Honda Civic Type R. Auto z napędem na przód ustanawia rekord legendarnego toru

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, Honda
Wprowadzona na rynek na początku 2023 roku Honda Civic Type R 2023 rok modelowy ustanowiła kolejny rekord. Chodzi pobicie rekordu modeli seryjnych napędzanych na przednią oś (FWD) i uzyskanie najszybszego czasu przejazdu Północnej Pętli toru Nürburgring, liczącej 20,8 km.

24 marca 2023 roku przygotowany przez zespół rozwojowy Hondy Civic Type R, ukończył w 7 minut 44:881 sekund pętlę niemieckiego toru nazywaną "Zielonym Piekłem", zdobywając tytuł najszybszego samochodu z przednim napędem. Czas ten został ustanowiony na zmienionym, dłuższym układzie toru, liczącym obecnie 20,8 km, wprowadzonym przez kierownictwo toru w 2019 roku.

Do pobicia rekordu doszło sześć lat po rekordzie ustanowionym przez poprzednią generację Civika Type R (czas 7 minut i 44,8 sekundy). Tamten rekord został jednak ustanowiony na torze przed przebudową.

Do bicia tegorocznego rekordu wykorzystano Type R w wersji S, która jest lżejszym i bardziej zorientowanym na osiągi wariantem najnowszego modelu. Type R S, dostępny w salonach wyłącznie w kolorze Championship White, został pod okiem inżynierów Hondy poddany programowi podnoszenia wydajności, w ramach którego usunięto system nawigacji i klimatyzację, zmniejszając masę pojazdu.

Type R napędza 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, który w najnowszej wersji generuje moc maksymalną 329 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z udoskonaloną sześciobiegową manualną skrzynią biegów, dzięki czemu przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 275 km/h.

Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczyniła się również nowa, bardziej smukła sylwetka nadwozia Civica Type R i zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne, takie jak dopracowanie kąta nachylenia wysoko położonego tylnego spojlera oraz elementy aerodynamiki pod podłogą, generujące niezbędną siłę docisku.

Ponadto dłuższy o 35 mm rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją Type R, wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz znacznie szerszy rozstaw kół zapewniają lepszą stabilność na zakrętach, w porównaniu z poprzednikiem – którą udało się dopracować podczas wielu testów na odcinkach autostradowych oraz na torze Nürburgring.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty