Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda City 1.4 kontra Suzuki Liana 1.6

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Ryszard Polit: Hondę City przygotowano z myślą o klientach z Europy Środkowo-Wschodniej. Przyjęto założenie, że auto ma być tanie.
Fot. Ryszard Polit: Hondę City przygotowano z myślą o klientach z Europy Środkowo-Wschodniej. Przyjęto założenie, że auto ma być tanie.
Jakie powinno być auto? Piękne, szybkie niepowtarzalne, a może jak Liana i City - przede wszystkim niezawodne i wszechstronne.

Jakie powinno być auto? Piękne, szybkie niepowtarzalne, a może jak Liana i City - przede wszystkim niezawodne i wszechstronne.

 

Te samochody nie mają szans w konkursach piękności. Nie spodobają się piłkarzom czy stylistom. Mają za to szereg zalet, dzięki którym zdobędą zaufanie wielu klientów

Fot. Ryszard Polit: Hondę City przygotowano z myślą o klientach z Europy Środkowo-Wschodniej. Przyjęto założenie, że auto ma być tanie.
Fot. Ryszard Polit: Hondę City przygotowano z myślą o klientach z Europy Środkowo-Wschodniej. Przyjęto założenie, że auto ma być tanie.

przedkładających walory praktyczne nad stylistykę i panujące mody.

 

Cechy szczególne

 

Ideą powstania Hondy City było stworzenie obszernego, lecz relatywnie taniego auta. Czterodrzwiowa Honda idealnie wpisuje się w coraz szybciej rozwijający się segment najtańszych aut rodzinnych. Wyróżniają się one najprostszymi rozwiązaniami technicznymi, których zadaniem jest

Fot. Suzuki: Suzuki Liana może przypaść do gustu klientom przedkładających walory praktyczne nad stylistykę i panujące mody.
Fot. Suzuki: Suzuki Liana może przypaść do gustu klientom przedkładających walory praktyczne nad stylistykę i panujące mody.

zaoferowanie praktycznego pojazdu przy znacznym ograniczeniu jego kosztów produkcji. Drugą charakterystyczną cechą takich aut jest wygospodarowanie jak największej przestrzeni dla całej rodziny.

W City dzięki niekonwencjonalnemu zamocowaniu zbiornika paliwa, pod podłogą na wysokości przednich foteli, udało się zyskać dodatkową przestrzeń z tyłu (identycznie jak w Jazzie), co dało to możliwość wykorzystania powierzchni pod siedziskiem tylnej kanapy. Największe znaczenie ma jednak duży bagażnik. Jest on wspólną cechą wszystkich aut z tego typu nadwoziem. Sedany, bo o nich mowa umożliwiają załadunek ok. 35 proc. więcej bagażu niż

Fot. Ryszard Polit: Silnik City o pojemności 1,4 l i mocy 84 KM to nowoczesna jednostka napędowa.
Fot. Ryszard Polit: Silnik City o pojemności 1,4 l i mocy 84 KM to nowoczesna jednostka napędowa.

ich z regóły piękniejsi, pięciodrzwiowi bracia. W Hondzie standardowo zmieści się aż 500 l bagażu, to dokładnie tyle ile w Fordzie Mondeo. Suzuki Liana nie może się pochwalić tak imponującą pojemnością (447 l), za to wygospodarowano w niej znacznie więcej miejsca dla podróżnych. Tym autem z powodzeniem można się wybrać na długie wakacje, bowiem zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach jest naprwdę sporo miejsca. Kolejnym wyróżnikiem Suzuki są duże wymiary zewnętrzne. Szczególnie wysokość tego auta odróżnia je od konkurencji.   

Fot. Suzuki: Osiągi silnika Suzuki 1,6 l/106 KM są lepsze niż jednostki napędowej Hondy.
Fot. Suzuki: Osiągi silnika Suzuki 1,6 l/106 KM są lepsze niż jednostki napędowej Hondy.

 

Silnik

 

Pod maską Hondy City pracuje nowoczesny silnik o pojemności 1,4 l i mocy 84 KM. Rozwiązanie techniczne polegające na zamontowaniu dwóch świec pracujących w jednym cylindrze miało zmniejszyć emisję spalin, zużycie paliwa oraz poprawić dynamikę. Przyspieszenie 13,4 sekundy od 0 do 100 km/h i spalanie w cyklu miejskim na poziomie 7,1 l/100 to wynik, który pozwala skutecznie konkurować z autami francuskimi i włoskimi. W Suzuki zamontowano 16-zaworowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 106 KM. Jego osiągi (11,8 sekundy od 0 do 100 km/h) są znacznie lepsze od Hondy, a więc przyspieszanie i wyprzedzanie tym autem jest znacznie

Fot. Ryszard Polit: Prostota i ergonomia to cechy tablicy zegarów i panelu centralnego.
Fot. Ryszard Polit: Prostota i ergonomia to cechy tablicy zegarów i panelu centralnego.

łatwiejsze. Dużo wyższe jest za to spalanie. Nasze pomiary wykazały różnicę sięgającą 2,1 l/100 km na korzyść Hondy. Dodatkowo na niekorzyść Suzuki wpływa dość głośna praca silnika. Zastosowany w nim cichobieżny łańcuch napędzający wałki rozrządu nie spełnia dobrze swej roli i przy wyższych prędkościach w aucie robi się nieprzyjemnie głośno.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba auta można zakwalifikowć do samochodów rodzinnych. Zarówno w Hondzie jak i Suzuki nie zapomniano, że do auta musi zmieścić się niejednokrotnie cała, pięcioosobowa rodzina.

Fot. Suzuki: Osiągi silnika Suzuki 1,6 l/106 KM są lepsze niż jednostki napędowej Hondy.
Fot. Suzuki: Osiągi silnika Suzuki 1,6 l/106 KM są lepsze niż jednostki napędowej Hondy.

Przy szybszym pokonywaniu zakrętów okazuje się, że Liana staje się mniej stabilna niż City. Na szczęście jest w pełni przewidywalna i nie traci łatwo przyczepności. W Hondzie bardziej "przyjazny" jest układ kierowniczy. Jest on wspomagany elektrycznie, działa delikatniej i dużo ciszej. W obu autach bardzo dobrze działają skrzynie biegów, ale to już od lat mocna strona japońskich inżynierów. Zawieszenia charakteryzuje wystarczający komfort, zapewniony przede

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik City ma objętość 500 l. Zaletą jest też możliwość składania siedzisk tylnej kanapy, dzięki czemu powstaje dodatkowa przestrzeń
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik City ma objętość 500 l. Zaletą jest też możliwość składania siedzisk tylnej kanapy, dzięki czemu powstaje dodatkowa przestrzeń bagażowa.

wszystkim dzięki dużej elastyczności elementów resorujących.

 

Podsumowanie

 

Na korzyść aut z Japonii przemawia wysoka jakość wykonania, potwierdzona 3-letnią gwarancją. Porównując azjatycką ofertę okazuje się również, że jest ona bogatsza pod względem wyposażenia. Standardowa specyfikacja obejmuje m.in. klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i wiele, wiele innych elementów. Niestety nie ma możliwości wzbogacenia auta o wyposażenie dodatkowe.

Honda to świetne auto do miasta, niewielkie rozmiary, ogromny bagażnik i wysoka jakość to najważniejsze jej zalety. Suzuki ma za to więcej schowków i miejsca we wnętrzu, dzięki czemu lepiej sprawdzi się w roli auta rodzinnego. 

 

Nasza ocena

 

 

Honda City

Suzuki Liana

Przestronność wnętrza

 

 +

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 



Hamulce

remis

Dynamika

 

 +

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

remis

Wyposażenie

remis

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Honda City

Suzuki Liana

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1339

1586

Moc maksymalna (KM/obr/min)

83/5700

107/5500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,4

11,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,8

12,4

Prędkość maksymalna (km/h)

175

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41

42

Pojemność bagażnika (dm3
)

500

447

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

42

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,8/7,1

5,7/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

439 x 169 x 149

435 x 169 x 155

Rozstaw osi (cm)

245

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena (zł)

48 800

51 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Honda City

Suzuki Liana

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja

S

S

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty