Honda Civic 1.4 kontra Toyota Corolla 1.4

Zdzisław Podbielski
Samochody japońskie cieszą się opinią dobrze wykonanych, co ściśle wiąże się z poziomem niezawodności. Przykładem są Honda Civic i Toyota Corolla, które porównujemy.

Samochody japońskie cieszą się opinią dobrze wykonanych, co ściśle wiąże się z poziomem niezawodności. Przykładem są Honda Civic i Toyota Corolla, które porównujemy.

 

Wybraliśmy wersje z 3-drzwiowymi nadwoziami napędzane silniami o pojemności skokowej 1,4 l. Modele o tych nazwach mają długą tradycję wytwórczą, Corolla produkowana jest od 1966 r., a Civic od 1972 r. Producenci podkreślają europejski rodowód obecnie produkowanych generacji twierdząc, że zostały zaprojektowane w Europie i dla Europejczyków.

 
Cechy

szczególne
 

fot. Honda
fot. Honda

W obu pojazdach dostrzega się wysoką jakość wykonania - to liderzy niezawodności. Pod tym względem wyprzedzają konkurentów z segmentu C, np. francuskie pojazdy Renault Megane i Peugeota 307. Ważną cechą szczególną Civica i Corolli jest obszerne wnętrze w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Objętość bagażnika w obu autach jest raczej skromna. Corolla ma mniejsze miejsce na bagaż niż o jeden segment mniejszy Fiat Punto. Do cech szczególnych zaliczymy też bezpieczną konstrukcję obu pojazdów oraz wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa.

 

fot. Honda
fot. Honda

Silnik
 

Jednostki napędowe obu pojazdów są nowoczesne. Mają rozrząd 16-zaworowy, 4 cylindry i prawie identyczną pojemność skokową. W układzie rozrządu są jednak różnice: silnik Civica ma jeden wałek, a Corolli - dwa wałki rozrządu. W jednostce napędowej Hondy i Toyoty zastosowano zmienne fazy rozrządu. Oba silniki różnią się mocą, ale moment obrotowy jest tej samej wartości. Do prędkości 100 km/h nieco lepiej rozpędza się Civic, co wynika z przełożeń w skrzyni biegów i przekładni głównej, a nie tylko konstrukcji silnika.

 
Wrażenia z jazdy
 

fot. Toyota
fot. Toyota

Zasiadając za kierownicą odnosi się wrażenie, że w Civicu z większą inwencją twórczą zaprojektowano deskę rozdzielczą, ta w Corolli jest raczej "ociężała" i przypomina stylizację aut niemieckich. W obu pojazdach urządzenia sterowania pracują precyzyjnie, a umieszczona w desce rozdzielczej dźwignia zmiany biegów Hondy może być miłym i praktycznym rozwiązaniem dla wielu kierowców. Samochody wykazują się dobrą dynamiką, ale rozpędzaniu, zwłaszcza dynamicznemu, towarzyszy wyraźnie podwyższona głośność silników, tego w Toyocie bardziej odczuwalna. Kierowca i pasażerowie będą chwalili zawieszenie Hondy i Toyoty. Dobrze tłumi nierówności nawierzchni i poprawnie utrzymuje stabilność samochodu.

 

fot. Toyota
fot. Toyota

Podsumowanie
 

Civic i Corolla cenione są za dobre wykonanie i niezawodność. Te zalety okupiono ceną zakupu i wysokimi kosztami obsługi serwisowej w porównaniu np. z Peugeotem 307. Ceny części zamiennych aut japońskich są również wysokie. Wersje 3-drzwiowe porównywanych aut są tańsze od 5-drzwiowych. Musimy się jednak pogodzić z tym, że wydostanie się z tylnych miejsc jest bardzo utrudnione. Corolla jest tańsza od Civica, za to Honda - lepiej wyposażona. Niższa cena i lepsza promocja Toyoty sprawiają, że to ona znajduje więcej nabywców.

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty