Gliwicki Opel wciąż na prostej

Joanna Heler
Fot. General Motors
Fot. General Motors
Mieszane uczucia w gliwickiej fabryce Opla wywołała ogłoszona przez General Motors strategia rozwoju firmy na najbliższe lata.

Mieszane uczucia w gliwickiej fabryce Opla wywołała ogłoszona przez General Motors strategia rozwoju firmy na najbliższe lata.

Fot. General Motors
Fot. General Motors

 

Dyrektor generalny Opla, Nick Reilly, prezentując plan restrukturyzacji, zapowiedział konieczność zwolnienia 20 proc. załogi - w przypadku Polski mówi się o 40 pracownikach.

Są też plany powrotu do produkcji w gliwickiej fabryce aut w systemie trzyzmianowym.

 

- Nie będzie przyzwolenia na jakiekolwiek redukcje, czy to pracowników na taśmach, czy administracyjnych w Warszawie lub w Gliwicach. Przecież zakład już jest odchudzony, a trzecia zmiana wymagałaby wręcz zwiększenia liczebności załogi - podkreśla Mirosław Rzeźniczek z zakładowej Solidarności.

 

W grudniu 2008 roku z pracą w fabryce i w firmach podwykonawczych pożegnało się około 500 osób. Obecnie załoga liczy 2,5 tys. pracowników, a w najlepszych latach na trzech zmianach pracowało o tysiąc osób więcej.

 

Kto i według jakich kryteriów straciłby pracę? Nie wiadomo. Związkowcy deklarują, że będą się domagać, by odejścia odbywały się na zasadzie dobrowolności i żeby towarzyszyła im wypłata rekompensat. Niepełne są też informacje dotyczące powrotu do systemu trzyzmianowego. Miałby się pojawić w fabryce w połowie roku.

 

- Trzeba pamiętać, że ewentualne decyzje o uruchomieniu trzeciej zmiany są uzależnione od wyników sprzedaży i popytu na produkowane w Gliwicach modele, a najnowsza Astra IV powstaje nie tylko w Polsce. Poczekamy na raporty dotyczące sprzedaży za pierwsze trzy miesiące tego roku. Od października, kiedy w Gliwicach ruszyła produkcja "czwórki", zamówienia w Europie na ten model sięgnęły 57 tysięcy. Tymczasem perspektywy dotyczące sprzedaży nowych modeli samochodów nie są optymistyczne - podkreśla Przemysław Byszewski, rzecznik General Motors Manufacturing Poland.

 

W europejskich fabrykach pracę ma stracić w sumie ponad 8 tys. osób, a podobne do polskich cięcia dotyczą też Węgier i Rosji. Szefostwo GM przewiduje, że dzięki wprowadzonej restrukturyzacji koncern zacznie zarabiać w 2012 r. Do roku 2014 koncern chce zainwestować 11 mld euro. W Gliwicach, poza nową Astrą IV, produkowane są Astra III sedan oraz Zafira. Przy pełnych mocach produkcyjnych w systemie trzyzmianowym produkcja ma sięgać 210 tys. egzemplarzy rocznie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty