Frankfurt 2003

Piotr Robakowski
Samochody marzeń dla każdego

Jedna z największych i najbardziej prestiżowych wystaw odbywa się
raz na dwa lata zamiennie z Salonem Samochodowym w Paryżu. Trwająca do
21 września wystawa zgromadziła blisko 50 światowych premier. Tym razem
także impreza przebiegała spokojnie, choć wisiało nad nią piętno 11 września
2001 roku - atak terrorystów na wieże WTC. Dwa lata temu organizatorzy
zastanawiali się nad odwołaniem całej imprezy, a z niektórych sal byliśmy
nawet ewakuowani po anonimowych telefonach informujących o podłożeniu bomby.**
Samochody małe i kompaktowe
We Frankfurcie odbyła się najważniejsza dla Polski premiera małego
Fiata Panda
, który produkowany jest
w zakładach w Tychach. Od popularności tego modelu zależy nie tylko sytuacja
finansowa całego włoskiego koncernu, ale także rozwój tej branży i tym
samym zakładu w Tychach. Już teraz inwestycje przygotowawcze zakład do
produkcji nowego modelu pochłonęły kwotę 560 mln euro. Pojazd dostępny
jest aktualnie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, ale w przyszłym roku
można się spodziewać także odmiany trzydrzwiowej. W ofercie są dwa silniki
benzynowe - 1.1 li 1.2 litra, a także produkowany w Bielsku Białej silnik
JTD z układem common-rail o pojemności 1.3 litra, który w ofercie pojawi
się w najbliższych miesiącach. W październiku kolejną nowością tego włoskiego
producenta będzie miejski minivan o nazwie Idea. Pojazd w koncepcji Fiata
uzupełni ofertę, stając się
konkurencją m. in. dla Opla
Meriva
. Auto wyróżnia się ciekawą aranżacją wnętrza i miłą dla
oka stylistyką nadwozia.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dwa - zaprezentowane przez odwiecznych
rywali -
samochody kompaktowe Volkswagena i Opla
.
Pierwszy z nich zachowując bryłę nadwozia identyfikującą go z poprzednikami,
zyskał nieco delikatności. Poprawiono znacznie wnętrze, wprowadzając czytelne
zestaw wskaźników i pokręteł. Początkowo w gamie pojawi się 3- i 5-drzwiowa
wersja nadwozia. W planach jest także model kombi i cabriolet, a także
rodzinny miniva -
Golf Plus
. W tym
samym czasie Opel prezentował w hali obok trzecie już wcielenie modelu
Astra. Pojazd znacznie różni się od swoich poprzedników, idąc wyraźnie
w kierunku swoje rywala. Po raz pierwszy
Astra
III
dostępna jest z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem o linii nadwozia
zbliżonej do Volkswagena. Na uwagę zasługują duże przednie reflektory,
łagodna linia nadwozia i ciekawie zaprojektowany tył auta. Zapowiada się
interesująca rywalizacja. Volkswagen pojawi się w sprzedaży jeszcze w tym
roku. - Na polski rynek trafi początkowo tylko kilkaset sztuk tego modelu
- mówi Leszek Kempiński z działu prasowego firmy Kulczyk Tradex, importer
VW i Audi. Atak na rynek rozpocznie się wraz z nadejściem Nowego Roku.
Opel pojawi się w salonach sprzedaży w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Volkswagen zaprezentował także małe Polo
z napędem na cztery
koła i nieco podniesionym zawieszeniem.
W ofercie Opla pojawiła się
natomiast poprawiona
wersja Corsy
- rywalizacja jest także w segmencie
B. Inne miejskie auto przyciągało wzrok
na stoisku Lancii
- mowa
tu o modelu
Ypsylon
, chociaż powód mógł być inny - tradycyjnie przy
samochodach spotykaliśmy piękne i wysokie modelki.
Wśród samochodów małych należy odnotować
światową premierę Citroena
C2
, który już w październiku pojawi się w sprzedaży na polskim rynku.
- Technicznie pojazd spokrewniony jest z modelem C3, stąd należy go traktować
jako 3-drzwiową jego odmianę - mówił podczas wystawy Marek Nawarecki z
działu prasowego Citroen Polska. Ciekawostka jest także fakt, że w planach
na przyszły rok jest wprowadzenie w rajdach samochodowych klasy S1600 -
homologację samochodu rajdowego C2 otrzyma w pierwszych dniach kwietnia.
Wśród kompaktowych ciekawostek
wymienić należy także nowe wcielenie
Daewoo
lanosa - nazywające się teraz
Lacetti
- oferowany
będzie w wybranych salonach Opla.
Sporym zainteresowaniem spotkał się
także Smart
w czteroosobowej wersji nadwozia -
Forfour
(dla
czworga). Tym samym producent atakować będzie rynek małych samochodów,
mając w ofercie pojazd dla dwóch i czterech osób. Wśród japońskich produktów
interesująco prezentuje się
nowa Mazda 3 i Mitsubishi Lancer
- ten
drugi także w wersji kombi, która już jest dostępna na naszym roku.
Seat
postawił
natomiast
na sport prezentując Ibizę Cupra i model studyjny
o nazwie
Altea
.
O klasę wyżej
Segmenty D i E także wzbogaciły się o kilka nowych konstrukcji. Część
z nich - jak np.
Peugeot 407 Elixir
- to zapowiedzi aut, które pojawią
się w ofercie w przyszłym roku. Peugeot zapowiada, że już w przyszłym roku
pojawi się następca modelu 406. - Można się spodziewać, że część elementów
zastosowana w studyjnym modelu 407 Elixir, znajdzie zastosowanie w seryjnie
produkowanej wersji. W planach jest oczywiście także model Coupe - zapewniał
nas we Frankfurcie Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska.
W tym roku najważniejszą dla tego producenta nowością jest model
307
CC
, który jeszcze w tym roku pojawi się w sprzedaży, a także sportowa
jego wersja -
307 WRC
- mająca pojawić się w przyszłym roku na rajdowych
trasach.
Opel zaprezentował
we Frankfurcie
Vectrę w wersji kombi
,
a
Toyota wprowadziła do modelu Avensis nową
, czterocylindrowa
jednostkę
napędową
o pojemności 2.4 litra i mocy 165 KM.
Saab promuje studyjny
model 9-3 SportHatch
, który jest w planach produkcyjnych tej firmy.
Volvo
natomiast
zaskoczyło nas nową wersją modelu S40
. Pojazd
jest o 5 cm dłuższy od swojego poprzednika, wizualnie przypominając większe
odmiany - S60 i S80. Zaskoczeniem jest konstrukcja środkowego panelu tablicy
przyrządów - wykonany z aluminium profil jest niczym zawieszony w powietrzu,
łącząc górną i dolną część kokpitu. Za nim wygospodarowana miejsce na niewielki
schowek. W przyszłości pojawi się wersja
V50
- będąca odmiana kombi.
Jest także pomysł stworzenia samochodu o właściwościach terenowych, który
zmierzy się z zaprezentowanym we Frankfurcie
BWM X3
. Koncern BMW
pokazał także długo oczekiwana serię 6 - sportowe coupe dla ludzi ceniących
sobie także luksus. Wymienić należy także
Jaguara X-Type
w wersji
kombi i dwa samochody
Alfy Romeo
, które poddano drobnym retuszom
stylistycznym -
156 i 166
.
Odrobina luksusuNa
ogromnym
stoisku Mercedesa
tłumy zbierały się przy
modelu
SLR
- pojazd miał wejść do seryjnej produkcji już dwa lata
temu. Ostatnio powstało sporo zamieszania, przy okazji prezentacji tego
modelu podczas Poznań Motor Show - jego konstruktorem i twórcą okazał się
mieszkaniec Krakowa - który postanowił zbudować replikę studyjnego wówczas
modelu. Ciekawostką jest także czterodrzwiowa limuzyna o sportowym charakterze
-
CLS
. Amerykański
Chrysler zaprezentował model 300C
, który
na rynku zastąpi już niebawem wersję 300M. Także dla klientów z grubym
portfelem przeznaczone jest nowe
Maserati Quattroporte
- limuzyn
z silnikiem V8 o mocy 400 KM. W tym samym segmencie "gra"
Lexus LS430
,
choć trzeba przyznać, że zmiany są bardzo subtelne. Na próbę cierpliwości
wystawia swoich zwolenników
Bugatti
- 1000-konny
Veyron
ma
się pojawić w salonach w kwietniu. Ciekawie wyglodały także stosika takich
marek jak -
Lamborghini
, gdzie oglądać mogliśmy dwa modele. Sporym
zainteresowaniem cieszyło się także stoisko
Bentleya i Rolls Royc’e
.
Porsche świętuje
we Frankfurcie
40-lecie modelu 911
. Wśród
wielu srebrnych aut (jubileuszowa seria jest w tym właśnie kolorze) w oczy
rzuca się limitowany
Porsche 911 GT2
, lakierowany na biało, z czerwonym
napisem powyżej progu, niczym w pierwszej Carrerze RS z początku lat 70.
XX wieku.
Sportowa ducha kompakta
Wśród samochodów sportowych warto wymienić dwa -
Megane RenaultSport
i Volkswagen Golf IV GTI
. Pierwszy z nich dostępny w dwóch wersjach
nadwozia posiada pod maską dwulitrowa, benzynowa jednostkę napędowa o mocy
225 KM. Dzięki temu sprint do "setki" zajmuje mu 6,5 sekundy, a maksymalna
prędkość wynosi ponad 200 km/h. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się poszerzonymi
nadkolami i zderzakami, dużym wlotem powietrza i centralnie umieszczonymi
końcówki układu wydechowego, jak również 18-calowymi, aluminiowymi obręczami
kół.
Konkurentem w klasie sportowych kompaktów jest dla Renault Volkswagen
Golf IV GTI. W tym przypadku mamy do czynienia z legendą, której historia
rozpoczęła się w 1976 roku. Nowy model wyróżnia się bardziej drapieżna
linia nadwozia, która podkreślają - czarny grill chłodnicy z czerwonymi
wstawkami, efektowne logo "GTI", czarne progi i tylne skrzydło, dwie końcówki
układu wydechowego i 18-calowe aluminiowe koła z czerwonymi zaciskami.
Pod maska spoczywa benzynowy silnik o pojemności 2,0 litra i mocy - przy
wykorzystaniu turbosprężarki - 200 KM. Nowością jest skrzynia biegów DSG
wykorzystująca innowacyjny system direct-shift (bezpośrednie przełożenia),
która pozwala rozpędzić Golfa GTI do maksymalnej prędkości ponad 200 km/h,
a od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie poniżej 7 sekund.
Co będzie dalej**
Trwająca jeszcze wystawa jest już 60-ta tego typu imprezą we Frankfurcie.
Co ciekawe w najbliższym czasie wygasa licencja na organizację Salonu Samochodowego
we Frankfurcie i od pewnego czasu mówi się głośno, że mogą one zostać przeniesione
do szybko rozwijającego się Hanower. Organizatorzy IAA we Frankfurcie zapowiadają,
że z całą pewnością kolejna wystawa w 2005 roku odbędzie się w ich mieście.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty