Czasami najłatwiej je usłyszeć podczas pracy silnika na biegu jałowym. Wtedy są zwykle w miarę regularne i przypominają
mniej lub bardziej wyraźne stukanie. Innym razem objawiają się podczas przyspieszania, hamowania lub jazdy po wybojach. W takich przypadkach są raczej mniej regularne, często też głośniejsze.
Za tymi odgłosami stukania, uderzania, wydobywającymi się spod spodu pojazdu mogą kryć się różne przyczyny, ale wymienione wcześniej sytuacje w jakich się one pojawiają z dużą dozą prawdopodobieństwa wskazują na układ wydechowy , a dokładniej na elementy jego mocowania do nadwozia.
Z uwagi na to, że zespół napędowy zamocowany jest do nadwozia sprężyście, za pomocą tzw. poduszek gumowych, podobnie musi być również połączony z nadwoziem układ wydechowy. Elementami sprężystymi w miejscach mocowania układu wydechowego są gumowe wieszaki wydechu. I to właśnie one kiedy stracą swoje właściwości na skutek procesu starzenia gumy lub uszkodzeń mechanicznych powodują, że układ wydechowy może się przemieszczać w znacznie większym zakresie i uderzać o nadwozie.
Uderzaniu układu wydechowego o nadwozie dodatkowo sprzyjać będą uszkodzone punkty zawieszenia silnika. Nieprawidłowo wykonana naprawa wydechu, w wyniku której jego elementy nie zajmują dokładnie takich pozycji jak przewidział to konstruktor również może przyczyniać się do tego, że rura lub tłumik da o sobie znać mniej lub bardziej głośnymi uderzeniami.
Przy wymianie uszkodzonych gumowych wieszaków układu wydechowego najlepiej jeśli zastąpimy nowymi wszystkie, nawet i te, które wydają się jeszcze dobre. Taka kompletna wymiana zapewnia punktom mocowania identyczną sprężystość i jednocześnie zwiększa ich trwałość.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?