Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hamuj silnikiem zamiast wrzucać na luz

DKO
Podczas jazdy kierowca nie powinien ustawiać dźwigni skrzyni biegów w położeniu neutralnym
Podczas jazdy kierowca nie powinien ustawiać dźwigni skrzyni biegów w położeniu neutralnym
Kierowcy często nadużywają sprzęgła, na przykład dotaczając się kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset metrów do świateł. Jest to nieekonomiczne i niebezpieczne.

- Jazda na biegu jałowym albo z wrzuconym biegiem i wciśniętym sprzęgłem powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad samochodem. Warto wyrabiać zwyczaj hamowania silnikiem czyli toczenia się na biegu bez dodawania gazu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Gdy pojawia się niebezpieczeństwo na drodze i powinniśmy natychmiast przyśpieszyć, to przy hamowaniu silnikiem kierowca musi jedynie nacisnąć na pedał gazu. Gdy jedzie na luzie, musi najpierw wrzucić bieg, tracąc przy tym cenny czas. Dodatkowo, jeśli samochód jedzie "na luzie" zakręcie na drodze o zmniejszonej przyczepności, można łatwiej wpaść w poślizg.

Sprzęgło samochodowe należy wykorzystywać w następujących sytuacjach:

  • przy ruszaniu,
  • podczas zmiany biegów,
  • przy zatrzymywaniu się, aby nie zgasł silnik.

W innych sytuacjach lewa stopa powinna spoczywać na podłodze. Gdy zamiast tego znajduje się na sprzęgle, powoduje niepotrzebne zużycie tego podzespołu. Hamowanie silnikiem pozwala też zmniejszyć zużycie paliwa, bo nawet podczas pracy na biegu jałowym jest ono wyższe.


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty