Gaz bez gwarancji

Maciej Pobocha
Fot. archiwum: Założenie instalacji gazowej do nowego samochodu wielu marek może wiązać się z utratą gwarancji mechanicznej. Tylko nieliczne marki zezwalają na montowanie instalacji LPG bez ryzyka.
Fot. archiwum: Założenie instalacji gazowej do nowego samochodu wielu marek może wiązać się z utratą gwarancji mechanicznej. Tylko nieliczne marki zezwalają na montowanie instalacji LPG bez ryzyka.
Założenie instalacji gazowej do nowego samochodu objętego gwarancją może się wiązać z jej utratą.

Zdecydowana większość z nich zabrania montowania instalacji gazowych do oferowanych aut, powołując się na instrukcje z “centrali".

 

Fot. archiwum: Założenie instalacji gazowej do nowego samochodu wielu marek może wiązać się z utratą gwarancji mechanicznej. Tylko nieliczne marki zezwalają
Fot. archiwum: Założenie instalacji gazowej do nowego samochodu wielu marek może wiązać się z utratą gwarancji mechanicznej. Tylko nieliczne marki zezwalają na montowanie instalacji LPG bez ryzyka.

Ceny gazu są dwukrotnie niższe od cen benzyny. Polacy chętnie decydują się na montaż instalacji gazowej, ograniczając w ten sposób koszty eksploatacji samochodu. Coraz częściej na gazie jeżdżą też auta firmowe. Wydaje się więc, że z popularności instalacji gazowych profity mogliby czerpać również sprzedawcy pojazdów. Tak się jednak nie dzieje.

 

W autoryzowanych serwisach zdecydowanej większości marek oferowanych na polskim rynku nie ma możliwości założenia instalacji gazowej bez jednoczesnej utraty gwarancji mechanicznej pojazdu. To wynik decyzji producentów samochodów. Uznali oni, że zasilane gazem może prowadzić do wystąpienia usterek technicznych, za których naprawę nie będą brali odpowiedzialności. Chodzi o uszkodzenia tych elementów pojazdu, które się popsuły z powodu zamontowania instalacji gazowej. Większość indagowanych przedstawicieli generalnych importerów przyznaje bowiem, że awaria np. łożyska w kole nie ma związku z założeniem instalacji gazowej. Ostateczny werdykt określający powód uszkodzenia danej części będzie jednak podejmowany indywidualnie dla konkretnego uszkodzenia, gdyż nie ma dwóch identycznych przypadków.

 

Obawy producentów samochodów budzi fakt, że spalanie gazu powoduje wytworzenie wyższej temperatury w komorze spalania silnika, niż spalanie benzyny. Może to powodować uszkodzenie gniazd zaworowych, które niekiedy są wytworzone z materiału nieodpornego na wysoką temperaturę. Nie wiadomo też, czy układ chłodzenia jednostki napędowej będzie na tyle wydajny, by odebrać nadmiar ciepła silnika samochodu stojącego w korku. Aby udzielić oficjalnej gwarancji, producent musiałby przeprowadzić kosztowne i długotrwałe badania, co się nie opłaca.

Zainteresowanie instalacją gazową nie jest w UE aż tak wielkie. Najbezpieczniej jest więc odmówić oficjalnego błogosławieństwa - tak na wszelki wypadek.

 

Niemniej jednak cuda zdarzają się także w technice i po Polsce jeździ wiele samochodów zasilanych gazem. Co dziwne, nic złego w większości silników się nie dzieje. Najwyraźniej zauważył to Seat, który dopuszcza montaż wybranych instalacji gazowych. Co prawda, tylko zakupionych i założonych w swoim serwisie, ale zawsze. Podobnie rzecz ma się w przypadku niektórych modeli Hyundaia czy Daewoo. Najlepiej wypadają pod tym względem Toyota, Chevrolet Opel, Alfa Romeo, Fiat i Lancia, które oferują instalację gazową do niemal wszystkich swoich modeli. W przypadku Chevroleta montowana jest instalacja z wtryskiem gazu w fazie ciekłej. Objęta jest ona 3-letnią gwarancją (lub 100 tys. km) i kosztuje ok. 5 tys. zł. Ceny instalacji gazowej u Opla zależą od modelu. Średnia wynosi ok. 6 tys. zł. Gwarancja na instalację równa jest gwarancji mechanicznej na samochód. Od października gaz można będzie montować także w autach Subaru. Właściciele nowych samochodów pozostałych marek muszą zdecydować: albo gaz, albo gwarancja. 

 

Marka

Możliwość założenia instalacja gazowej bez utraty gwarancji

Audi

generalny importer oczekuje na odpowiedź producenta w związku z pojawieniem się nowych silników koncernu VW

Alfa Romeo

TAK

BMW

NIE

Chevrolet

TAK

Citroen

NIE

Daewoo

Lanos TAK, z wyjątkiem wersji z silnikiem 1,4 l

Matiz + po wcześniejszym poinformowaniu firmy

Fiat

TAK

Ford

NIE

Honda

NIE

Hyundai

Getz i Accent TAK, pozostałe NIE

Kia

NIE

Lancia

TAK

Lexus

NIE

Mazda

NIE

Mercedes-Benz

NIE

Mitsubishi

NIE

Nissan

NIE

Opel

TAK

Peugeot

NIE

Renault

NIE

Seat

TAK

Skoda

generalny importer oczekuje na odpowiedź producenta

Suzuki

NIE

Toyota

TAK

Subaru

NIE (możliwość od października)

Volkswagen

generalny importer oczekuje na odpowiedź producenta w związku z pojawieniem się nowych silników koncernu VW

Volvo

NIE

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty