Ukraińska firma AwtoZAZ kupiła wczoraj od Skarbu Państwa 19,9 proc. akcji Fabryki Samochodów Osobowych S.A. (FSO). Zyskała dzięki temu ponad 84 proc. głosów na walnym zgromadzeniu spółki, co dało jej pełną kontrolę nad zakładami.
Warunkową umowę sprzedaży akcji FSO zawarto 30 czerwca 2005 r. w Gdyni. Już wcześniej AwtoZAZ odkupił od kilku banków długi FSO. Sfinalizowanie umowy sprzedaży pakietu akcji AwtoZAZ-owi była możliwe dzięki zgodzie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz zezwoleniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Za pakiet akcji Skarb Państwa otrzymał 100 zł. Tak niska cena wynika z chęci ratowania spółki, która po upadku koreańskiego koncernu Daewoo - głównego właściciela FSO, znalazła się w bardzo złej sytuacji finansowej.
W zamian za akcje FSO inwestor zobowiązuje się do utrzymania zatrudnienia i w przyszłości uruchomienie produkcji nowego modelu.
Spółka akcyjna AwtoZAZ z siedzibą w Zaporożu powstała w 1994 r. na bazie przedsiębiorstwa państwowego Zaporoska Fabryka Samochodów. W 1998 r. utworzono Ukraińsko-Koreańskie przedsiębiorstwo AwtoZAZ - Daewoo. W 2003 r. przerejestrowano nazwę na Zamkniętą Spółkę Akcyjną z kapitałem zagranicznym Zaporoska Fabryka Budowy Samochodów. Jej właścicielami są: Otwarta Spółka Akcyjna Awto-ZAZ i Kompania Finansowo-Inwestycyjna Hirsh & Cie zarejestrowana w Szwajcarii. Spółka ma 60 pododdziałów we wszystkich większych miastach Ukrainy i należy do prężnie działających firm na rynku motoryzacyjnym tego kraju. W 2004 r. wyprodukowała prawie 126 tys. samochodów. Zatrudnia ponad 15 tys. ludzi. Produkuje samochody osobowe i ciężarowe oraz prowadzi sprzedaż następujących marek: ZAZ, WAZ, Daewoo, Chevrolet, Opel, Mercedes-Benz i Dacia.
FSO na Żeraniu powstała w listopadzie 1951 r. Przez 54 lata istnienia fabryki wyjechało z niej ponad 3,6 mln samochodów. Spółka FSO z ograniczoną odpowiedzialnością na majątku prywatyzowanego Przedsiębiorstwa Państwowego Fabryka Samochodów Osobowych została utworzona 1 marca 1996 r. W 1999 r. przekształcono ją w spółkę akcyjną. Jej większościowym udziałowcem jest Daewoo Motor Company Ltd. W 2003 r. Daewoo zrezygnował z prawa głosu ze swoich akcji i wycofał się z zarządzania spółką. FSO ma jednak nadal prawa do produkcji Lanosa i Matiza do końca 2006 r., a prawa do ich sprzedaży do połowy 2007 r.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?