Harley-Davidson BA Peashooter

Tadeusz Suchomski
Udostępnij:
Gdy mówimy Harley-Davidson, myślimy układ cylindrów V2, jednak w historii tej marki produkowane były maszyny napędzane również silnikami jednocylindrowymi.

W 1926 roku w ofercie Harleya-Davidsona pojawiły się pierwsze jednocylindrowce.
W sprzedaży były modele z rozrządem dolnozaworowym lub bardziej sportowe
górnozaworowe. Pojemność silnika, która była mierzona w calach nazywano
powszechnie "dwudziestką jedynką". Charakterystyczny dźwięk wydobywający
się z wydechu otrzymał nazwę "Peashooter" (Dmuchawka). Pod względem podwozia
oba modele nie różniły się między sobą. Zastosowano nowy typ ramy, który
był mocniejszy i niższy od stosowanych w innych modelach.

Przy średnicy cylindra 73 mm i skoku tłoka 82 mm silnik osiągał moc
8 KM przy 4000 obr./min.
Motocykl ważący 114 kg osiągał prędkość 88,5 km/h. Za pośrednictwem
przekładni łańcuchowej silnik współpracował z trójstopniową skrzynią biegów.
Oferowano dwie wersje dolnozaworowego modelu. Wydanie A, to motocykl
z zapłonem iskrowym. Wersja B z zapłonem bateryjnym miała bogatsze wyposażenie
elektryczne. Górnozaworowy model bliźniaczy dysponował mocą 12 KM przy
4000 obr./min. i osiągał prędkość 97 km/h. Podobnie jak w przypadku dolnozaworowca,
istniały dwie wersje: AA z zapłonem iskrownikowym i BA z zapłonem bateryjnym.
Produkcja jednocylindrówek spod znaku H-D trwała do 1934 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie