Forum Motoryzacji w Białymstoku - największą atrakcją była hamownia

Piotr Walczak
Forum Motoryzacji w Białymstoku - największą atrakcją była hamownia
Forum Motoryzacji w Białymstoku - największą atrakcją była hamownia
Udostępnij:
Niedzielna impreza na Politechnice Białostockiej była prawdziwym świętem miłośników motoryzacji. Można było zrobić pomiar mocy swojego pojazdu na hamowni czy wziąć udział w takich konkursach, jak rzut oponą i przetaczanie beli słomy.
Forum Motoryzacji w Białymstoku - największą atrakcją była hamownia
Forum Motoryzacji w Białymstoku - największą atrakcją była hamownia

Totalny pomiar mocy to hasło przewodnie tegorocznego Forum Motoryzacji i chyba jego największa atrakcja. Korzystać z hamowni mogli zarówno właściciele samochodów osobowych, dostawczych, jak i motocykli.

– Prezentowaliśmy też pomiar ciągnika rolniczego – mówi Dariusz Szpica, przewodniczący XI Forum Motoryzacji.

Podczas imprezy otwarty został tor testowy Politechniki Białostockiej. To ewenement wśród polskich uczelni, bo jest on jedną z nielicznych inwestycji tego typu.

zobacz także XI Forum Motoryzacji w Białymstoku - zdjęcia

Dariusz Szpica wyjaśnia, że zapewni on przede wszystkim bezpieczne przeprowadzanie pomiarów podczas zajęć laboratoryjnych na specjalności pojazdy samochodowe, jak też prac badawczych. – Dzięki temu nie trzeba będzie wyjeżdżać pojazdami na ulice – dodaje.

zobacz także Motocykle jakich mało
Wśród odwiedzających imprezę można było znaleźć prawdziwych fascynatów. I to zarówno współczesnych pojazdów, jak i tych znacznie starszych. Wśród nich był Adam Czekała.

– Przyjechałem zobaczyć nie tylko to, co się tutaj dzieje, ale zbadać też swoją maszynę na hamowni – mówi.

Jego sprzęt to motocykl K-750, zwany popularnie „kaśką“.
To radziecka maszyna z koszem, na niemieckiej licencji, z 1964 roku, o pojemności 750 centymetrów sześciennych.

Jak przyznaje, kupił ją w takim stanie, że nie było szans, żeby jeździć. Ot, zwykły złom. Minął rok zanim motocykl wyremontował i udało mu się go uruchomić. Teraz motor robi naprawdę duże wrażenie.

– Odkąd pamiętam, uwielbiam motocykle – opowiada Adam Czekała. – Pierwsza maszyna jaką miałem to Jawa 50 z 1975 roku.

Historia

Poprzednie edycje Forum Motoryzacji każdorazowo skupiały spore rzesze fanów motoryzacji. Organizatorzy przyznają, że zauważyli, że niektóre osoby już kilka lat z rzędu uczestniczą w imprezie, korzystają z hamowni i weryfikują wyniki swoich prac nad pojazdem. Ogromnym powodzeniem cieszyło się zawsze zgniatanie wraków samochodów przez Monstera - jeden z najciekawszych pojazdów białostockiej politechniki. Niestety w tym roku wyjątkowo nie przeprowadzono tego wyjątkowego pokazu.

Pomysł na organizację Forum Motoryzacji powstał w 2001 roku w Katedrze Maszyn i Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Głównym pomysłodawcą był doc. dr inż. Waldemar Góral, który przy wsparciu współpracowników zorganizował I Forum Motoryzacji. Do chwili obecnej organizacją kolejnych imprez zajmują się dr inż. Dariusz Szpica i dr inż. Jarosław Czaban oraz studenci skupieni w Kołach Naukowych Auto-Moto-Club i Mot-Rol.

Tematyka forum co roku jest inna. Początkowo było to spotkanie osób zainteresowanych motoryzacją z władzami województwa i służbami, w następnych latach tematyka skupiała się na zagadnieniach związanych z diagnostyką, obsługą i naprawą nowoczesnych układów zasilania czy instalacji gazowych LPG.

W niektórych latach festyn poprzedzało seminarium naukowo-techniczne. W ubiegłym roku odbyło się jubileuszowe X Forum Motoryzacji, a w dzień poprzedzający imprezę zorganizowano seminarium naukowe pt. Zagadnienia konstrukcji i eksploatacji maszyn i pojazdów. Wydano również monografię o tym samym tytule.

regioMoto.pl objęło patronat nad tegoroczną imprezą.

Piotr Walczak

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie