Honda Civic sedan. Następca Accorda?

Michał Kij
Honda Civic sedan - testSedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.fot. Michał Kij
Honda Civic sedan - testSedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.fot. Michał Kij
Z tym sedanem nie można się nudzić. Nowa wersja nadwoziowa dziesiątej generacji Civica wchodzi do sprzedaży w Polsce 18 maja 2017 r.

Sedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.

Honda Civic sedan - testSedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on
Honda Civic sedan - test

Sedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.

fot. Michał Kij

W przednim zawieszeniu sedana są kolumny McPhersona, tylne jest wielowahaczowe. Jednak inaczej niż w hatchbacku nie jest oferowana wersja z amortyzatorami o regulowanej sztywności. Układ kierowniczy z podwójnym zębnikiem (ang. Dual Pinion System) jest taki sam, jak w wersji 5-drzwiowej.

Na początku będzie dostępny turbodoładowany silnik benzynowy 1,5 l z 6-biegową skrzynią ręczną lub bezstopniową CVT. Pół roku później pojawi się diesel 1,6 l, na początek ze skrzynią manualną. Litrowy 3-cylindrowy silnik benzynowy nie będzie proponowany do sedana. Przekładnia CVT lepiej teraz naśladuje działanie automatycznej, 7-stopniowej skrzyni, co sprawi przyjemność nie tylko kierowcom z dużym temperamentem.

Jak widać po wyposażeniu, sedan ma bardziej stateczny charakter niż hatchback. To typowe dla trójbryłowych wersji dwubryłowych samochodów. Rzecz w tym, że w Civicu sedan trudno się doliczyć trzeciej bryły. Tył płynnie opada od dachu po krawędź bagażnika. Auto ma wyraźny, sportowy rys, a zarazem wygląda nader elegancko. To zasługa wydłużenia tylnej części nadwozia, która doskonale równoważy dość długi przód. Można w niej dostrzec zarys dużego gran turismo. Jeszcze przed premierą w Polsce sedan tak się spodobał, że wielu nabywców zamówiło go „w ciemno”.

Honda Civic sedan - testSedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on
Honda Civic sedan - test

Sedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.

fot. Michał Kij

Samochód kierowany jest do nabywców, którzy ufają swoim autom. Dojrzałych ludzi, poszukujących dojrzałych samochodów. Czterodrzwiowy Civic do tradycyjnych zalet „porządnego sedana” dodaje sporą dozę stylistycznej awangardy. Jednak nie takiej, która odstręcza, a tej która odmładza – kierowcę i wszystkich, z którymi dzieli się swoim samochodem.

Funkcjonalnie sedan jest bez zarzutu. Zawdzięcza to rozstawowi osi zwiększonemu w stosunku do poprzedniego modelu. Wynosi on 2698 mm (+30 mm) przy długości całkowitej auta 4648 mm (+90 mm). Civic jest też szerszy, co można odczuć na wysokości bioder i ramion. Sporo miejsca na tylnej kanapie, pośrodku chowany podłokietnik z gniazdami na kubki. Auto ma wprawdzie zwykłą, „krótką” klapę bagażnika, ale oparcia siedzeń składają się niesymetrycznie i można przewozić duże przedmioty.[page_break]

Bagażnik ma objętość 519 l i jest o 75 l większy niż poprzednio. Miejsce kierowcy jest zorganizowane jak w hatchbacku ze stosunkowo nisko umieszczonym fotelem. W subiektywnym odczuciu Civic sedan jest równie zwinny jak hatchback. Nie tylko ze względu na układ napędowy, ale i doskonałą pracę układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu. Manewrowanie Hondą jest szczególnego rodzaju przyjemnością, szczególnie że oprócz dobrych lusterek wstecznych auto może mieć kamerę cofania. Precyzyjne parkowanie jest łatwe. Szybka jazda również. Civic sedan należy do aut dostatecznie dobrze wyciszonych, aby bezwiednie narażać się na mandaty za przekroczenie prędkości. Dopiero spojrzenie na licznik uświadamia, że za spokojem panującym wewnątrz, kryje się prędkość trzycyfrowa.

Honda Civic sedan - testSedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on
Honda Civic sedan - test

Sedan jest spokrewniony z hatchbackiem stylizacją i konstrukcją. Ma zmodyfikowaną płytę podłogową hatchbacka i podobnie jak on korzysta ze stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia. Jej stosowanie przejawia się w praktyce nieco niższą niż poprzednio masą własną sedana oraz większą o 25% sztywnością skrętną. Parametr ten ma wpływ m.in. na zachowanie samochodu podczas jazdy oraz skuteczność tłumienia hałasów, które mogą powstawać w nadwoziu.

fot. Michał Kij

W samochodzie do cna nowoczesnym nie mogło zabraknąć rozbudowanego systemu multimedialnego. Jego podstawą jest 7-calowy ekran. Wygląd systemu można dopasować do gustu, wybierając dominującą barwę, m.in. spośród chłodnego błękitu i czerwieni piekieł. Civic sedan jest autem, do którego pasują oba odcienie. Honda integruje się ze smartfonami za pomocą aplikacji Apple CarPlay i Android Auto. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest w sedanie równie bogate jak w hatchbacku. Obejmuje m.in. system utrzymujący auto na pasie ruchu i ostrzegający przed jego niezamierzonym opuszczeniem, system ostrzegania przed kolizją i zapobiegania jej skutkom oraz układ czytający znaki drogowe i dostosowujący do nich prędkość auta, jeśli kierowca sobie tego życzy. Układ jest dość tolerancyjny i można go ustawić na +/- 10 km/h w stosunku do wartości jaką nakazuje znak drogowy.

Civic sedan ma klimatyzację sterowaną z poziomu systemu multimedialnego. Nie ma pokręteł czy przełączników. Można by mu to poczytywać za wadę, gdyby nie pomysłowość konstruktorów Hondy. Pod 7-calowym ekranem jest przycisk, który pozwala natychmiast przywołać nań pulpit sterowania przewietrzaniem i klimatyzacją. Zwykły klawisz włącza również zamknięty obieg powietrza.

Honda nie od dziś godzi sprzeczności. Między innymi za to ceniona jest trzecia generacja Civica z lat 1983-1987 zawierające takie smakołyki jak coupé CRX oraz wysokie kombi Shuttle. Najnowszy Civic sedan wpisuje się w tę tradycję. Jest autem miłych, spokojnych ludzi, którzy nie cierpią miłych, spokojnych samochodów. Ceny zaczynają się od 90 400 zł za model Comfort z silnikiem 1.5 i ręczną skrzynią. Dopłata do CVT wynosi 5000 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty