznej do silnika wysokoprężnego (dotychczas była to opcja dostępna wyłącznie z silnikiem benzynowym). 5-stopniowa automatyczna przekładnia za dopłatą 6 tys. zł może zastąpić standardową 6-biegową skrzynię manualną.
Kolumny McPhersona z przodu oraz podwójne wahacze poprzeczne z tyłu sprawiają, że duża Honda zachowuje się przewidywalnie i pewnie. Nagłe zmiany kierunku jazdy i szybko pokonywane łuki nie wpływają negatywnie na zachowanie wysokiego nadwozia, a nierówności nawierzchni są dobrze wybierane przez zawieszenie. Napęd w warunkach dobrej przyczepności przekazywany jest na przednią oś. W przypadku uślizgu kół przednich automatycznie dołączany jest napęd tylnej osi, na którą przekazane może być do 35% momentu obrotowego. System o nazwie Real Time 4WD w praktyce pozwala na sprawne poruszanie się w terenie w którym jednonapędowe pojazdy mogłyby sobie nie poradzić oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia w warunkach zmniejszonej przyczepności.

O bezpieczeństwo podróżujących w każdej wersji CR-V dbają systemy ABS, EBD, VSA, TSA, DWS oraz sześć poduszek powietrznych. W najdroższej wersji Executive w standardzie znajduje się również system ograniczający skutki kolizji – CMBS, który ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji, a w krytycznych sytuacjach napina pasy bezpieczeństwa oraz samoczynnie inicjuje hamowanie.
Z końcem 2012 roku obecny model ustępuje pola nowszej, czwartej odsłonie japońskiego SUVa. Dla fanów marki jest to dobry moment, aby nabyć aktualny model w atrakcyjnej cenie, a dla niezdecydowanych, szansa na to, że kolejna edycja CR-V spełni ich oczekiwania.
Marka/model | Honda CR-V 4x4 | Mazda CX-5 4x4 | Subaru Forester AWD |
Wersja | Elegance Lifestyle | SkyEnergy | Comfort |
cena (zł) | 118 200 | 120 900 | 116 900 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1997 | 1998 | 1995 |
Moc (KM) | 150 | 160 | 150 |
Moment obrotowy (Nm) | 192 | 208 | 198 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 10,2 | 10,5 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 197 | 185 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,2 | 6,6 | 7,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 190 | 155 | 173 |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów | manualna 5 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 513 | 503 | 450 |
Tekst i zdjęcia - Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?