Frankfurt 2003

Piotr Robakowski
Udostępnij:
Samochody marzeń dla każdego

Jedna z największych i najbardziej prestiżowych wystaw odbywa się
raz na dwa lata zamiennie z Salonem Samochodowym w Paryżu. Trwająca do
21 września wystawa zgromadziła blisko 50 światowych premier. Tym razem
także impreza przebiegała spokojnie, choć wisiało nad nią piętno 11 września
2001 roku - atak terrorystów na wieże WTC. Dwa lata temu organizatorzy
zastanawiali się nad odwołaniem całej imprezy, a z niektórych sal byliśmy
nawet ewakuowani po anonimowych telefonach informujących o podłożeniu bomby.**
Samochody małe i kompaktowe
We Frankfurcie odbyła się najważniejsza dla Polski premiera małego
Fiata Panda
, który produkowany jest
w zakładach w Tychach. Od popularności tego modelu zależy nie tylko sytuacja
finansowa całego włoskiego koncernu, ale także rozwój tej branży i tym
samym zakładu w Tychach. Już teraz inwestycje przygotowawcze zakład do
produkcji nowego modelu pochłonęły kwotę 560 mln euro. Pojazd dostępny
jest aktualnie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, ale w przyszłym roku
można się spodziewać także odmiany trzydrzwiowej. W ofercie są dwa silniki
benzynowe - 1.1 li 1.2 litra, a także produkowany w Bielsku Białej silnik
JTD z układem common-rail o pojemności 1.3 litra, który w ofercie pojawi
się w najbliższych miesiącach. W październiku kolejną nowością tego włoskiego
producenta będzie miejski minivan o nazwie Idea. Pojazd w koncepcji Fiata
uzupełni ofertę, stając się
konkurencją m. in. dla Opla
Meriva
. Auto wyróżnia się ciekawą aranżacją wnętrza i miłą dla
oka stylistyką nadwozia.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dwa - zaprezentowane przez odwiecznych
rywali -
samochody kompaktowe Volkswagena i Opla
.
Pierwszy z nich zachowując bryłę nadwozia identyfikującą go z poprzednikami,
zyskał nieco delikatności. Poprawiono znacznie wnętrze, wprowadzając czytelne
zestaw wskaźników i pokręteł. Początkowo w gamie pojawi się 3- i 5-drzwiowa
wersja nadwozia. W planach jest także model kombi i cabriolet, a także
rodzinny miniva -
Golf Plus
. W tym
samym czasie Opel prezentował w hali obok trzecie już wcielenie modelu
Astra. Pojazd znacznie różni się od swoich poprzedników, idąc wyraźnie
w kierunku swoje rywala. Po raz pierwszy
Astra
III
dostępna jest z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem o linii nadwozia
zbliżonej do Volkswagena. Na uwagę zasługują duże przednie reflektory,
łagodna linia nadwozia i ciekawie zaprojektowany tył auta. Zapowiada się
interesująca rywalizacja. Volkswagen pojawi się w sprzedaży jeszcze w tym
roku. - Na polski rynek trafi początkowo tylko kilkaset sztuk tego modelu
- mówi Leszek Kempiński z działu prasowego firmy Kulczyk Tradex, importer
VW i Audi. Atak na rynek rozpocznie się wraz z nadejściem Nowego Roku.
Opel pojawi się w salonach sprzedaży w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Volkswagen zaprezentował także małe Polo
z napędem na cztery
koła i nieco podniesionym zawieszeniem.
W ofercie Opla pojawiła się
natomiast poprawiona
wersja Corsy
- rywalizacja jest także w segmencie
B. Inne miejskie auto przyciągało wzrok
na stoisku Lancii
- mowa
tu o modelu
Ypsylon
, chociaż powód mógł być inny - tradycyjnie przy
samochodach spotykaliśmy piękne i wysokie modelki.
Wśród samochodów małych należy odnotować
światową premierę Citroena
C2
, który już w październiku pojawi się w sprzedaży na polskim rynku.
- Technicznie pojazd spokrewniony jest z modelem C3, stąd należy go traktować
jako 3-drzwiową jego odmianę - mówił podczas wystawy Marek Nawarecki z
działu prasowego Citroen Polska. Ciekawostka jest także fakt, że w planach
na przyszły rok jest wprowadzenie w rajdach samochodowych klasy S1600 -
homologację samochodu rajdowego C2 otrzyma w pierwszych dniach kwietnia.
Wśród kompaktowych ciekawostek
wymienić należy także nowe wcielenie
Daewoo
lanosa - nazywające się teraz
Lacetti
- oferowany
będzie w wybranych salonach Opla.
Sporym zainteresowaniem spotkał się
także Smart
w czteroosobowej wersji nadwozia -
Forfour
(dla
czworga). Tym samym producent atakować będzie rynek małych samochodów,
mając w ofercie pojazd dla dwóch i czterech osób. Wśród japońskich produktów
interesująco prezentuje się
nowa Mazda 3 i Mitsubishi Lancer
- ten
drugi także w wersji kombi, która już jest dostępna na naszym roku.
Seat
postawił
natomiast
na sport prezentując Ibizę Cupra i model studyjny
o nazwie
Altea
.
O klasę wyżej
Segmenty D i E także wzbogaciły się o kilka nowych konstrukcji. Część
z nich - jak np.
Peugeot 407 Elixir
- to zapowiedzi aut, które pojawią
się w ofercie w przyszłym roku. Peugeot zapowiada, że już w przyszłym roku
pojawi się następca modelu 406. - Można się spodziewać, że część elementów
zastosowana w studyjnym modelu 407 Elixir, znajdzie zastosowanie w seryjnie
produkowanej wersji. W planach jest oczywiście także model Coupe - zapewniał
nas we Frankfurcie Andrzej Nosiński, Sekretarz Generalny Peugeot Polska.
W tym roku najważniejszą dla tego producenta nowością jest model
307
CC
, który jeszcze w tym roku pojawi się w sprzedaży, a także sportowa
jego wersja -
307 WRC
- mająca pojawić się w przyszłym roku na rajdowych
trasach.
Opel zaprezentował
we Frankfurcie
Vectrę w wersji kombi
,
a
Toyota wprowadziła do modelu Avensis nową
, czterocylindrowa
jednostkę
napędową
o pojemności 2.4 litra i mocy 165 KM.
Saab promuje studyjny
model 9-3 SportHatch
, który jest w planach produkcyjnych tej firmy.
Volvo
natomiast
zaskoczyło nas nową wersją modelu S40
. Pojazd
jest o 5 cm dłuższy od swojego poprzednika, wizualnie przypominając większe
odmiany - S60 i S80. Zaskoczeniem jest konstrukcja środkowego panelu tablicy
przyrządów - wykonany z aluminium profil jest niczym zawieszony w powietrzu,
łącząc górną i dolną część kokpitu. Za nim wygospodarowana miejsce na niewielki
schowek. W przyszłości pojawi się wersja
V50
- będąca odmiana kombi.
Jest także pomysł stworzenia samochodu o właściwościach terenowych, który
zmierzy się z zaprezentowanym we Frankfurcie
BWM X3
. Koncern BMW
pokazał także długo oczekiwana serię 6 - sportowe coupe dla ludzi ceniących
sobie także luksus. Wymienić należy także
Jaguara X-Type
w wersji
kombi i dwa samochody
Alfy Romeo
, które poddano drobnym retuszom
stylistycznym -
156 i 166
.
Odrobina luksusuNa
ogromnym
stoisku Mercedesa
tłumy zbierały się przy
modelu
SLR
- pojazd miał wejść do seryjnej produkcji już dwa lata
temu. Ostatnio powstało sporo zamieszania, przy okazji prezentacji tego
modelu podczas Poznań Motor Show - jego konstruktorem i twórcą okazał się
mieszkaniec Krakowa - który postanowił zbudować replikę studyjnego wówczas
modelu. Ciekawostką jest także czterodrzwiowa limuzyna o sportowym charakterze
-
CLS
. Amerykański
Chrysler zaprezentował model 300C
, który
na rynku zastąpi już niebawem wersję 300M. Także dla klientów z grubym
portfelem przeznaczone jest nowe
Maserati Quattroporte
- limuzyn
z silnikiem V8 o mocy 400 KM. W tym samym segmencie "gra"
Lexus LS430
,
choć trzeba przyznać, że zmiany są bardzo subtelne. Na próbę cierpliwości
wystawia swoich zwolenników
Bugatti
- 1000-konny
Veyron
ma
się pojawić w salonach w kwietniu. Ciekawie wyglodały także stosika takich
marek jak -
Lamborghini
, gdzie oglądać mogliśmy dwa modele. Sporym
zainteresowaniem cieszyło się także stoisko
Bentleya i Rolls Royc’e
.
Porsche świętuje
we Frankfurcie
40-lecie modelu 911
. Wśród
wielu srebrnych aut (jubileuszowa seria jest w tym właśnie kolorze) w oczy
rzuca się limitowany
Porsche 911 GT2
, lakierowany na biało, z czerwonym
napisem powyżej progu, niczym w pierwszej Carrerze RS z początku lat 70.
XX wieku.
Sportowa ducha kompakta
Wśród samochodów sportowych warto wymienić dwa -
Megane RenaultSport
i Volkswagen Golf IV GTI
. Pierwszy z nich dostępny w dwóch wersjach
nadwozia posiada pod maską dwulitrowa, benzynowa jednostkę napędowa o mocy
225 KM. Dzięki temu sprint do "setki" zajmuje mu 6,5 sekundy, a maksymalna
prędkość wynosi ponad 200 km/h. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się poszerzonymi
nadkolami i zderzakami, dużym wlotem powietrza i centralnie umieszczonymi
końcówki układu wydechowego, jak również 18-calowymi, aluminiowymi obręczami
kół.
Konkurentem w klasie sportowych kompaktów jest dla Renault Volkswagen
Golf IV GTI. W tym przypadku mamy do czynienia z legendą, której historia
rozpoczęła się w 1976 roku. Nowy model wyróżnia się bardziej drapieżna
linia nadwozia, która podkreślają - czarny grill chłodnicy z czerwonymi
wstawkami, efektowne logo "GTI", czarne progi i tylne skrzydło, dwie końcówki
układu wydechowego i 18-calowe aluminiowe koła z czerwonymi zaciskami.
Pod maska spoczywa benzynowy silnik o pojemności 2,0 litra i mocy - przy
wykorzystaniu turbosprężarki - 200 KM. Nowością jest skrzynia biegów DSG
wykorzystująca innowacyjny system direct-shift (bezpośrednie przełożenia),
która pozwala rozpędzić Golfa GTI do maksymalnej prędkości ponad 200 km/h,
a od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie poniżej 7 sekund.
Co będzie dalej**
Trwająca jeszcze wystawa jest już 60-ta tego typu imprezą we Frankfurcie.
Co ciekawe w najbliższym czasie wygasa licencja na organizację Salonu Samochodowego
we Frankfurcie i od pewnego czasu mówi się głośno, że mogą one zostać przeniesione
do szybko rozwijającego się Hanower. Organizatorzy IAA we Frankfurcie zapowiadają,
że z całą pewnością kolejna wystawa w 2005 roku odbędzie się w ich mieście.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie