Hasłem po oczach

Michał Kij
Fot. Citroen: Trzeba opracować chwytliwe hasło reklamowe i dla pewności zaangażować supermodelkę. Na zdjęciu Claudia Schifer reklamująca Citroena Xsarę.
Fot. Citroen: Trzeba opracować chwytliwe hasło reklamowe i dla pewności zaangażować supermodelkę. Na zdjęciu Claudia Schifer reklamująca Citroena Xsarę.
Udostępnij:
Czy słoniowy zad nadaje się żeby reklamować auto?

"Jeśli możesz przeczytać ten napis to znaczy, że jesteś za blisko". W jednej z kampanii reklamowych Jeep umieszczał w prasie całostronicowe zdjęcie słonia z mniej pięknej strony z takim właśnie malutkim napisem w okolicach ogona. Nigdzie nie było nawet śladu samochodu. Tylko hasło pod spodem: "Jeep jest tylko jeden".

Fot. Citroen: Trzeba opracować chwytliwe hasło reklamowe i dla pewności zaangażować supermodelkę. Na zdjęciu Claudia Schifer reklamująca Citroena Xs
Fot. Citroen: Trzeba opracować chwytliwe hasło reklamowe i dla pewności zaangażować supermodelkę. Na zdjęciu Claudia Schifer reklamująca Citroena Xsarę.

 

Bo "Sztuka tworzenia samochodów" (slogan Renault) jest ledwie przyczynkiem do sztuki ich zachwalania. Każdy samochód jest "Zaprojektowany by cieszyć" (Peugeot), ale nie każdy kierowca o tym wie. Nieświadomym należy to dać do

Fot. Lancia: Znana twarz aktora z pewnością zwróci uwagę na samochód. Harrison Ford reklamujący Lancię Lybra.
Fot. Lancia: Znana twarz aktora z pewnością zwróci uwagę na samochód. Harrison Ford reklamujący Lancię Lybra.

zrozumienia. "Nie możemy sprawić aby wyszło słońce, ale mamy coś na zachętę" - słowa z ogłoszenia Porsche 911 Cabrio mogłyby być mottem wszystkich agencji zajmujących się reklamowaniem samochodów.

 

Prawdę rzekłszy auto to tak dobra inwestycja jak bliźnięta. Drogo kosztuje, lubi sprawiać kłopoty i przez cały czas trzeba do niego dopłacać. Jednak pęd do posiadania własnych czterech kółek jest niepohamowany i odporny na racjonalne argumenty. Twórcy reklam to wykorzystują.

 

Fot. Audi: Pomysł z aktorami nie jest nowy – Romy Schneider reklamująca DKW w 1957 r.
Fot. Audi: Pomysł z aktorami nie jest nowy – Romy Schneider reklamująca DKW w 1957 r.

Przecież samochód jest "Zawsze tam, gdzie Ty" (Hyundai), a tylko "Do Ciebie należy wybór drogi" (Subaru Forester). Twój charakter i osobowość potrzebują odpowiedniej oprawy. Nosisz dobre ciuchy, a jest ci obojętne czym jeździsz? Na pewno nie. "Pokaż swój styl", jak nawołuje reklama Alfy Romeo 147. Przecież "Zawsze spadasz na cztery łapy" (Suzuki Wagon R+ 4WD) i potrzebujesz wyjątkowego samochodu, który byłby "Zupełnie nieodpowiedni dla wielu, wielu osób" (Porsche 911 Turbo). Takiego, co jest "Wybrany dla wybranych" (Jaguar S-Type).

 

Reklama to gra wstępna z klientem. Nie wiadomo do końca, co on lubi, dlatego warto zostawić otwartą furtkę niedomówień. Nieocenioną pomocą służy sceneria, w jakiej auto występuje. Zauważyłeś, że

Fot. Fiat: Pojazd może także reklamować gwiazda sportu, np. Fiata Stilo – Michael Schumacher i Rubens Barrichello.
Fot. Fiat: Pojazd może także reklamować gwiazda sportu, np. Fiata Stilo – Michael Schumacher i Rubens Barrichello.

reklamowe drogi są prawie zawsze zupełnie puste? Tylko ty, samochód i wasze spełnienie na asfalcie. "Uwolnij wyobraźnię" (Citoren Xsara Picasso) i "Nagle wszystko staje się inne" (Mercedes klasy C). Chwytliwa reklama przekona cię, że "Są rzeczy, które mijasz obojętnie i takie, o których zaczniesz marzyć" (Audi A4).

 

Amerykanie są mistrzami w wykorzystywaniu tak zwanego kontekstu sytuacyjnego. Pokazują samochody w specjalnie dobranym otoczeniu. Szybkie coupe pod modnym lokalem, terenówkę na łonie dzikiej przyrody. Z pootwieranych na

Fot. VW: 4x4 Volkswagena. Oddziaływanie długofalowe to sponsorowanie imprez sportowych, np. zawodów hipicznych.
Fot. VW: 4x4 Volkswagena. Oddziaływanie długofalowe to sponsorowanie imprez sportowych, np. zawodów hipicznych.

wszystkie strony minivanów wysypują się dzieciaki i ich czworonożni przyjaciele, na kanapach luksusowych sedanów zasiadają starsi, majętni małżonkowie. Jeśli jesteś choć trochę podobny do bohatera reklamy, albo bardzo chciałbyś kimś takim być - nieświadomie połknąłeś haczyk.

 

Zresztą nie ma w tym nic złego. Kiedy jeździsz właściwym samochodem, z którego "Możesz być dumny" (Toyota Corolla), to za każdym razem, gdy przekręcasz kluczyk czujesz, że "Wiesz, co masz" (Volkswagen). I jak zapewnia Suzuki, możesz wieść "Życie bez przeszkód".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie