Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

FSO Matiz kontra Chevrolet Spark

Ryszard Polit
Fot. Maciej Pobocha: Matiz stracił w oczach nabywców z powodu niepewnej sytuacji producenta, co przekłada się na znaczny spadek wartości pojazdu.
Fot. Maciej Pobocha: Matiz stracił w oczach nabywców z powodu niepewnej sytuacji producenta, co przekłada się na znaczny spadek wartości pojazdu.
Rynek nowych aut w naszym kraju uchodzi za nieprzewidywalny i dziwny. Można tu kupić i FSO Matiza, i jego następcę Chevroleta Sparka.
Rynek nowych samochodów w naszym kraju uchodzi za nieprzewidywalny i dziwny. Można tu kupić i FSO Matiza, i jego nowszą odmianę Chevroleta Sparka. Czy jest się nad czym zastanawiać?
Fot. Maciej Pobocha: Matiz stracił w oczach nabywców z powodu niepewnej sytuacji producenta, co przekłada się na znaczny spadek wartości pojazdu.
Fot. Maciej Pobocha: Matiz stracił w oczach nabywców z powodu niepewnej sytuacji producenta, co przekłada się na znaczny spadek wartości pojazdu.

 

W momencie wprowadzenia na rynek, w 1998 r., Daewoo Matiz był jednym z ładniejszych, bardzo funkcjonalnym małym pojazdem. Nadwozie Matiza projektował włoski mistrz designu Giorgio Giugiaro. Unowocześniony Matiz oferowany

Fot. Ryszard Polit: Chevrolet Spark to zmodrnizowany Matiz. Widać to po innych reflektorach i tylnych światłach.
Fot. Ryszard Polit: Chevrolet Spark to zmodrnizowany Matiz. Widać to po innych reflektorach i tylnych światłach.

jest na naszym rynku pod marką Chevrolet Spark. Równolegle w warszawskiej FSO wytwarzany jest dotychczasowy model Matiza. Czym więc różnią się oba pojazdy?

 

Cechy szczególne

 

General Motors postąpił mądrze, rezygnując z marki Daewoo na rzecz Chevroleta. Matiz jest teraz sprzedawany pod marką FSO, a nie Daewoo. W każdym razie te markowe roszady nie mają większego wpływu na walory pojazdów, które tak naprawdę

Fot. Maciej Pobocha: Matiz to projekt mistrza Giugiaro. W momencie debiutu, w 1998 r. Był jednym z najładniejszych aut tej wielkości.
Fot. Maciej Pobocha: Matiz to projekt mistrza Giugiaro. W momencie debiutu, w 1998 r. Był jednym z najładniejszych aut tej wielkości.

różnią się nieznacznie. Spark ma inny kształt reflektorów i świateł tylnych. W Chevrolecie przeprojektowano też tablicę przyrządów, która znajduje się na środku, nad konsolą środkową. Takie położenie jest zgodne z najnowszą modą, jednak wskaźniki nie są zbyt dobrze widoczne. Tablica

Fot. Ryszard Polit: Spark napędzany tym samym silnikiem co Matiz zużywa podobne ilości paliwa – w mieście ok. 8,5 l/100 km.
Fot. Ryszard Polit: Spark napędzany tym samym silnikiem co Matiz zużywa podobne ilości paliwa – w mieście ok. 8,5 l/100 km.

przyrządów Matiza znajduje się w typowym miejscu i zawiera prędkościomierz oraz wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej silnik i ilości paliwa w zbiorniku. W Sparku nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, ale jest obrotomierz. Matiz/Spark to samochód mały, lecz mimo to wnętrze nie jest ciasne. Ilość miejsca na nogi i nad głową jest wystarczająca.

Fot. Maciej Pobocha: Tradycyjna tablica przyrządów Matiza jest do przyjęcia, gorsze wrażenie robią plastiki kiepskiej jakości.
Fot. Maciej Pobocha: Tradycyjna tablica przyrządów Matiza jest do przyjęcia, gorsze wrażenie robią plastiki kiepskiej jakości.

Najbardziej może przeszkadzać dość wąskie wnętrze, uniemożliwiające podróż trzech osób na tylnej kanapie. 

 

Silniki

 

Matiz oferowany jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 0,8 l i mocy 51 KM. Nabywca Sparka może wybrać między tym samym silnikiem o mocy 52 KM lub mocniejszym, o pojemności 1 l/66 KM. Słabszy silnik

Fot. Ryszard Polit: Umieszczona na środku tablica przyrządów Sparka nie jest zbyt czytelna. Teraz jest jednak taka moda.
Fot. Ryszard Polit: Umieszczona na środku tablica przyrządów Sparka nie jest zbyt czytelna. Teraz jest jednak taka moda.

Sparka o pojemności 0,8 l został nieznacznie zmodernizowany, kierowca jednak tego nie odczuwa. Do porównania wybraliśmy słabszy silnik Sparka. Ma on po dwa zawory w każdym cylindrze, których jest tylko 3. Przez to poziom drgań i wibracji jest dość wysoki. Rzędowe, 3-cylindrowe jednostki napędowe trudno bowiem

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Matiza ma objętość 155 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Matiza ma objętość 155 l.

wyrównoważyć statycznie i dynamicznie, a specjalne zabiegi są i tak zbyt kosztowne. Silnik ożywia się na wysokich obrotach, jednak uzyskiwany moment obrotowy jest niewystarczający do dynamicznej jazdy. Co więcej, zużycie paliwa na poziomie 8,5 l w mieście trudno uznać za niskie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Z punktu widzenia konstrukcyjnego Matiz i Spark to niemal identyczne pojazdy. W układzie zawieszenia z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Sparka ma objętość 170 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Sparka ma objętość 170 l.

wzdłużne. Oba auta mają więc bardzo zbliżone własności jezdne, które są dość przyzwoite. Co prawda nadwozie przechyla się na zakrętach, ale pojazd jest wystarczająco stabilny. Dzięki sprężystemu zawieszeniu komfort jazdy jest

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Matiza jest dość przestronne.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Matiza jest dość przestronne.

dość wysoki. Obniża go jednak spory poziom hałasu, który zauważalny jest szczególnie podczas długiej jazdy z prędkością 100 km/h. Matiz okazał się autem nieco szybszym od Sparka, za to Chevrolet ma krótszą drogę hamowania. W wyposażeniu standardowym obu pojazdów nie ma wspomagania układu kierowniczego.  

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Sparka, podobnie jak Matiza jest dość przestronne.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Sparka, podobnie jak Matiza jest dość przestronne.

 

Podsumowanie

 

Oba pojazdy prezentują zbliżone walory i różnice między nimi są niewielkie. Największe dotyczą wyglądu zewnętrznego, wnętrza oraz wyposażenia seryjnego. Matiz to jedno z niewielu aut na naszym rynku pozbawione w wyposażeniu seryjnym poduszki powietrznej. Dlatego najtańszy FSO kosztuje 27 900 zł. O 2 tys. zł droższy Spark ma 2 poduszki powietrzne. Na tym lista wyposażenia seryjnego się kończy. Ze względu na lepsze wyposażenie i przewidywany niższy spadek wartości korzystniej prezentuje się Chevrolet Spark. To udane autko, warto jednak wybrać mocniejszy silnik.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

FSO Matiz

Chevrolet Spark 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Ten sam

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Ta sama

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

FSO Matiz

Chevrolet Spark

Liczba cylindrów/zaworów

3/6

3/6

Pojemność skokowa (cm3):

796

796

Moc maksymalna (KM/obr/min):

51/5900

52/5900

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

69/4600

72/4600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

17,0

18,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

18,2

19,6

Prędkość maksymalna (km/h):

144

145

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

72

72

Droga hamowania od 100 km/h (m):

43,8

42,6

Pojemność bagażnika (dm3):

155

170

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

35

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,2/8,4

5,2/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

349 x 149 x 148

349 x 149 x 150

Rozstaw osi (cm):

234

234

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

3/6

Cena wersji (zł):

27 900

29 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

FSO Matiz Friend

Chevrolet Spark Direct

poduszki powietrzne

O

2

wspomaganie układu kierowniczego

O

O

Radio

O

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty