Ile jest fotoradarów w Polsce?
Liczba mierników prędkości w naszym kraju zmienia się z roku na rok. Według danych z systemu Yanosik w 2022 roku kierowców kontrolowało ponad 500 fotoradarów.
- W naszej bazie liczba fotoradarów jest aktualizowana na bieżąco. Według naszych danych obecnie na polskich drogach jest już 515 fotoradarów. W porównaniu z danymi z sierpnia 2021 roku, ich liczba wzrosła o 70 nowych urządzeń. Najwięcej z nich znalazło się na drogach w województwie pomorskim, mazowieckim i wielkopolskim – informuje Julia Langa, Yanosik.
Dane z systemu Yanosik wykazują, że nowe fotoradary znalazły się w województwie pomorskim (+14), mazowieckim (+9), wielkopolskim (+8), podlaskim (+6), śląskim (+4), łódzkim (+4), lubelskim (+4), małopolskim (+4), kujawsko-pomorskim (+4), dolnośląskim (+3), podkarpackim (+3), zachodniopomorskim (+3), warmińsko-mazurskim (+3), a w lubuskim (+1).
Ich liczba nie zmieniła się jednak w opolskim (10) oraz w świętokrzyskim (15).
GITD będzie wymieniać stare urządzenia
Zgodnie z informacjami CANARD, aktualnie trwają testy fotoradaru na lotnisku w Borsku. Wykonawca wybranego przez komisję urządzenia będzie miał 52 tygodnie na zamontowanie 100 nowych mierników w lokalizacjach, w których dziś pracują wyeksploatowane fotoradary. Oznacza to, że już w przyszłym roku stare mierniki zostaną zastąpione nowszymi modelami.
Testy przeprowadzane są w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków drogowych. Symulowane są naruszenia przepisów drogowych w zakresie przekroczeń prędkości różnymi typami pojazdów. Komisja ocenia prawidłowość pomiarów oraz skuteczność rozpoznawania wizerunku kierowcy. Próbne zdjęcia są oceniane przez specjalistów z CANARD.
To nie koniec planów rozwoju infrastruktury fotoradarów!
Już wkrótce rozpocznie się kolejny przetarg na 147 nowych fotoradarów. Nowe urządzenia zastąpią dotychczas używane mierniki, co ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego w najbardziej newralgicznych miejscach w Polsce. Nowe mierniki będą wyposażone w nowoczesną technologię, która znacznie poprawi skuteczność i efektywność systemu.
- Nowe fotoradary mają zdolność wykonywania pomiarów na kilku pasach jednocześnie, a jakość zdjęć pozwala na bezproblemowe zidentyfikowanie kierującego pojazdem oraz odczytanie numeru tablicy rejestracyjnej, bez względu na warunki pogodowe. Niektóre z urządzeń CANARD mają również możliwość rozróżniania typów pojazdów, a także są doposażone w kamery rejestrujące zsynchronizowany obraz tyłu pojazdu, który będzie namierzony przez miernik prędkości – tłumaczy Julia Langa, Yanosik
Nowe fotoradary. Co na to kierowcy?
- Większość kierowców widząc na trasie fotoradar redukuje prędkość nawet o 20 km/h w stosunku do aktualnego limitu. Już w pierwszych dniach stycznia tego roku, po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów, zauważyliśmy zmniejszenie udziału przekroczeń prędkości o 6,54% na obszarze zabudowanym i niezabudowanym, w porównaniu do ubiegłego roku. Wymiana starych fotoradarów na nowocześniejsze urządzenia zapewne również przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach – informuje Julia Langa, Yanosik
Nowe urządzenia kontrolujące prędkość kierowców na trasie już działają w nowych lokalizacjach w Polsce. Największy efekt odniosły mierniki w Warszawie, na moście Poniatowskiego oraz OPP w warszawskim tunelu S2, a także fotoradar na ul. Hetmańskiej w Poznaniu.
- Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrowały fotoradary na warszawskim moście Poniatowskiego oraz odcinkowe pomiary prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy. Pierwszy miesiąc pracy fotoradarów na moście Poniatowskiego zakończył się zarejestrowaniem prawie 13 tys. przekroczeń prędkości, z kolei OPP w tunelu S2 zarejestrował 8 tys. naruszeń prędkości. W większości przypadków kierowcy jechali o 10-20 km/h szybciej niż wskazuje aktualny limit prędkości – informuje Julia Langa, Yanosik
Zobacz także: Ford Mustang Mach-E. Prezentacja modelu