Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorący halogen

Andrzej Bartoszak
Fot. A. Bartoszak: Różne typy żarówek halogenowych.
Fot. A. Bartoszak: Różne typy żarówek halogenowych.
Popularne samochodowe żarówki halogenowe występują w wielu odmianach, a każda ma swe wady i zalety.

Popularne samochodowe żarówki halogenowe występują w wielu odmianach, a każda ma swe wady i zalety.

 

Fot. A. Bartoszak: Stosowanie mocniejszych żarówek halogenowych, np. 100/90W zamiast obowiązujących H4 - 60/55W jest niezgodne z prawem i nie zawsze
Fot. A. Bartoszak: Stosowanie mocniejszych żarówek halogenowych, np. 100/90W zamiast obowiązujących H4 - 60/55W jest niezgodne z prawem i nie zawsze daje lepszy efekt.

W nowoczesnych samochodach praktycznie nie spotyka się już świateł drogowych wykorzystujących klasyczne, wolframowe żarówki z dużymi bańkami. Zamawiając nowe auto mamy jedynie dylemat - światła halogenowe czy ksenonowe. Większość z nas wybiera znacznie tańsze, a niewiele gorsze rozwiązanie z żarówkami halogenowymi.

 

Klasyczne żarówki (także i te, które stosujemy w oświetleniu domowym) są urządzeniem niezwykle prostym. Wewnątrz bańki, pomiędzy dwoma wspornikami do których doprowadzono prąd elektryczny, rozpięta jest spirala wykonana z cieniutkiego drutu

Fot. A. Bartoszak: Różne typy żarówek halogenowych.
Fot. A. Bartoszak: Różne typy żarówek halogenowych.

wolframowego. Interesujące jest to, że drut jest naprawdę cienki - widoczne gołym okiem zwoje są spiralą wykonaną z... drutu zwiniętego w kolejną spiralę. Ów drut przez który przepływa prąd, rozżarza się i emituje światło. Problem polega na tym, że drobinki gorącego wolframu odrywają się od drutu i wędrując w obojętnym gazie, osiadają na zimnych ściankach bańki. A więc klasyczna żarówka z czasem ciemnieje, aż wreszcie jej włókno przepala się.

 

Żarówka halogenowa działa w zasadzie tak samo, tyle że ma mniejszą bańkę wykonaną z kwarcowego szkła i pracuje w znacznie wyższej temperaturze. Drobinki wolframu tak samo odrywają się od żarnika, ale tym razem przemieszczają się w gazie z grupy halogenków (stąd nazwa - halogenowe), a ruchem tym rządzi inne zjawisko - atomy metalu osadzają się w najgorętszych miejscach żarnika, a nie na ściankach bańki. Tak więc żarówka halogenowa ciemnieje znacznie wolniej, a jej żarnik teoretycznie jest wieczny. W praktyce też się przepala, bo osadzanie się wolframu następuje nierównomiernie. Jednak żarówki halogenowe są wielokrotnie bardziej trwałe od klasycznych, a przy tym świecą jaśniej przy porównywalnym poborze prądu. Są wiec lepsze - to jest bez dyskusji.

 

Czy możliwe jest zmodyfikowanie świateł starszego auta tak, by zastosować w nim wydajniejsze żarówki halogenowe? Niestety, jest to trudne. Ponieważ żarówki te wysyłają intensywniejszy i inaczej ukształtowany strumień światła, wymagają odpowiedniego reflektora - z inna szybą,

Fot. A. Bartoszak: Żarówki zwykłe stosowane są w reflektorach starszych pojazdów.
Fot. A. Bartoszak: Żarówki zwykłe stosowane są w reflektorach starszych pojazdów.

dostosowanym odbłyśnikiem i zupełnie innym gniazdem na cokół. Czasami taka zamiana jest możliwa - w wielu autach stosowano najpierw reflektory klasyczne, a potem halogenowe. Należy przy tym sprawdzić, czy instalacja wyposażona jest w odpowiednie przekaźniki. Bywa, że dawne rozwiązanie nie przewidywało przekaźników (choćby w Fiatach 126p), a wtedy mocniejsze żarówki z czasem spowodują zniszczenie styków przełącznika. Należy bowiem pamiętać, że żarówki halogenowe, przynajmniej te dwuwłóknowe, pobierają nieco większy prąd niż klasyczne.

 

Z kolei właściciele aut z reflektorami halogenowymi, chcą czasami wzmocnić i tak dobre oświetlenie drogi i poszukują żarówek halogenowych o mocy większej od znormalizowanej, dopuszczonej przepisami. Najbardziej popularna żarówka dwuwłóknowa H4 ma moc 60/55 W, zaś w handlu można znaleźć żarówki 100/90 W, a nawet i mocniejsze. Niestety, w Europie nie wolno ich stosować - chyba że na zamkniętym terenie. Zresztą jazda z takimi światłami nie jest w normalnym ruchu komfortowa, bo jadący z przeciwka są oślepiani i ciągle migają długimi

Fot. A. Bartoszak: Najpopularniejszy typ dwuwłóknowej żarówki halogenowej stosowanej w reflektorach – H4.
Fot. A. Bartoszak: Najpopularniejszy typ dwuwłóknowej żarówki halogenowej stosowanej w reflektorach – H4.

światłami.

 

Poza tym nie polecamy takich rozwiązań, także z przyczyn technicznych. Po pierwsze, generują one znacznie więcej ciepła i mogą uszkodzić reflektor (jeżeli nie w czasie normalnej pracy, to np. na postoju, albo gdy na bardzo rozgrzane szkło chlapnie woda). Ponadto dwukrotnie większy prąd w instalacji może zniszczyć przekaźniki. Albo zajdzie sytuacja odwrotna - spadek napięcia w przewodach przystosowanych do prądu o mniejszym natężeniu będzie taki, że "mocna" żarówka wcale nie będzie mocniej świeciła.

 

 

W zamian za to, polecamy nieco droższe żarówki halogenowe o nominalnych mocach, ale oznaczone jako "mocniejsze" - np. Vision Plus Philipsa lub Megalight Tungsram. Pomysł polega na tym, że żarnik owych żarówek halogenowych jest jeszcze bardziej zwarty niż żarówek zwykłego typu. Jego małe gabaryty pozwalają na lepszą kontrolę reflektora nad strumieniem światła. Normy oświetlenia drogi są spełnione, mimo, że światło jest mocniejsze i jaśniejsze. Niestety, te "super" żarówki halogenowe, prócz wyższej ceny mają też dodatkową wadę - są mniej trwałe, bo ich żarniki pracują w jeszcze wyższych temperaturach. 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty