Czy kupujemy auto za 30 czy 350 tys. zł możemy wybrać kolor nadwozia z oferty podstawowej bez dopłaty lub zdecydować się dodatkowo zapłacić za lakier metaliczny.
Dopłata za lakier metaliczny rośnie wraz z wartością kupowanego samochodu, ale jednocześnie np. w salonie Mercedesa klient ma możliwość wyboru koloru metalicznego bez dopłaty.
Silver metalic
Pomimo dopłaty za lakier metaliczny ponad 70 proc. nabywców nowych aut decyduje się na ten wydatek. Wartość ta ulega niewielkiemu spadkowi w dwóch, trzech pierwszych miesiącach roku, kiedy wyprzedawane są egzemplarze wyprodukowane w poprzednim roku. Klient ma wówczas ograniczoną możliwość wyboru koloru. Największą popularnością wśród nabywców nowych aut cieszy się kolor srebrny. Ciemne kolory - czarny czy granatowy - wzbudzają większe zainteresowanie wśród młodych kupujących, szczególnie jeżeli wybierają auta o większej mocy silnika. Jak twierdzą handlowcy białe samochody kupowane są głównie przez firmy, indywidualni klienci bardzo rzadko wybierają ten kolor.
Używane
W przypadku pojazdów z “drugiej ręki" im nowszy samochód, tym rodzaj lakieru i kolor mają
większy wpływ na jego cenę. Jeżeli sprzedajemy 2-, 3-letnie auto koloru białego otrzymamy za nie cenę nawet o 2 tys. zł niższą w stosunku do lakieru metalicznego. Gdy jednak sprzedajemy 10-letnie, białe auto, to jego stan techniczny a nie kolor, będzie miał wpływ na cenę. Właściciele komisów samochodowych potwierdzają, że im nowszy samochód, tym klienci zwracają większą uwagę na kolor i rodzaj lakieru. Wśród kupowanych aut od prawie nowych do 5- czy 6-letnich największy procent stanowią auta z lakierem metalicznym, srebrnym, zielonym czy bordowym.
Lakiery wielowarstwowe
Kolory z gam podstawowych, jednowarstwowe, mogą mieć tendencję do matowienia lub odbarwień. By temu zapobiec specjaliści polecają raz lub dwa razy do roku polerowanie auta - koszt około 300 zł. Możemy się też spotkać z opinią lakierników, że ciemne kolory jednowarstwowe, są kolorami “miękkimi" tzn. łatwiej o ich uszkodzenie. Lakiery metaliczne, brylantowe czy perłowe - tzw. dwu- i trzy warstwowe - są twardsze, trudniej na nich dostrzec upływ czasu.
Tabela: dopłata za lakier w zł
Marka | Rodzaj lakieru | Model | ||
Fiat | Seicento | Panda | Stilo | |
sportowy (czerwony, żółty) | 400 | 400 | 600 | |
metalik | 1075 | 1250 | 1600 | |
Skoda | Fabia | Octavia | Superb | |
metalik | 1200 | 1700 | 1950 | |
Peugeot | 206 | 307 | 407 | |
metalik | 1390 | 1590 | 1600 | |
Toyota | Yaris | Corolla | Avensis | |
metalik | 1400 | 1820 | 1900 | |
Ford | Ka | Fiesta | Focus | |
metalik | 1250 | 1600 | 1850 | |
Opel | Corsa | Astra II | Vectra | |
brilant | 500 | 700 | 800 | |
metalik | 1300 | 1550 | 2000 | |
Seat | Ibiza | Cordoba | Leon | |
brilant | 600 | 600 | 600 | |
metalik | 1550 | 1600 | 1650 | |
perłowy | 1550 | 1600 | 1650 | |
Citroen | C2 | C3 | C4 | |
czarny | 1120 | 1120 | 1700 | |
metalik | 1400 | 1400 | 1700 | |
Volkswagen | Golf | Passat | ||
matalik | 1320 | 2330 | ||
perłowy | 1320 | 2500 | ||
Volvo | S40 | S60 | S80 | |
metalik | 2590 | 3550 | 3550 | |
Mercedes-Benz | Klasa A | Klasa E | Klasa S | |
metalik | ok. 2504 | ok. 5055 | ok. 5924 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?