Geometria

(mg)
Przed kupnem używanego samochodu należy bezwzględnie skorygować geometrię ustawienia kół samochodu w stacji diagnostycznej.

Leszek Kraszewski (na zdjęciu), właściciel firmy Kralech, twierdzi, że układ jezdny samochodu stanowi jeden z podstawowych układów odpowiadających za bezpieczeństwo i zachowanie się pojazdu w trakcie ruchu, szczególnie w sytuacjach pokonywania zakrętów, zmiany kierunku ruchu, jazdy z dużymi prędkościami (ponad 100 km/h), ale i również w codziennej eksploatacji samochodu w warunkach miejskich.
 
- Zawieszenia kół samochodu w przypadku pojazdu nowego - mówi Marek Styp-Rekowski, rzeczoznawca, dyrektor Biura Ekspertów Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego REKMAR w Gdańsku - posiada parametry nadane im na końcu procesu produkcji w fabryce i skontrolowane w trakcie przeglądu tzw. zerowego, wykonanego przed sprzedażą. W tym przypadku możemy być pewni ich prawidłowych ustawień. Gorzej jest z samochodami używanymi. Przed kupnem auta z rynku wtórnego należy bezwzględnie skorygować geometrię ustawienia kół samochodu w stacji diagnostycznej.
 


Geometria

Dzięki nowoczesnej technice komputerowej
i specjalistycznemu oprogramowaniu badanie
ustawienia punktów geometrycznych pojazdu
jest bardzo dokładne.
Fot. Adam Warżawa

Badanie geometrii
Przed kupnem używanego samochodu należy bezwzględnie skorygować geometrię ustawienia kół samochodu w stacji diagnostycznej.
Rzeczoznawca Marek Styp-Rekowski twierdzi, że nieprawidłowy wynik, którego nie można wyregulować do wartości zadanych przez producenta świadczyć może o:

  • nieprawidłowościach (uszkodzeniach) elementów wodzących kół (wahaczy, amortyzatorów, kolumny McPherson)
  • nieprawidłowych parametrach geometrycznych punktów bazowych podwozia, będących najczęściej następstwem nieprawidłowo wykonanej naprawy powypadkowej

Obecnie ustawienie geometrii zawieszenia we współczesnych samochodach ogranicza się najczęściej do regulacji zbieżności kół osi przedniej lub wymiany poszczególnych elementów wodzących kół (wahaczy, amortyzatorów, belek). Czasami deformacje elementów są tak niewielkie, że ustalenie, który element jest uszkodzony, wykonuje się metodą prób i błędów - wymienia się elementy po kolei kontrolując geometrię po wymianie każdego elementu, aż do momentu uzyskania prawidłowego wyniku.

 

Co powinno nas skłonić do skontrolowania geometrii zawieszenia?

  • nieprawidłowe ustawienie koła kierownicy (przy skierowaniu kół do jazdy na wprost)
  • skłonności do zbaczania na boki przy jeździe na wprost wyczuwane na kole kierownicy
  • odgłosy głośnej pracy zawieszenia w czasie jazdy (stuki, zgrzyty itp)
  • nierównomierne zużywanie się bieżnika opon
  • każde "wpadnięcie" w wyrwę w jezdni lub wjechanie z dużą prędkością na krawężnik
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty