Hałas męczy

Ryszard Polit
Udostępnij:
W ciągu ostatnich 30 lat w samochodach zmniejszono poziom hałasu 6-krotnie, co wcale nie znaczy, że obecnie panuje w nich błoga cisza.

W ciągu ostatnich 30 lat w samochodach zmniejszono poziom hałasu 6-krotnie, co wcale nie znaczy, że obecnie panuje w nich błoga cisza.

 

Zgubny wpływ hałasu na ustrój człowieka spowodował konieczność jego ograniczania. Intensywność hałasu mierzy się w decybelach (dB). Jego obniżenie o 3 dB zmniejsza hałas o połowę. Mierzy się hałas panujący na zewnątrz samochodu i w jego wnętrzu. Źródłami hałasu w aucie są wszystkie elementy, które drgają lub poruszają się. Wygłuszenie dźwięku w stalowej puszce nadwozia jest dośc trudne. Dźwięk rozchodzi się w powietrzu z prędkością 340 m/s, a w

Hałas męczy

stali z prędkością 7000 m/s. Silnik, pracujący przecież na zasadzie wybuchów, jest również istotnym źródłem hałasu. Pulsujące powietrze w układzie dolotowym i wylatujące z ogromną prędkością spaliny tylko go potęgują. Obracające się opony pod ciężarem auta uginają się przy kontakcie z nawierzchnią drogi powodując gwałtowne wypychanie powietrza z rowków. Również tarcie powietrza o nadwozie daje o sobie znać szumem, proporcjonalnym do prędkości jazdy.

 

Źródeł hałasu jest wiele, a ich eliminacja nie jest wcale prosta. Najprościej jest zapobiegać powstawaniu hałasu już w fazie projektowania pojazdu. Nadwozie powinno mieć odpowiednią sztywność skrętną, a podłoga stopniowaną grubość. Obniżenie głośności jednostki napędowej realizuje się zwiększając sztywność kałuba, dokładnie wyważając wał korbowy i zawieszając silnik na elastycznie. Hałas pochłaniają maty głuszące, którymi wyłożona jest kabina pasażerska. Ich ilość zwiększa jednak masę pojazdu, co jest niewskazane.

 

Użytkownia najbardziej interesuje hałas wewnątrz auta. Hałas poniżej 70 dB uznawany jest za akceptowalny. Można przyjąć, że im samochód jest wyższej klasy, tym ma lepiej wyciszone

Hałas męczy

wnętrze. W autach kompaktowych poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h wynosi ok. 67- 69 dB. Jednym z najcichszych samochodów jest Lexus LS 430 -  dwa razy cichszy niż np. Mercedes-Benz S 600 czy BMW 740d.

 

Całkowite wyeliminowanie hałasu jest niemożliwe. Można go jednak modelować tak, by był on "przyjemny dla ucha". Narząd słuchu człowieka jest bardziej wrażliwy na dźwięki średnio-wysokie, odpowiadające głosowi ludzkiemu. Konstruując samochód inżynierowie akustycy wyznaczają tzw. wskaźnik wyrazistości dźwięku. Określa on, czy w danym aucie można prowadzić rozmowę bez konieczności podnoszenia głosu. Nie chodzi tylko o to, by nie zachodziła potrzeba pokrzykiwania do teściowej podczas niedzielnej przejażdżki. Hałas powodujący zmęczenie i rozdrażnienie jadących może być przyczyną wypadku, a w najlepszym razie złego humoru. To dlatego kierowcy głośnych aut zajeżdżają innym drogę, łamią przepisy ruchu drogowego i zachowują się nieelegancko. Są pod wpływem nadmiernego hałasu. Co bardziej przezorni instalują w swoich autach potężną aparaturę audio, by otoczyć się dźwiękiem przyjemnym dla ucha. To nic, że też hałasuje, ważne że inaczej.  

 

Marka i model

Pojemność skokowa/

moc (KM)

Głośność wewnętrzna

przy 100 km/h (dB)

Głośność wewnętrzna

przy 130 km/h (dB)

Citroen C3

1,4 HDI/68 KM

70

72

Fiat Seicento

1,1/54

74

77

Chevrolet Aveo

1,4/94

69

74

Fiat Albea

1,2/80

66

70

Fiat Idea

1,4/95

70

73

Ford Fusion

1,4/80

69

71

Fiat Panda

1,2/60

70

73

Mitsubishi Colt

1,3/95

70

73

Opel Meriva

1,6/87

69

73

Opel Corsa

1,3 CDTI/70

70

73

 

 

 

 

Alfa Romeo 147

1,9 JTD/140

69

73

Audi A3

2,0 TDI/140

67

71

BMW 120i

2,0/150

67

71

Fiat Stilo

1,9 JTD/140

68

72

Kia Cerato

1,6/105

70

72

Mercedes-Benz A 180

2,0 CDI/109

67

71

Peugeot 307

1,4/75

67

74

Opel Astra III

1,4/90

68

73

Renault Megane

1,6/113

68

70

Toyota Corolla

2,0 D-4D/116

66

70

 

 

 

 

Honda Accord

2,0/155

66

70

BMW 325i

2,5/192

63

68

Ford Modeo

2,0/145

68

71

Mercedes-Benz C 220

2,2 CDI/122

65

69

Opel Vectra

1,8/122

65

69

Peugeot 407

2,0 HDI/136

65

71

Skoda Octavia II

1,9 TDI/105

69

71

 

 

 

 

Audi A8

4,0/275

62

66

BMW 740d

3,9 d/258

62

65

Jaguar XJ

4,2/298

64

68

Lexus LS 430

4,3/285

59

65

Peugeot 607

3,0/207

65

69

Renault Vel Satis

3,0/177

65

68

Mercedes-Benz S 600

5,5/500 KM

64

67

VW Phaeton

3,2/214

63

67

 

 

 

 

Dodge Viper

8,3/506

77

81

Lamborghini Gallardo

5,0/500

75

80

 

 

 

 

Chrysler Grand Voyager

2,8 TD/150

65

68

Opel Combo

1,7 DTI/75

70

75

Peugeot Partner

2,0 HDI/90

70

74

Seat Altea

1,6/102

68

73

Renault Scenic

1,6/115

69

71

 

 

 

 

Porsche Cayenne

3,2/250

64

68

Mitsubishi Outlander

2,0/136

67

69

Toyota Land Cruiser

3,0 D-4D/163

65

71

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie