Eksploatację auta można z grubsza podzielić na dwa etapy: obowiązywania gwarancji i pogwarancyjnego użytkowania samochodu. Każdy z etapów wymaga innego podejścia do problematyki serwisowania.
Na gwarancji
Nowy pojazd objęty jest gwarancją producenta. Podstawowa, dotycząca podzespołów mechanicznych, trwa zazwyczaj 2 - 3 lata (lub 100 tys. km). W okresie jej obowiązywania producent musi bezpłatnie usunąć usterki fabryczne występujące w aucie.
Z drugiej strony właściciel samochodu podpisując umowę zgadza się na wykonywanie przeglądów gwarancyjnych we wskazanych terminach i tylko w autoryzowanych serwisach. Wiążę się to z ponoszeniem kosztów samych przeglądów oraz wydatkami na płyny
eksploatacyjne i części takie jak filtry, klocki hamulcowe czy gumowe elementy zawieszenia.
Od marki samochodu i rodzaju użytkowania (przez osobę prywatną lub firmę) zależy, jak często w ASO należy się zjawiać. Zazwyczaj do wizyty jesteśmy zobowiązani co 15 do 30 tys. km, lub jeśli nie pokonujemy takich dystansów w ciągu roku, to wizyta w autoryzowanej stacji obsługi jest konieczna raz na 12 miesięcy. Bywa, że pierwszy przegląd należy wykonać już po 5 tys. km.
Po gwarancji
Koniec okresu gwarancyjnego oznacza zwolnienie z obowiązku serwisowania samochodu w autoryzowanej stacji obsługi. Kierowca może sam zdecydować, czy chce nadal korzystać z jej usług, czy woli oddawać auto do naprawy w innym miejscu. Ma przy tym do wyboru co najmniej dwie opcje: zakład należący do sieci takich jak Norauto, Perfect Service, Q-Service lub prywatny zakład "XYZ".
W przypadku nowych modeli ze skomplikowanymi zespołami elektronicznymi sterującymi pracą różnych układów nie ma w zasadzie alternatywy dla ASO. Praktycznie tylko te stacje dysponują odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem do pełnego diagnozowania i - co ważniejsze - usuwania usterek elektronicznych.
Ceny usług i podzespołów w autoryzowanych stacjach obsługi są wysokie, co dla wielu klientów stanowi decydujący czynnik przemawiający za rezygnacją z ich usług. Sytuacja nieco zmieniła się w ostatnim czasie dzięki wprowadzeniu przepisów dotyczących korzystania w ASO z części o porównywalnej jakości.
Oznacza to, że właściciel samochodu może zdecydować, czy chce naprawiać auto:
- podzespołami z logo producenta pojazdu wytwarzanymi przez firmę X,
- podzespołami bez logo producenta pojazdu wytwarzanymi przez firmę X,
- podzespołami producenta Y przygotowanymi na wzór podzespołów wytwarzanych przez firmę X.
Wybór związany jest najczęściej z ceną części. Im bardziej jest ona "oryginalna", tym droższa. Zdarza się jednak, że tanie podzespoły przykładowej firmy Y nie spełniają niezbędnych parametrów. Najwięcej zastrzeżenie dotyczą części wytwarzanych w Chinach, które w związku ze stosowaniem przez producenta prostszych technologii i mniejszej dbałości o szczegóły mają złe wymiary lub szybciej się zużywają.
Usługi i części w sieciach warsztatowych są zazwyczaj tańsze niż w ASO. Co ważne - właściciel auta po wykonaniu przeglądu czy naprawy otrzymuje rachunek lub fakturę z wyszczególnieniem cen zastosowanych podzespołów i kosztów usług. Dokumenty te stanowią podstawę składania reklamacji.
Większość zakładów nieautoryzowanych spoza sieci także wystawia rachunki i faktury. Problemem może być korzystanie z usług warsztatów "U Pana Henia", gdzie klient rzadko może liczyć na potwierdzenie dokonanych prac w postaci dokumentu. To utrudnia dochodzenie swoich praw.
Zaletą napraw w zakładach nieautoryzowanych spoza sieci są zwyczajowo niskie ceny części. Można umówić się z mechanikiem na ich kupno np. w hurtowni motoryzacyjnej, a nawet na szrocie. Co do kosztów usług, sprawa jest bardziej skomplikowana. Może okazać się, że za wymianę podzespołu zapłacimy więcej niż w przypadku serwisu zrzeszonego w sieci. Warto więc porównać najpierw oferty, aby nie przepłacić.
Jeśli chodzi o jakość usług w serwisach niezależnych nie odbiega ona znacznie od tej w autoryzowanych stacjach obsługi, przynajmniej jeśli chodzi o stosunkowo proste czynności eksploatacyjne, jak wymiana amortyzatorów czy klocków hamulcowych. Eksperci rynku serwisowego twierdzą nawet, że nawet w przypadku bardziej skomplikowanej naprawy np. układu napędowego, jeśli jej koszt w autoryzowanej stacji obsługi jest wysoki, dobrym rozwiązaniem jest powierzenie naprawy zaufanemu warsztatowi niezależnemu.
Decyduje cena
To, ile właścicielowi samochodu przyjdzie zapłacić za przegląd czy naprawę, stanowi zazwyczaj najważniejszy argument w wyborze między ASO a serwisem niezależnym. Różnice w kosztach sięgają nawet kilkudziesięciu procent na korzyść nieautoryzowanych stacji obsługi. Nic więc dziwnego, że w przypadku starszych aut ich właściciele najczęściej decydują się zrezygnować z usług ASO, a jeśli kupili używany pojazd, nawet nie próbować wizyt w tego rodzaju punktach.
Przykładowe ceny części i usług dla wybranych modeli samochodów.
Ford Mondeo sedan 1998 1,8 l/115 KM z ABS
ASO(OMC Motors, Warszawa), części z logo producenta | Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie | Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa) | ||||
Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | |
Filtr paliwa | 65,27 | 80,52 | Knecht 37,70 | 35 | Mann - 48 | 50 |
Filtr oleju | 29,26 | 60,00 (z wymianą oleju) | Filtron 23 | 31 (z wymianą oleju) | Filtron - 20 | 20 (z wymianą oleju) |
Rozrząd (pasek + rolka + | 572,65 | 853,35 | Wymiana nie jest wykonywana | Pasek Gates, rolka i napinacz INA - 290 | 200 | |
Amortyzatory przednie | 750,05 | 446,72 | Monroe 639 | 140 | Monroe - 492 | 160 |
Amortyzatory tylne | 757,89 | 234,24 | Monroe 729 | 75 | Monroe - 562 | 160 |
Przednie klocki hamulcowe + tarcze | 239,12 + 483,10 = 722,22 | 235 | Ferodo - 143 + | 85 | RH - 90 + Trusting 198 = 288 | 150 |
Skoda Fabia hatchback 2006 1,4 l TDI/80 KM z ABS
ASO(Sinclan-BIS Zakręt Serwis, Warszawa), części z logo producenta | Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie | Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa) | ||||
Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | |
Filtr paliwa | 100 | 46 | Filtron 80,90 | 35 | Mann - 100 | 50 |
Filtr oleju | 26 | 35 (z wymianą oleju) | Filtron 25,99 | 31 (z wymianą oleju) | Filtron - 21 | 20 (z wymianą oleju) |
Rozrząd (pasek + rolka + | 452 | 380 | Wymiana nie jest wykonywana | Pasek Gates, rolka i napinacz INA - 542 | 250 | |
Amortyzatory przednie | 480 | 172,50 | Monroe 569 | 140 | Monroe - 500 | 160 |
Amortyzatory tylne | 424 | 103,50 | Monroe 399 | 75 | Monroe - 480 | 160 |
Przednie klocki hamulc | 170 + 350 = 520 | 69 + 69 | Ferodo - 150 + | 85 | RH - 170 + Trusting - 228 = 398 | 150 |
VW Golf III hatchback 1996 1,4 l/60 KM bez ABS
ASO(VW Gajewska, Warszawa), części z logo producenta | Serwis sieci Norauto (Warszawa), części kupione w serwisie | Części z hurtowni motoryzacyjnej (PPH Gaweł, Warszawa), serwisnieautoryzowany spoza sieci (AdamAnt, Warszawa) | ||||
Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | Cena | |
Filtr paliwa | 45 | 78 | Knecht 36,80 | 35 | Mann - 40 | 50 |
Filtr oleju | 22 | 40 (z wymianą oleju) | Knecht 34,19 | 31 (z wymianą oleju) | Filtron - 16 | 20 (z wymianą oleju) |
Rozrząd (pasek + | 284 | 410 | Wymiana nie jest wykonywana | Pasek Gates, rolka INA - 186 | 200 | |
Amortyzatory przednie | 750 | 292,80 | Monroe 599 | 140 | Kayaba - 328 | 160 |
Amortyzatory tylne | 386 | 234 | Monroe 319 | 75 | Kayaba - 192 | 160 |
Przednie klocki hamulcowe + tarcze | 240 + 270 = 510 | 215 | Lucas - 98,10 | 85 | Textar - 83 + Lucas - 104 = 187 | 150 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?