Mieszkańcy peryferyjnych dzielnic Krakowa już niedługo będą zamawiać autobusy MPK przez telefon. Na weekendowy wyjazd wypożyczą od gminy tani, ekologiczny samochód, a na krótszą wycieczkę - rower. Wszystko w ramach ruszającego właśnie programu Civitas 2, finansowanego przez Komisję Europejską.
Na wprowadzenie ekologicznych rozwiązań Kraków otrzymał grant w wysokości prawie 6,5 mln zł. Program, który ma być wdrażany w przyszłym roku, gmina opracowała wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym i Politechniką Krakowską. Zakłada on m.in wprowadzenie tzw. "miękkich linii", autobusów zmieniających codzienne trasy według życzeń mieszkańców, przekazywanych telefoniczne do dyspozytorni.
- Dotyczy to osiedli położonych z dala od centrum, takich, jak na przykład Kliny - mówi Marian Lesiak, główny specjalista do spraw techniki w MPK. - Chodzi o to, by ludzie, którzy tam mieszkają, zrezygnowali z własnych samochodów na rzecz komunikacji zbiorowej.
W ramach programu otwarte mają być w Krakowie wypożyczalnie ekologicznych samochodów osobowych, ciężarówek i rowerów. Planowane jest testowanie autobusów na gaz i prąd. By zmniejszyć ruch w centrum, powstanie strona internetowa, na której będzie można umówić się na wspólne dojeżdżanie do pracy.
Czy jest szansa, że krakowianie na to pójdą?
- Cóż, zobaczymy - mówi Marian Lesiak. - Civitas to tylko program badawczy. Wprowadzamy go właśnie po to, by sprawdzić reakcje mieszkańców. Taki sam plan przetestują też władze Stuttgartu i Genui. Co się sprawdzi - zostanie. A z reszty zrezygnujemy.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?