Gdzie naprawiać?

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha:
Fot. Maciej Pobocha:
Naprawiać samochód w autoryzowanej stacji obsługi czy korzystać z usług serwisów niezależnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Pod uwagę trzeba wziąć wiele czynników, poczynając od wieku pojazdu na rodzaju usterki kończąc.

 

Eksploatację auta można z grubsza podzielić na dwa etapy: obowiązywania gwarancji i pogwarancyjnego użytkowania samochodu. Każdy z etapów wymaga innego podejścia do problematyki serwisowania.

Na gwarancji

Nowy pojazd objęty jest gwarancją producenta. Podstawowa, dotycząca podzespołów mechanicznych, trwa zazwyczaj 2 - 3 lata (lub 100 tys. km). W okresie jej obowiązywania producent musi bezpłatnie usunąć usterki fabryczne występujące w aucie.

Z drugiej strony właściciel samochodu podpisując umowę zgadza się na wykonywanie przeglądów gwarancyjnych we wskazanych terminach i tylko w autoryzowanych serwisach. Wiążę się to z ponoszeniem kosztów samych przeglądów oraz wydatkami na płyny

Fot. Maciej Pobocha:
Fot. Maciej Pobocha:

eksploatacyjne i części takie jak filtry, klocki hamulcowe czy gumowe elementy zawieszenia.

Od marki samochodu i rodzaju użytkowania (przez osobę prywatną lub firmę) zależy, jak często w ASO należy się zjawiać. Zazwyczaj do wizyty jesteśmy zobowiązani co 15 do 30 tys. km, lub jeśli nie pokonujemy takich dystansów w ciągu roku, to wizyta w autoryzowanej stacji obsługi jest konieczna raz na 12 miesięcy. Bywa, że pierwszy przegląd należy wykonać już po 5 tys. km.

Po gwarancji

Koniec okresu gwarancyjnego oznacza zwolnienie z obowiązku serwisowania samochodu w autoryzowanej stacji obsługi. Kierowca może sam zdecydować, czy chce nadal korzystać z jej usług, czy woli oddawać auto do naprawy w innym miejscu. Ma przy tym do wyboru co najmniej dwie opcje: zakład należący do sieci takich jak Norauto, Perfect Service, Q-Service lub prywatny zakład "XYZ".

W przypadku nowych modeli ze skomplikowanymi zespołami elektronicznymi sterującymi pracą różnych układów nie ma w zasadzie alternatywy dla ASO. Praktycznie tylko te stacje dysponują odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem do pełnego diagnozowania i - co ważniejsze - usuwania usterek elektronicznych.

Ceny usług i podzespołów w autoryzowanych stacjach obsługi są wysokie, co dla wielu klientów stanowi decydujący czynnik przemawiający za rezygnacją z ich usług. Sytuacja nieco zmieniła się w ostatnim czasie dzięki wprowadzeniu przepisów dotyczących korzystania w ASO z części o porównywalnej jakości.

Oznacza to, że właściciel samochodu może zdecydować, czy chce naprawiać auto:

- podzespołami z logo producenta pojazdu wytwarzanymi przez firmę X,

- podzespołami bez logo producenta pojazdu wytwarzanymi przez firmę X,

- podzespołami producenta Y przygotowanymi na wzór podzespołów wytwarzanych przez firmę X.

Wybór związany jest najczęściej z ceną części. Im bardziej jest ona "oryginalna", tym droższa. Zdarza się jednak, że tanie podzespoły przykładowej firmy Y nie spełniają niezbędnych parametrów. Najwięcej zastrzeżenie dotyczą części wytwarzanych w Chinach, które w związku ze stosowaniem przez producenta prostszych technologii i mniejszej dbałości o szczegóły mają złe wymiary lub szybciej się zużywają.

Usługi i części w sieciach warsztatowych są zazwyczaj tańsze niż w ASO. Co ważne - właściciel auta po wykonaniu przeglądu czy naprawy otrzymuje rachunek lub fakturę z wyszczególnieniem cen zastosowanych podzespołów i kosztów usług. Dokumenty te stanowią podstawę składania reklamacji.

Większość zakładów nieautoryzowanych spoza sieci także wystawia rachunki i faktury. Problemem może być korzystanie z usług warsztatów "U Pana Henia", gdzie klient rzadko może liczyć na potwierdzenie dokonanych prac w postaci dokumentu. To utrudnia dochodzenie swoich praw.

Zaletą napraw w zakładach nieautoryzowanych spoza sieci są zwyczajowo niskie ceny części. Można umówić się z mechanikiem na ich kupno np. w hurtowni motoryzacyjnej, a nawet na szrocie. Co do kosztów usług, sprawa jest bardziej skomplikowana. Może okazać się, że za wymianę podzespołu zapłacimy więcej niż w przypadku serwisu zrzeszonego w sieci. Warto więc porównać najpierw oferty, aby nie przepłacić.

Jeśli chodzi o jakość usług w serwisach niezależnych nie odbiega ona znacznie od tej w autoryzowanych stacjach obsługi, przynajmniej jeśli chodzi o stosunkowo proste czynności eksploatacyjne, jak wymiana amortyzatorów czy klocków hamulcowych. Eksperci rynku serwisowego twierdzą nawet, że nawet w przypadku bardziej skomplikowanej naprawy np. układu napędowego, jeśli jej koszt w autoryzowanej stacji obsługi jest wysoki, dobrym rozwiązaniem jest powierzenie naprawy zaufanemu warsztatowi niezależnemu.

Decyduje cena

To, ile właścicielowi samochodu przyjdzie zapłacić za przegląd czy naprawę, stanowi zazwyczaj najważniejszy argument w wyborze między ASO a serwisem niezależnym. Różnice w kosztach sięgają nawet kilkudziesięciu procent na korzyść nieautoryzowanych stacji obsługi. Nic więc dziwnego, że w przypadku starszych aut ich właściciele najczęściej decydują się zrezygnować z usług ASO, a jeśli kupili używany pojazd, nawet nie próbować wizyt w tego rodzaju punktach.

Przykładowe ceny części i usług dla wybranych modeli samochodów.

Ford Mondeo sedan 1998 1,8 l/115 KM z ABS




ASO(OMC Motors, Warszawa), części z logo producenta

Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie

Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa)




Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Filtr paliwa

65,27

80,52

Knecht 37,70

35

Mann - 48

50

Filtr oleju

29,26

60,00 (z wymianą oleju)

Filtron 23

31 (z wymianą oleju)

Filtron - 20

20 (z wymianą oleju)

Rozrząd

(pasek +

rolka +

napinacz)

572,65

853,35

Wymiana nie jest wykonywana

Pasek Gates, rolka i napinacz INA - 290

200

Amortyzatory

przednie

(komplet)

750,05

446,72

Monroe 639

140

Monroe - 492

160

Amortyzatory

tylne

(komplet)

757,89

234,24

Monroe 729

75

Monroe - 562

160

Przednie

klocki

hamulcowe + tarcze

hamulcowe (komplet)

239,12 + 483,10 = 722,22

235

Ferodo - 143 +

Brembo 259 = 402

85

RH - 90 + Trusting 198 = 288

150

Skoda Fabia hatchback 2006 1,4 l TDI/80 KM z ABS




ASO(Sinclan-BIS Zakręt Serwis, Warszawa), części z logo producenta

Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie

Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa)




Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Filtr paliwa

100

46

Filtron 80,90

35

Mann - 100

50

Filtr oleju

26

35 (z wymianą oleju)

Filtron 25,99

31 (z wymianą oleju)

Filtron - 21

20 (z wymianą oleju)

Rozrząd

(pasek +

rolka +

napinacz)

452

380

Wymiana nie jest wykonywana

Pasek Gates, rolka i napinacz INA - 542

250

Amortyzatory

przednie

(komplet)

480

172,50

Monroe 569

140

Monroe - 500

160

Amortyzatory

tylne

(komplet)

424

103,50

Monroe 399

75

Monroe - 480

160

Przednie

klocki

hamulc

owe + tarcze hamulcowe (komplet)

170 + 350 = 520

69 + 69

= 138

Ferodo - 150 +

Brembo - 271 = 421

85

RH - 170 + Trusting - 228 = 398

150

VW Golf III hatchback 1996 1,4 l/60 KM bez ABS




ASO(VW Gajewska, Warszawa), części z logo producenta

Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie

Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa)




Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Cena

części (zł)

Cena

usługi (zł)

Filtr paliwa

45

78

Knecht 36,80

35

Mann - 40

50

Filtr oleju

22

40 (z wymianą oleju)

Knecht 34,19

31 (z wymianą oleju)

Filtron - 16

20 (z wymianą oleju)

Rozrząd

(pasek +

rolka)

284

410

Wymiana nie jest wykonywana

Pasek Gates, rolka INA - 186

200

Amortyzatory

przednie

(komplet)

750

292,80

Monroe 599

140

Kayaba - 328

160

Amortyzatory

tylne

(komplet)

386

234

Monroe 319

75

Kayaba - 192

160

Przednie

klocki

hamulcowe + tarcze

hamulcowe (komplet)

240 + 270 = 510

215

Lucas - 98,10

Brembo - 84 = 182

85

Textar - 83 + Lucas - 104 = 187

150

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie