Genewa 2020. Tak wygląda nowy model Skody. Pierwsze zdjęcia

Mariusz Michalak
Emblemat RS symbolizuje sportowego ducha Skody. Rozwinięcie skrótu oznaczające „Rally Sport” jest dobrze znane wśród fanów sportowej jazdy nie tylko za sprawą odnoszących sukcesy samochodów rajdowych, ale także dzięki modelom produkcyjnym, które od 2000 roku sukcesywnie wprowadzane są do portfolio marki. W marcu 2020 roku czwarta generacja Skody Octavii RS będzie miała premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie.

Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go jako skrót od "Rally Sport" w prototypowych pojazdach rajdowych Skoda 180 RS i 200 RS. Od tego czasu, także dzięki znaczącym osiągnięciom Skody 130 RS w latach 70-tych i 80-tych, symbol RS stał się synonimem rajdów samochodowych na najwyższym poziomie. Obecnie w ofercie marki znajdują się dwa samochody z tym emblematem: Octavia RS oraz KOdiaq RS.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Nowa generacja modelu Octavia RS będzie dostępna z i silnikami TDI oraz TSI o zwiększonej wydajności, a także z napędem hybrydowym typu plug-in. Skoda Octavia RS iV będzie pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym w portfolio marki, pod którego maską kryją się dwa silniki. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub w połączeniu, łącząc korzyści zapewniane przez silnik elektryczny i silnik spalinowy. Znajdujący się w aucie akumulator można będzie też wygodnie ładować przy wykorzystaniu zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

W 2000 roku Skoda wystartowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata z modelem Octavia WRC. W tym samym czasie na rynku pojawił się pierwszy samochód produkcyjny z emblematem RS symbolizującym połączenie sportowych emocji z jazdy i funkcjonalności charakterystycznej dla wszystkich modeli ŠKODY.

Pierwsza Skoda Octavia RS została wyposażona w 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 132 kW (180 KM). Do 2005 roku wyprodukowano 17 600 egzemplarzy tego modelu w wersji sedan i combi. Drugą generację Octavii RS można było zamówić z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) oraz po raz pierwszy z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Przed zakończeniem sprzedaży drugiej generacji modelu, łączna produkcja obydwu wersji wyniosła 100 tys. pojazdów.

Wprowadzona na rynek w 2013 roku Skoda Octavia trzeciej generacji odniosła jeszcze większy sukces. W pierwszym wariancie samochód był dostępny w wersjach 2.0 TSI o mocy 162 kW (220 KM) i TDI o mocy 135 kW (184 KM) oraz po raz pierwszy z napędem na cztery koła. Kolejna wersja silnika benzynowego posiadała moc 169 kW (230 KM) a dla modelu Octavia RS 245 imponujące 180 kW (245 KM). W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii wersje RS osiągnęły ponad 20 proc. udziału w sprzedaży modelu Octavia. Całkowita produkcja trzeciej generacji tego modelu wyniosła 172 tys. pojazdów.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty