Audi A3 Sportback czwartej generacji poddawany był niedawno testom na wyspie São Miguel w archipelagu Azorów na Oceanie Atlantyckim. Auto pokonywało te same drogi, na których odbywa się Rajd Azorów. Testowano m.in. napęd na cztery koła quattro, którego sercem jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zarządzane przez precyzyjny program komputerowy. Sprzęgło to nadaje Audi A3 maksimum stabilności, przyczepności i radości z jazdy
Sprzęgło umieszczono na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Taka pozycja montażowa przyczynia się do wyważonego podziału obciążeń pomiędzy osiami. W jego wnętrzu znajduje się pakiet płytek, które poruszają się zanurzone w oleju. Metalowe pierścienie cierne sprzęgła są ułożone parami, jeden za drugim – jeden pierścień w każdej parze jest trwale zazębiony z rotującą obudową sprzęgła, która obraca się wraz z wałem Kardana, a każdy drugi pierścień – z krótkim wałkiem zdawczym połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
Elektroniczną regulację rozkładu momentu obrotowego, Audi dopasowało specjalnie do nowego modelu A3 i powiązało ją z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czerpie ona niezbędne dane z czujników w zawieszeniu i oprócz właściwości jezdnych oraz stanu nawierzchni, rozpoznaje także styl jazdy. Na podstawie tych danych sterownik oblicza optymalny pod względem wydajności rozkład momentów i przekazuje tę wartość na sprzęgło.
Napęd na cztery koła rozdziela momenty między przednią i tylną osią zmiennie i elastycznie. Podczas normalnej jazdy, siły napędowe z silnika w dużej mierze trafiają na koła przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło błyskawicznie przekierowuje momenty. Uaktywnia się wówczas elektryczna pompa osiowo-tłokowa, która działa na pakiet płytek z maksymalnym ciśnieniem hydraulicznym 44 barów. Im mocniej je ściśnie, tym więcej momentów napędowych dociera na oś tylną – maksymalnie 100 procent.
Jak informuje producent, sprzęgło może kierować część momentów na tylną oś już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skręci kierownicą. Przy zmianie obciążenia, podział momentów pozwala na odpowiednie „wciśnięcie” pojazdu w zakręt, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę jazdy.
Audi A3 Sportback. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy
Podczas bardzo szybkiego pokonywania zakrętu przez, przy pomocy lekkich przyhamowań, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) oddziałuje na oba koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu. Różnica sił napędowych obu osi dosłownie wciska pojazd w zakręt i pozwala mu precyzyjnie podążać za kątem skrętu kierownicy. Sprawia to, że samochód ten prowadzi się jeszcze bardziej zwrotnie, płynnie i bezpiecznie.
Odczuwalny wpływ na charakterystykę napędu quattro mają także trzy tryby pracy ESC. Dzięki niemu, przyczepność i stabilność jazdy można dopasować do życzenia kierowcy. W trybie ESC ON dopływ sił jest maksymalny. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne – przy możliwie niewielkim poślizgu kół. Jeśli kierowca wybierze tryb Sport, to na podłożu o niskim współczynniku tarcia, takim jak np. śnieg, może w kontrolowany i bezpieczny sposób wejść nawet w drifting. Tutaj poślizg kół jest większy, co zapewnia większą radość z jazdy. W trybie ESC Off, ewentualny poślizg kół jest prawie nieograniczony, dzięki czemu Audi A3 oferuje w nim najczystszą przyjemność prowadzenia.
Audi A3 Sportback. Progresywny układ kierowniczy
W nowym Audi A3 zębatka i wałek zębaty, w elektromechanicznym progresywnym układzie kierowniczym, mają specjalny kształt i specjalną formę zębów. Dzięki temu – w zależności od kąta skrętu kierownicy – możliwe jest uzyskanie różnych przełożeń. Gdy koło kierownicy skręcone jest bardzo mocno, przełożenie jest mniejsze i układ kierowniczy działa bardzo bezpośrednio. Zmniejsza to wysiłek wkładany w kierowanie pojazdem w ruchu miejskim i podczas manewrowania oraz znacznie zwiększa poziom komfortu.
Na krętych drogach progresywny układ kierowniczy zwiększa dynamikę jazdy – A3 prowadzi się jeszcze bardziej sportowo. Do pełnego zakresu – od prawej do lewej - wystarcza dokładnie 2,5 obrotu kierownicy, a przełożenie w położeniu środkowym wynosi 14,3:1. Przy niskich prędkościach wspomaganie pracuje mocniej, co ułatwia manewrowanie, a wraz z rosnąca prędkością – jest coraz słabsze.
Audi A3 Sportback. Nowa technika: adaptacyjne zawieszenie
Trzy stopnie utwardzania amortyzatorów gwarantują wyczuwalną rozpiętość właściwości jezdnych i wyjątkowo zwinne zachowanie pojazdu. Czujniki mierzą przyspieszenie pionowe karoserii i ruch względny poszczególnych kół. Sterownik w milisekundach przetwarza wszystkie sygnały z czujników i każdy amortyzator z osobna, nieustannie dopasowuje się do stanu nawierzchni, sytuacji drogowej i życzeń kierowcy. W amortyzatorach znajdują się elektromagnetycznie uruchamiane zawory, które można błyskawicznie i w bardzo energooszczędny sposób regulować. W zależności od pozycji otwarcia zaworu, ciecz w układzie hydraulicznym może przepływać wolniej lub szybciej. Dzięki temu, charakterystyka amortyzatorów zmienia się w zakresie od miękkich do twardych.
W systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może przełączać podstawowe ustawienie amortyzatorów w trzech trybach: comfort, auto i dynamic. W ten sposób zawieszenie zwiększa zakres tłumienia, począwszy od miękkiego podczas spokojnej jazdy, aż po sztywną amortyzację, a rozpiętość ta jest wyczuwalna. Podczas sportowej jazdy w zakrętach amortyzatory stabilizują pojazd, a podczas hamowania redukują efekt tzw. nurkowania. Dzięki temu, koła utrzymują lepszy kontakt z jezdnią.
Audi A3 Sportback. Audi drive select
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select stanowi punkt styczny między regulowanymi systemami zawieszenia i napędu oraz między kierowcą. Przy pomocy przycisku znajdującego się w pobliżu dźwigni zmiany biegów, kierowca może przełączać między jego pięcioma trybami: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. Wybierając ustawienie individual, kierowca może w znacznym stopniu dowolnie ustawiać swoje preferencje.
W każdym modelu A3 system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zmienia charakterystykę pracy przepustnicy i wspomagania układu kierowniczego. W zależności od wyposażenia, system dodatkowo może być zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów S tronic, napędem na cztery koła quattro i zawieszeniem z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. Ponadto wpływa on także na pracę systemów komfortu i bezpieczeństwa, takich jak automatyczna klimatyzacja, reflektory diodowe Matrix, napinacze pasów bezpieczeństwa i korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control.
Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?