Honda CBX, Benelli 750 Sei, Kawasaki Z 1300 - sześciocylindrowce

Tadeusz Suchomski
Udostępnij:
Pierwszym jednośladem z poprzecznym, rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem był włoski Benelli 750 Sei, pokazany po raz pierwszy w 1975 roku...

Pierwszym jednośladem z poprzecznym, rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem był włoski Benelli 750 Sei, pokazany po raz pierwszy w 1975 roku. Wkrótce powstał następca 750-ki Benelli 900 Sei, który prawie natychmiast
został przyćmiony przez Hondę CBX, prezentowaną w 1978 r.
Ten pojazd można uznać rewelacją tamtych lat: dwa wałki rozrządu w
głowicy, 24 zawory, 105 KM przy 10 000 obr./min.
Nowa Honda stała się obiektem westchnień wielu motocyklistów. Był to
pierwszy jednoślad, który miał moc wyższą od magicznej granicy 100 KM.
Równolegle z Hondą powstał Kawasaki Z 1300, którego zaprezentowano w
1978 roku. Był to luksusowy, komfortowy motocykl turystyczny. Nieprzeciętna
masa własna powodowała bardzo szybkie zużywanie się ogumienia i okładzin
hamulcowych, do tego trzeba dodać, że na dystansie 100 km 120-konne Kawasaki
zużywało ponad 10 litrów paliwa.
Sześciocylindrowce miały dużo wad, oprócz małej zwrotności można do
nich zaliczyć wysoką cenę i koszty utrzymania.
Zarówno Benelli, jak i Honda czy Kawasaki nie znalazła zbyt wielu nabywców.
Dzisiaj są one rarytasem wśród motocykli używanych.
Olbrzymi sześciogarowy silnik, którego dwa zewnętrzne cylindry z powodzeniem
mogły służyć jako wiatrochron do nóg. CBX niezbyt dobrze prowadził się
i nawet słabsze motocykle okazywały się szybsze. Dwa niewielkie, jednotłoczkowce
zaciski i małe tarcze hamulcowe nie radziły sobie z zatrzymaniem 260-kilogramowego
kolosa.
Model ten nie miał długiego żywota. Produkowany był w latach 1979-1982.
Jego największym mankamentem był długi wał korbowy. Ulegał on często skrzywieniu
i w rezultacie zatarciu silnika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie