Honda City

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Honda City wykorzystuje płytę podłogową modelu Jazz. City to całkiem spory samochód, którego długość wynosi 439 cm.
Fot. Ryszard Polit: Honda City wykorzystuje płytę podłogową modelu Jazz. City to całkiem spory samochód, którego długość wynosi 439 cm.
Nastały takie czasy, że trudno wszystkich zadowolić. Obok awangardowego modelu Civic, Honda wprowadziła na nasz rynek tradycyjnego City.

Nastały takie czasy, że trudno wszystkich zadowolić. Obok awangardowego modelu Civic, Honda wprowadziła na nasz rynek tradycyjnego sedana, który na europejskim rynku nazywa się City.
  

Fot. Ryszard Polit: Honda City wykorzystuje płytę podłogową modelu Jazz. City to całkiem spory samochód, którego długość wynosi 439 cm.
Fot. Ryszard Polit: Honda City wykorzystuje płytę podłogową modelu Jazz. City to całkiem spory samochód, którego długość wynosi 439 cm.

 

Honda kojarzona jest jako producent nowoczesnych pojazdów o sportowym zacięciu i nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych. City, sprzedawany na rynku japońskim pod nazwą Fit Aria, wykorzystuje podzespoły znanego u nas modelu Jazz.

 


Fot. Ryszard Polit: City oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem 1,4 l o mocy 83 KM, który sprawuje się bardzo dobrze i zużywa niewielkie ilości
Fot. Ryszard Polit: City oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem 1,4 l o mocy 83 KM, który sprawuje się bardzo dobrze i zużywa niewielkie ilości paliwa.


Cechy szczególne

 

City to prawdopodobnie jedyny sedan na naszym rynku, w którym można siedzisko tylnej kanapy podnieść do góry, tworząc w ten sposób dodatkową przestrzeń bagażową. Pozwala to na przewożenie wysokich przedmiotów między rzędami siedzeń. Tę oryginalną cechę, znaną także z modelu Jazz, uzyskano dzięki przeniesieniu zbiornika paliwa pod

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, jednak wysokim osobom może brakować miejsca na tylnej kanapie.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, jednak wysokim osobom może brakować miejsca na tylnej kanapie.

przednie fotele. Zbiornik paliwa z reguły umieszcza się pod tylnym siedzeniem. Podnoszenie i opuszczanie siedzisk tylnej kanapy w City jest łatwe i nie wymaga użycia siły. Co więcej, można także pochylić oparcie kanapy do przodu i uzyskać równą powierzchnię z podłogą bagażnika. Wtedy zmieszczą się bagaże o długości 2,7 m. Bagażnik w podstawowym ustawieniu kanapy ma objętość 500 l, jest długi i płytki. Na jego dnie umieszczono dojazdowe koło zapasowe. Pokrywa bagażnika podnosi się na zawiasach, które wnikają do przestrzeni

Fot. Ryszard Polit: Siedzisko tylnej kanapy można podnosić do góry, uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową. Mechanizm blokowania siedziska jest wyg
Fot. Ryszard Polit: Siedzisko tylnej kanapy można podnosić do góry, uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową. Mechanizm blokowania siedziska jest wygodny.

bagażowej - to tanie i proste rozwiązanie. Pokrywę bagażnika otwiera się dźwignią obok fotela kierowcy - to kolejny tani i niepraktyczny mechanizm. Otwór załadowczy bagażnika nie jest zbyt duży.

 

Wnętrze City jest dość przestronne i tylko wysokie osoby siedzące z tyłu dotykają głową podsufitki. Wskaźniki na tablicy przyrządów są świetnie widoczne. Zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej zastosowano zieloną lampkę, która gaśnie po rozgrzaniu jednostki napędowej. Fotel kierowcy ma regulację wysokości, ale nieco za krótkie siedzisko. Niezbyt wygodna jest też skokowa regulacja położenia oparcia - to kolejne tanie urządzenie. W

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l. Jest długi i płytki.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 500 l. Jest długi i płytki.

City dostęp do żarówek reflektorów jest bardzo niewygodny, co znacznie utrudnia ich samodzielną  wymianę. Przy nalewaniu płynu do spryskiwaczy trzeba bardzo uważać, gdyż wlew znajduje się tuż nad alternatorem, który jako urządzenie elektryczne nie lubi być polewany czymkolwiek.

 

Silnik

 

City sprzedawana jest u nas wyłącznie z jednym silnikiem, zapożyczonym również z modelu Jazz. To benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 l i mocy 83 KM. Silnik ten jest wyjątkowo oszczędny i w mieście rzeczywiście zużywa tylko 7 l na 100 km. Tajemnica tkwi w jego budowie - ma on tylko

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest bardzo czytelna. Zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik zastosowano lampkę, która gaśnie
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest bardzo czytelna. Zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik zastosowano lampkę, która gaśnie po rozgrzaniu jednostki napędowej.

2 zawory w każdym cylindrze, ale i dwie świece zapłonowe, które dają iskrę w różnym czasie, zależnym od warunków jazdy. Ta jednostka napędowa to majstersztyk w stylu Hondy.  

 

Wrażenia z jazdy

 

City traktowana jest niekiedy jako "mały sedan", ma jednak 439 cm długości. To więcej niż Dacia Logan (425 cm), Ford Focus hatchback (434 cm) czy VW Golf (420 cm). City może więc z powodzeniem pełnić rolę pojazdu rodzinnego i nadaje się nie tylko do miasta. Własności jezdne samochodu są całkiem niezłe, a zawieszenie - dość sztywne.  Zastosowano prostą i typową konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Dynamika auta jest wystarczająca, również na wyższych biegach. Jednostka napędowa pracuje elastycznie i nie wymaga częstej zmiany przełożeń. Poziom hałasu we wnętrzu nie męczy. Bardziej martwi dość długa droga hamowania - 42,1 m. 

 

Podsumowanie

 

Modelem City Honda zamierza zaatakować grupę klientów, dla których Civic jest za drogi, a Jazz za mały. City jest pełen kontrastów - nowoczesny, oszczędny silnik, sprytnie składana tylna kanapa, a z drugiej strony - prymitywne cięgło do otwierania pokrywy bagażnika. W podstawowej wersji wyposażenia City kosztuje 43 800 zł. Czy to dużo, zadecydują nabywcy.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
):

1339

Moc maksymalna (KM/obr/min):

83/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

119/2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,8

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

42,1

Pojemność bagażnika (dm3
):

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

42

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,8/7,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

439 x 169 x 148

Rozstaw osi (cm):

245

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł):

43 800

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze dość przestronne

Silnik

*****

Nowoczesny i wręcz nowatorski

Poziom hałasu

****

Poziom hałasu nie jest uciążliwy

Hamulce

***

Hamulce nie są zbyt wydajne

Dynamika

***

Czasy rozpędzania są wystarczające       

Zużycie paliwa

****

W mieście - zadziwiająco małe

Nowoczesność konstrukcji

****

Możliwość podnoszenia do góry siedziska tylnej kanapy

Wyposażenie seryjne

****

Całkiem niezłe

 

Wyposażenie seryjne:

Honda City S

 

Poduszki powietrzne

2

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek i układ ABS

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne

S

Regulacja wysokości fotela kierowcy

S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty