Fotoradar w Szczecinku pojawia się i znika

redakcja.gdp
Fotoradar w Szczecinku pojawia się i znika
Fotoradar w Szczecinku pojawia się i znika
Dlaczego tylko w dwóch miejscach w całym Szczecinku można spotkać fotoradary Straży Miejskiej? Ba, tylko w dwóch miejscach są odpowiednie znaki informujące o kontroli prędkości?
Fotoradar w Szczecinku pojawia się i znika
Fotoradar w Szczecinku pojawia się i znika

Autor: Rajmund Wełnic

Odpowiedź z pozoru jest prosta: bo tylko na szczecineckiej obwodnicy (ulica Pilska i Narutowicza) strażnicy mają załatwione wszystkie niezbędne formalności. Chodzi nie tylko o uzgodnienia z policją, która zatwierdziła w sumie 9 miejsc ustawienia fotoradarów, ale także o projekt organizacji ruchu umożliwiający postawienie znaku D-51 (informuje on o fotoradarowej kontroli prędkości na określonym odcinku drogi). Na koniec trzeba jeszcze uzyskać zgodę zarządcy drogi na postawienie znaku. I już można stawiać fotoradar.

Szczecinecka Straż Miejska ma dwa takie urządzenia, ale na dziś z powodu braku wszystkich uzgodnień, pracują one tylko w maszcie na Pilskiej i przy Narutowicza (przenośny). W pozostałych miejscach nie ma nawet znaków, które mogłyby działać prewencyjnie. Po tym, jak pod koniec wakacji na ulicy Szczecińskiej doszło do groźnego wypadku, w którym poważnie rannych zostało dwóch młodych ludzi, sprawą zainteresował się przewodniczący Rady Miejskiej Mirosław Wacławski.

Szef samorząd interweniował u komendanta SM Grzegorza Grondysa. – Dowiedziałem się, że w kilku przypadkach od czasu uzgodnień z policją (styczeń 2011 roku) zmieniły realia – mówi M. Wacławski. – Np. w Trzesiece powstaje rondo i w tym miejscu fotoradar jest już niepotrzebny, a kilkaset metrów dalej brak jest zgody właściciela terenu, aby stawiać tam radar. To samo jest z ulicą Koszalińską, gdzie po powstaniu ronda maszt radarowy stał się zbędny.

Co jednak z pozostałymi miejscami, m.in. newralgiczną ulicą Szczecińską? – Komendant SM poinformował mnie, że policja chce uzgodnić na nowo wszystkie miejsca dla fotoradarów w Szczecinku – wyjaśnia przewodniczący Rady.

Zupełnie nie przekonuje to Józefa Hatałę, komendanta policji w Szczecinku. – Nasze uzgodnienia w sprawie wszystkich lokalizacji fotoradarów wciąż obowiązują, np. na ulicy Szczecińskiej na wysokości posesji nr 55, na Ordona, Kościuszki, Sikorskiego, czy przy Piłsudskiego, gdzie także jest niebezpiecznie – mówi. – Straż miejska nie zrobiła jednak dla tych miejsc projektu organizacji ruchu, nie ma zgody zarządców dróg, znaków więc i fotoradarów stawiać nie może. Z ulicą Szczecińską jest tak, że strażnicy chcieli tam ustawić na stałe maszt dla radaru.

Wystąpili o to o zgodę do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ta się nie zgodziła. Naszym zdaniem także lepszy w tym miejscu jest fotoradar mobilny, chociażby dlatego, że za jakiś czas z analizy zdarzeń drogowych może się okazać, że lepiej będzie lokalizację fotoradaru przesunąć o np. 150 metrów. I co, będziemy wtedy przenosić maszt?

J. Hatała dodaje, że "co tydzień nie będzie podpisywał aneksów do porozumienia z SM", ale faktycznie w najbliższych miesiącach po analizie wypadków i kolizji z ostatniego okresu zaproponuje nowe lokalizacje dla fotoradarów szczecineckiej SM. – Jakoś inne straże z naszego powiatu nie mają z tym problemów – wzdycha szef policji.

Drugi – przenośny – fotoradar na wyposażeniu szczecineckiej SM pojawił się pod koniec zeszłego roku.

KOMENTARZ
Nowa ustawa fotoradarowa obowiązuje już ponad półtora roku. Pomijając już to, że przez pół roku trwało tradycyjne zamieszanie z rozporządzeniami, było wystarczająco dużo czasu, aby wszystkie formalności z ustawianiem znaków i radarów w Szczecinku załatwić. Rozumiem irytację policjantów, z drugiej strony trzeba też być elastycznym.

Zwłaszcza, że układ komunikacyjny Szczecinka w ostatnim okresie znacznie się zmienił. Normalne więc, że w jednym miejscu fotoradary mogą być już niepotrzebne, a w innym nagle niezbędne. Co nie zmienia faktu, że tam gdzie radary mogą i powinny nadal pracować (Szczecińska, Piłsudskiego, Ordona, Kościuszki) nadal odpowiednich znaków nie ma, a czasu, aby to załatwić było aż nadto. Na pewno na ulicach Szczecinka byłoby wówczas bezpieczniej. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Milwaukee

Milwaukee M12 BDD-201C 4933479439

795,93 zł403,55 zł-49%
miejsce #2

Meec

Meec Tools 12 V LiIon 0,8 Ah

136,99 zł79,99 zł-42%
miejsce #3

Bosch

Bosch IXO 5 Full 06039A8022

492,20 zł294,00 zł-40%
miejsce #4

Makita

Makita DDF453SYE

800,79 zł565,89 zł-29%
miejsce #5

DeWalt

Dewalt DCD778S2T

920,63 zł718,00 zł-22%
miejsce #6

Parkside

Parkside 748981622

319,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie