Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda CB 750

Tomasz Borek
Honda CB 750 z dwoma wałkami rozrządu w głowicy swoimi rewolucyjnymi rozwiązaniami zapoczątkowała erę nowoczesnych jednośladów.
Honda CB 750

Ta odmiana Hondy CB była produkowana w wersjach 750, 900 i 1100, wyposażana w silnik: czterocylindrowy, ośmiozaworowy, zasilany przez cztery gaźniki, w zależności od pojemności
o średnicy gardzieli od 28 do 32 mm każdy. Generowana moc rozpoczynała
się od 78 KM w przypadku siedemsetpięćdziesiątki, a kończyła na ponad 100
KM w wersji 1100. Jednak to klasyczna 750 podbiła rynki: amerykański i
europejski na przełomie lat 70. i 80.
Motocykl ukazał się w trzech podstawowych wersjach: K, F i C. Każdy
z tych symboli określał charakter i linię motocykla, czyli klasyczną, sportową
i softchopper, jednak we wszystkich tkwił ten sam silnik.
Trochę historii
Dominacja Hondy w tej kategorii pojemności rozpoczęła się w 1969 roku.
Firma przedstawiła wówczas wersję 4-cylindrowego modelu o pojemności 750
ccm. Zaprojektowano go jako "Superbike nr1". Już wtedy posiadał cztery
oddzielne rury wydechowe (po dwie z każdej strony), hamulec tarczowy i
elektryczny rozrusznik. Motocykl osiągał 125 mil/h, a czerwone pole na
obrotomierzu zaczynało się przy 8500 obr./min.
Prezentowany model
jest połączeniem wersji K, C i F. Całe podwozie pochodzi z modelu K,
zbiornik paliwa i boczki to już model C, a wydech sportowy zapożyczono
z modelu F. Szprychowane koła, nadające mu jeszcze bardziej klasycznych
atrybutów, są właśnie domeną modelu K. W pozostałych C i F były aluminiowe
obręcze typu "comstar".

Honda CB 750

Dodatkowo do nadania mu bardziej chopperowego charakteru
zastosowano duże sakwy boczne i przedni wałek, turystyczną szybę, szeroką
kierownicę typu Harley Fat - Boy i wysunięte do przodu podnóżki. Indywidualne
i niepowtarzalne jest również malowanie areografem. Szeroka na ponad 4
cale tylna felga pochodzi z Triumpha. Z powodzeniem mieści się na niej
opona o szerokości 160 mm. Motocykl jest niezwykle wygodny, a przy spokojnej
jeździe przy średnich prędkościach 120 km/h spala poniżej 6 litrów paliwa.
Silnik
Silnik CB 750 jest gabarytowo znacznie większy od współczesnych rzędówek.
podzespołów i skrzyni biegów sprawia, że przy obecnych cenach oleju silnikowego
jego wymiana to nie lada wydatek. Producent zaleca utrzymywanie stanu 4,5
litra, co bardziej przypomina misę olejową samochodu o pojemności 1.6 litra
niż motocyklowy silnik. Bogato użebrowane cylindry i głowica tłumaczą chłodzenie
powietrzem. Pomiędzy cylindrami przebiega łańcuch napędzający wałki. To
jeden z bardziej newralgicznych punktów silnika. Regulacja jego napięcia
jest ręczna. Utrudniony jest również dostęp do filtra oleju. Ten znajduje
się pomiędzy rurami kolektora.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty