Model ten debiutował w październiku 1995 r. Najpierw trafił na japoński rynek i dopiero w drugiej połowie 1997 r. znalazł się w Europie.

Pojazd nie był poddawany zasadniczym zmianom, podnoszono moc silnika i przeprowadzano modernizację typu face-lifting z zewnątrz i wewnątrz. Prezentujemy model sprzed pierwszej modernizacji dokonanej w 2002 r.
Nadwozie
Ze względu na potrzebę uzyskania bardzo mocnej budowy, samochody terenowe wyposaża się w podłużnicowe ramy nośne. Model CR-V należy do pojazdów rekreacyjnych i jego

nadwozie ma samonośną konstrukcję. Zamiast ramy wprowadzono wzmocnienia płyty podłogowej. Do zalet pojazdu zalicza się przestronność, uniwersalność nadwozia i staranne zabezpieczenie przed korozją. Około 90 proc. elementów nadwozia wykonano z blach stalowych pokrytych galwanicznie cynkiem. Wiele blach ocynkowano obustronnie, a miejsca szczególnie narażone na odpryski powłoki uderzeniami kamieni unoszonych przez koła, pokryto specjalną warstwą podkładową.
Silnik
Na europejskich rynkach pojazd był oferowany tylko z jednym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1973 cm3 i mocy 128 KM. W 1999 r. silnik ten usprawniono przez wprowadzenie zmian w osprzęcie - zmieniono sterowanie zapłonem i wtryskiem paliwa oraz

przekonstruowano układ dolotowy i wylotowy. Zabiegi te przyczyniły się do wzrostu mocy do 147 KM, ale w zauważalnym stopniu nie spowodowały podniesienia dynamiki samochodu. Zmalało natomiast zużycie paliwa. Silnik zamontowano poprzecznie z przodu pojazdu. Głowicę wykonano ze stopów lekkich, w niej umieszczono dwa wałki rozrządu napędzane za pośrednictwem paska zębatego. Wałki te sterują czterema zaworami przy każdym z czterech cylindrów. Interesującym rozwiązaniem w tym silniku są cztery połączone (wspólny odlew) suche tuleje cylindrowe

(większość silników ma osobne tuleje każdego cylindra), tym samym zmniejszono blok cylindrów oraz masę całego silnika.
Napęd 4x4
W CR-V stale napędzane są koła przednie. Jeśli one zaczynają tracić przyczepność, samoczynnie, bez udziału kierowcy, zostaje dołączony napęd kół tylnych. Dzieje się tak dlatego, bo przy tylnej osi umieszczono wielotarczowe sprzęgło, sterowane hydraulicznie dwiema pompami i tylny mechanizm różnicowy. W momencie utraty przyczepności choćby jednego z kół przednich, wywołane zostaje ciśnienie i ściśnięcie tarcz sprzęgła łączącego wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym. Tym samym – zależnie od stopnia poślizgu kół przednich – napęd jest przenoszony na koła tylne.

Układ przeniesienia napędu na 4 koła nie wymaga kłopotliwych czynności obsługowych. Wymiany płynu hydraulicznego dokonuje się po pierwszych 120 tys. kilometrów przebiegu, a następnych co 60 tys. km.
Na rynku aut używanych Honda CR-V cieszy się dobrą opinią. Posiadacze tego pojazdu niechętnie się z nim rozstają, dlatego podaż tycvh aut jest stosunkowo niewielka. Wśród egzemplarzy sprowadzanych z za granicy ten model Hondy nie jest zbyt popularny. Eksploatacyjną wadą tego modelu są tylne drzwi otwierane na prawą stronę. Również oryginalne części zamienne są drogie.
Zalety pojazdu:
- duże, funkcjonalne wnętrze,
- możliwość poruszania się po drogach nieutwardzonych,
- dobra jakość wykonania i niezawodność,
- dobre własności jezdne.
Wady pojazdu:
- dla kupującego utrzymująca się wysoka cena nabycia,
- drogie części zamienne,
- drzwi w ścianie tylnej otwierane na prawą stronę.
Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł)
Lampa przednia (reflektor) | 1280 |
Nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl (4 szt.) | 250 |
Sprzęgło kompletne | 1500 |
Błotnik przedni | 1100 |
Zderzak przedni/tylny | 1450/1620 |
Szyba przednia | 1450 |
Wybrane dane techniczne:
Oznaczenie wg silnika | 2.0-128 KM (do 1999 r.) | 2.0-143 KM (1999-2001) | |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 452/175/168 | ||
Rozstaw osi (cm) | 262 | ||
Silnik | Benzynowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy | ||
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1973 | ||
Moc maks. (KM-obr/min) | 128-5200 | 147-6300 | |
Maksymalny moment obr. (Nm-obr/min) | 182-4200 | 182-4500 | |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,5 | 10,5 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 174 | 177 | |
Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km) na drodze utwardzonej | 8,6 | 8,4 | |
Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł)
Rok produkcji | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
CR-V 2.0 16V | 33,2 – 41,0 | 34,9 – 41,0 | 39,8 – 49,5 | 47,5 – 63,0 | 49,9 - 59,9 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto
- Piknik w towarzystwie... niedźwiedzia. To nagranie robi furorę w sieci