Hamowanie silnikiem. Czy i kiedy warto je stosować? Wyjaśniamy wątpliwości

Paweł Bartocha
Jedną z największych korzyści wynikających z hamowania silnikiem jest zwiększenie żywotności tarcz i klocków hamulcowych. Ponadto hamowanie silnikiem pozwala na oszczędzanie paliwa.
Jedną z największych korzyści wynikających z hamowania silnikiem jest zwiększenie żywotności tarcz i klocków hamulcowych. Ponadto hamowanie silnikiem pozwala na oszczędzanie paliwa. Pixabay.com
Udostępnij:
Począwszy od kursów na prawo jazdy wpaja nam się, że powinniśmy jak najczęściej hamować silnikiem dla dobra samochodu i portfela. Czy hamowanie silnikiem aby na pewno jest dobre? Wyjaśniamy.

Zapewne wielu z czytelników pamięta, jak na kursie nauki jazdy nieustannie wskazywano na jak najczęstsze hamowanie silnikiem. Czy hamowanie silnikiem jest dobrą praktyką? Dla wielu kierowców pytanie to staje się punktem wyjścia dla żywych dyskusji. Jedni nazywają tę technikę nudną, inni natomiast zachwalają korzyści płynące z jej stosowania. Specjaliści natomiast nie mają wątpliwości co do tego, że warto ją opanować.

Hamowanie silnikiem. Czym jest hamowanie silnikiem?

Są sytuacje na drodze, kiedy to musimy nagle zahamować przy użyciu hamulców. W wielu innych sytuacjach nie musimy jednak używać pedału hamulca (bynajmniej nie w takim stopniu) i możemy stopniowo hamować silnikiem. Przydaje się to zwłaszcza w górach, przy dojeżdżaniu do skrzyżowania czy sygnalizacji świetlnej.

Hamowanie silnikiem to spowolnienie auta poprzez puszczenie pedału gazu oraz stopniową redukcję biegów. Puszczenie gazu powoduje zamknięcie zaworu wlotu powietrza i tworzy efekt wciągania, jak w odkurzaczu. Ograniczenie przepływu powietrza do cylindrów wysysa energię i tworzy siłę hamującą, która zatrzymuje samochód. Hamowanie silnikiem działa tylko na wrzuconym biegu. Gdy auto jedzie na luzie, siła hamująca nie działa na układ kierowniczy, więc koła nadal kręcą się w tym samym tempie. Można przyspieszyć hamowanie poprzez zredukowanie biegu na jeszcze niższy. Im wyższe obroty silnika (RPM), tym większa siła hamująca zadziała na koła.

Hamowanie silnikiem. Na czym polega hamowanie silnikiem?

Zwykłe samochody osobowe nie mają układów hamulcowych przystosowanych do ciągłej pracy pod dużym obciążeniem. Dlatego też podczas jazdy w górach można łatwo doprowadzić do przegrzania się płynu hamulcowego, a w konsekwencji do utraty siły hamowania. By jej zapobiec, należy hamować silnikiem.

W samochodzie z manualną skrzynią biegów hamowanie silnikiem jest proste, choć świeży kierowcy mogą potrzebować kilka prób do jego opanowania. To tak naprawdę jazda z włączonym biegiem bez wciskania pedału gazu ani sprzęgła. Hamuje się poprzez dobór odpowiednich przełożeń.

Przykładowo, gdy jedziemy 60 km/h na czwartym biegu i dojeżdżamy do świateł, jeśli chcemy zahamować silnikiem, należy puścić pedał gazu i zredukować bieg - na trzeci lub drugi, pamiętając o specyfice swojego auta. Im niższy bieg, tym wytracanie prędkości będzie gwałtowniejsze, jednak obroty silnika wyższe.

Hamowanie silnikiem. W skrzyniach automatycznych też jest to możliwe

W przypadku przekładni automatycznych często też jest możliwość hamowania silnikiem, jednak dotyczy to tylko skrzyń wyposażonych w tryb sekwencyjny i/lub manetki.

Hamowanie silnikiem. Hamowanie silnikiem - korzyści

Jedną z największych korzyści wynikających z hamowania silnikiem jest zwiększenie żywotności tarcz i klocków hamulcowych. Ponadto hamowanie silnikiem pozwala na oszczędzanie paliwa. W przypadku silników wyposażonych we wtrysk paliwa podczas hamowania silnikiem nie jest dawkowane paliwo.

Hamowanie silnikiem. Na co uważać?

Jest jednak i ryzyko. Jeśli hamujemy silnikiem na śliskiej nawierzchni, a więc przede wszystkim zimą, musimy mieć świadomość, że nieumiejętne posługiwanie się tą techniką może doprowadzić do wpadnięcia w poślizg. Może tak się stać, gdy zdecydujemy się na redukcję i źle dobierzemy przełożenie. Jeśli bieg zmienimy na taki, który znajduje się poza prędkościami "operacyjnymi" właściwymi dla wybranego przełożenia lub ledwie się w nich mieści. Załóżmy, że przy prędkości 90 km/h chcemy zredukować z piątego biegu na drugi. Wówczas z obrotów poniżej 1700 zrobi się nagle górna granica, co spowoduje szarpnięcie, a w konsekwencji może doprowadzić do poślizgu. Aby temu zapobiec, lepiej stosować stopniową redukcję, bieg po biegu.

Jeśli planujemy redukcję z pominięciem któregoś z przełożeń, zakładamy, że po jej wykonaniu prędkość obrotowa silnika podczas jazdy drastycznie wzrośnie. Po wciśnięciu sprzęgła, należy więc nie tylko zredukować bieg lewarkiem, ale też wcisnąć pedał gazu, by podnieść obroty silnika zanim puścimy sprzęgło. Wymaga to jednak znajomości swojego samochodu i jego optymalnych prędkości obrotowych, gdyż w przeciwnym wypadku spowoduje szarpnięcie. Zaznaczmy, że każde szarpnięcie szkodzi sprzęgłu.

Hamowanie silnikiem. Kiedy nie hamować silnikiem?

Hamować silnikiem nie należy też, gdy musimy awaryjnie zatrzymać pojazd. Hamowanie silnikiem może mieć również negatywne skutki dla trwałości dwumasowego koła zamachowego. Element ten ma za zadanie tłumić drgania silnika, a jego wymiana to wydatek kilku tysięcy złotych. Każde szarpnięcie czy nadmierne "skakanie" po obrotach skraca trwałość dwumasy. Szczególnie dotyczy to diesli, które mają mniejszą tolerancję obrotów niż silniki benzynowe.

Hamowanie silnikiem. Hamowanie silnikiem w hybrydach i elektrykach

Hamowanie silnikiem odgrywa bardzo ważną rolę w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Nie tylko oszczędza ono układ hamulcowy, ale także pozwala na odzyskiwanie energii z hamowania i podładowywanie baterii. W pełnych hybrydach, np. w Toyocie Prius czy Corolli, akumulatory ładującą się w zasadzie głównie poprzez rekuperację, a więc odzyskiwanie energii z hamowania. Hamowanie silnikiem w hybrydach i elektrykach polega na wybraniu specjalnego trybu "B" w przekładni (rekuperacja energii) i puszczaniu nogi z gazu przy dojeżdżaniu do skrzyżowań, jazdy w górach, itd. Pozwala to na spore oszczędności paliwa, ponadto zwiększając komfort i poprawiając płynność jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

245,09 zł141,33 zł-42%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

639,00 zł615,89 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie