Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GOPR. Nowe auta dla ratowników. Jakie mają wyposażenie?

Mariusz Michalak
Górskie Ochotnicze Pogotowie ratunkowe modernizuje swoją flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała ratownikom polska spółka Concept z Bielska Białej. GOPR dysponuje teraz już 9 takimi nowoczesnymi karetkami górskimi.Fot. Concept by Szymon Gacek
Górskie Ochotnicze Pogotowie ratunkowe modernizuje swoją flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała ratownikom polska spółka Concept z Bielska Białej. GOPR dysponuje teraz już 9 takimi nowoczesnymi karetkami górskimi.Fot. Concept by Szymon Gacek
Górskie Ochotnicze Pogotowie ratunkowe modernizuje swoją flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała ratownikom polska spółka Concept z Bielska Białej. GOPR dysponuje teraz już 9 takimi nowoczesnymi karetkami górskimi.

30 lat temu Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe jeździło na radzieckiej produkcji UAZ-ach. Trwałe, ale ich żywotność dawno się zakończyła. Kilka lat temu pojawiły się w GOPR nowoczesne Mercedesy GLA. Chwalone, miały jednak mankament - ich krótkie nadwozie nie pozwalało na montaż kosza ratowniczego w pojeździe. Powoli wychodzą z użytkowania w GOPR auta marki Land Rover, nie produkowane już w wersji odpowiadają-cej górskim ratownikom.

Górskie Ochotnicze Pogotowie ratunkowe modernizuje swoją flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała
Górskie Ochotnicze Pogotowie ratunkowe modernizuje swoją flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała ratownikom polska spółka Concept z Bielska Białej. GOPR dysponuje teraz już 9 takimi nowoczesnymi karetkami górskimi.

Fot. Concept by Szymon Gacek

Pojazd najlepiej odpowiadający ich potrzebom trzeba było zrobić samemu. I taki powstał. W Polsce.

Auta, które wyprodukowała spółka Concept z Bielska Białej posiadają specjalną, zintegrowaną zabudowę pozwalającą na przewóz do 6 osób lub trzech z noszami ratowniczymi w tylnej części górskiej karetki. Zostały wykonane na bazie Toyoty Hilux 2,4 D-4D z silnikami o pojemności 2,393 l z mocą 110 kW. Concept, wyspecjalizowany od wielu lat w produkcji specjalnych pojazdów dostosowała go do potrzeb ratowników w górach. 

Auto posiada w tylnej części dwa fotele na szynach. Po wymontowaniu lewego, można w tym miejscu szybko umocować kosz ratowniczy (nosze). W tej części, nad noszami, znajduje się dodatkowe oświetlenie LED. Na suficie, kolejne szyny umożliwiają podpięcie i zabez-pieczenie wyposażenia górskich ratowników. Dostanie się do środka i umieszczenie kosza ratowniczego ułatwiają szerokie drzwi z tyłu pojazdu.

Do górskich warunków jazdy potrzebne było wzmocnione zawieszenie, zwiększony w stosunku do fabrycznej wersji został prześwit pojazdu, auto ma możliwość brodzenia do głębokości 70 cm. Wzmocnione zostały boczne progi, wykonano je ze stalowych rur przymocowanych do ramy, z punktami do mocowania podnośnika. Auto otrzymało stopnie i uchwyty, które ułatwiają ratownikom wejście do pojazdu. Na całej długości dachu znajduje się bagażnik, do którego dostęp ułatwiają kolejne stopnie i uchwyty. Na zewnątrz auto po-siada dodatkowe lampy LED, które pozwalają ratownikom na oświetlenie pola pracy w wa-runkach nocnych. Co ciekawe, po wykonaniu zabudowy, pojazd może poszczycić się ładownością aż 800 kg.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty