Mieszane uczucia w gliwickiej fabryce Opla wywołała ogłoszona przez General Motors strategia rozwoju firmy na najbliższe lata.

Dyrektor generalny Opla, Nick Reilly, prezentując plan restrukturyzacji, zapowiedział konieczność zwolnienia 20 proc. załogi - w przypadku Polski mówi się o 40 pracownikach.
Są też plany powrotu do produkcji w gliwickiej fabryce aut w systemie trzyzmianowym.
- Nie będzie przyzwolenia na jakiekolwiek redukcje, czy to pracowników na taśmach, czy administracyjnych w Warszawie lub w Gliwicach. Przecież zakład już jest odchudzony, a trzecia zmiana wymagałaby wręcz zwiększenia liczebności załogi - podkreśla Mirosław Rzeźniczek z zakładowej Solidarności.
W grudniu 2008 roku z pracą w fabryce i w firmach podwykonawczych pożegnało się około 500 osób. Obecnie załoga liczy 2,5 tys. pracowników, a w najlepszych latach na trzech zmianach pracowało o tysiąc osób więcej.
Kto i według jakich kryteriów straciłby pracę? Nie wiadomo. Związkowcy deklarują, że będą się domagać, by odejścia odbywały się na zasadzie dobrowolności i żeby towarzyszyła im wypłata rekompensat. Niepełne są też informacje dotyczące powrotu do systemu trzyzmianowego. Miałby się pojawić w fabryce w połowie roku.
- Trzeba pamiętać, że ewentualne decyzje o uruchomieniu trzeciej zmiany są uzależnione od wyników sprzedaży i popytu na produkowane w Gliwicach modele, a najnowsza Astra IV powstaje nie tylko w Polsce. Poczekamy na raporty dotyczące sprzedaży za pierwsze trzy miesiące tego roku. Od października, kiedy w Gliwicach ruszyła produkcja "czwórki", zamówienia w Europie na ten model sięgnęły 57 tysięcy. Tymczasem perspektywy dotyczące sprzedaży nowych modeli samochodów nie są optymistyczne - podkreśla Przemysław Byszewski, rzecznik General Motors Manufacturing Poland.
W europejskich fabrykach pracę ma stracić w sumie ponad 8 tys. osób, a podobne do polskich cięcia dotyczą też Węgier i Rosji. Szefostwo GM przewiduje, że dzięki wprowadzonej restrukturyzacji koncern zacznie zarabiać w 2012 r. Do roku 2014 koncern chce zainwestować 11 mld euro. W Gliwicach, poza nową Astrą IV, produkowane są Astra III sedan oraz Zafira. Przy pełnych mocach produkcyjnych w systemie trzyzmianowym produkcja ma sięgać 210 tys. egzemplarzy rocznie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie