Spis treści
Ford Tourneo Courier. Nadwozie/wnętrze
Niektórzy kierowcy preferują małe crossovery, aby być na czasie, podczas gdy inni wybierają Forda Tourneo Courier ze względu na jego funkcjonalność, wygodę i przystępną cenę. Cennik tego modelu zaczyna się poniżej 100 000 złotych, co w dzisiejszych czasach jest rzadkością. Ford Tourneo Courier, mimo tradycyjnego nadwozia kompaktowego vana, nawiązuje stylistycznie do modnych crossoverów. Wersja Active prezentuje się szczególnie atrakcyjnie, zwłaszcza w zielonym kolorze nadwozia z białym dachem. Czy może być alternatywą dla crossovera? Moim zdaniem – zdecydowanie tak. Wygląda świetnie, posiada osłony nadwozia, co sprawdza się zarówno w mieście, jak i w lekkim terenie, a jednocześnie oferuje ponadprzeciętną praktyczność i przestronność wnętrza. Po tygodniowym teście mogę uczciwie powiedzieć, że auto zwraca na siebie uwagę i budzi zaciekawienie. Szczególnie przednia część z charakterystycznymi światłami przyciąga wzrok. A co znajdziemy we wnętrzu?
Ford Tourneo Courier wyposażony jest w system info-rozrywki SYNC 4, cyfrowy zestaw wskaźników i zaawansowaną łączność, co zadowoli nowoczesnych użytkowników poszukujących technologicznych gadżetów. Samochód posiada bezprzewodową ładowarkę dla smartfonów, gniazda USB oraz standardowy bezprzewodowy mirroring telefonu poprzez Android Auto i Apple CarPlay, co pozwala na korzystanie z systemu na własnych zasadach. Przestrzeń bagażową zwiększono o ponad 44% w porównaniu do poprzedniego modelu, a kilka ciekawych rozwiązań z pewnością docenią rodziny z dziećmi. Na przykład, wbudowane panele boczne bagażnika mogą pomieścić zabłocone buty lub drobne akcesoria. Po złożeniu tylnych siedzeń, Tourneo Courier oferuje dużą przestrzeń na większe przedmioty, a pojemność bagażnika wynosi maksymalnie 2162 litry. W drugim rzędzie foteli pasażerowie znajdą więcej miejsca nad głową i na ramiona niż w poprzedniej generacji modelu. Siedzenia są dzielone w proporcji 60/40, a ich składanie i pochylanie ułatwia przewożenie przedmiotów o długości do 1,4 metra. Tourneo Courier oferuje od 570 do 1198 litrów przestrzeni bagażowej (2162 litry do dachu), co jest o 175 i 323 litry (506 litrów do dachu) więcej w porównaniu do poprzedniego modelu.
Ford Tourneo Courier. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Ford Tourneo Courier jest wyposażony w silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, dostępny zarówno z 6-biegową manualną, jak i 7-biegową automatyczną skrzynią biegów, niezależnie od wersji wyposażenia. Co prawda to skrzynia automatyczna zapewnia komfortową i bezstresową jazdę w każdych warunkach, ale testowany egzemplarz z manualną skrzynią spisywał się zaskakująco dobrze. Dynamika jest zadowalająca, auto chętnie przyspiesza w każdych warunkach, a jedynie podjazdy pod strome wzniesienia wymagały redukcji o 1-2 biegi i zwiększenia obrotów. Pozytywnie zaskoczyło mnie również bardzo dobre wyciszenie, co w kompaktowych vanach nie jest oczywiste. Przy prędkościach do około 100 km/h we wnętrzu było cicho, a wyższe prędkości generowały dopiero znaczący szum opływowy. Fakt, wybór tylko jednej jednostki jest trochę niezrozumiały, bowiem dla bardziej wymagających przydałaby się mocniejsza odmiana np. 155-konna z automatem. W takim zestawieniu Tourneo Courier byłby rewelacyjnym autem rodzinnym, a 125 KM z manualną skrzynią niestety wymaga pewnego zaangażowania, szczególnie w trudniejszym terenie i z kompletem pasażerów na pokładzie. Jeśli chodzi o suche dane, Tourneo Courier z silnikiem o mocy 125 KM i momencie obrotowym 200 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h. Zdaniem producenta, auto spala średnio 6,7 l/100 km. Czy to się potwierdza w praktyce?
Zaskakująco, auto jest w stanie spalić nawet nieco mniej przy odpowiednim traktowaniu pedału gazu. Na drogach podmiejskich zużycie paliwa jest w stanie zejść w okolice 6 l/100 km, na drodze ekspresowej rośnie z kolei do ponad 7 l/100 km. Autostrada wymaga nieco więcej od silnika i pudełkowatego nadwozia, co skutkuje spalaniem na poziomie niespełna 8 l/100 km.
Ford Tourneo Courier. Ceny, wyposażenie i konkurencja
Cennik otwiera kwota 99 876 złotych za odmianę Trend z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM z manualną 6-biegową przekładnią. Za wersję Titanium z takim samym zestawem napędowym zapłacimy 107 994 złote, a za topową Active – 114 513 złotych. Za wariant z automatyczną przekładnią trzeba zapłacić od 107 256 do 121 893 złotych. W standardzie wersji Trend mamy m.in.:
- 15-calowe felgi stalowe z kołpakami;
- reflektory halogenowe;
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne;
- system SYNC4 z 8-calowym ekranem dotykowym;
- 8-calowy ekran wirtualnych zegarów;
- klimatyzację manualną;
- tempomat;
- tapicerkę materiałową etc.
Jest więc dość skromnie, ale już w Titanium znajdziemy automatyczną klimatyzację, 16-calowe felgi aluminiowe czy też czujniki parkowania przód/tył i kamerę cofania. W topowej Active mamy dodatkowo aktywny tempomat, 17-calowe felgi aluminiowe, osłony nadkoli czy nawigację satelitarną. Do wszystkich wersji możemy jeszcze dokupić pakiet Winter za 2 337 złotych i kilka drobnych dodatków. Alternatywy?
Alternatywą może być Citroen Berlingo w cenie od 112 940 złotych, Mercedes Citan za co najmniej 134 528 złotych, jak również Nissan Townstar za 123 900 złotych lub Renault Kangoo za 112 900 złotych. Jak widać, każda z propozycji startuje z wyższego poziomu cenowego, ale po zrównaniu wyposażenia, zapewne kwoty końcowe będą podobne.
Ford Tourneo Courier. Podsumowanie
Ford Tourneo Courier pokazuje, że ten segment wciąż ma się dobrze i jest zapotrzebowanie na duże, rodzinne auta, które bardzo szybko mogą przekształcić się w samochód dostawczy, w sam raz na dalekie wyjazdy, przeprowadzki lub większe zakupy. Crossovery są modne i wygodne, ale czy tak samo praktyczne? Trochę szkoda, że pod maską nie ma nieco mocniejszej jednostki, ale być może automatyczna przekładnia nieco niweluje niedostatki mocy pod pełnym obciążeniem.
Ford Tourneo Courier – zalety:
- bardzo ciekawa stylistyka w wersji Active, która przyciąga wzrok;
- praktyczne i niezwykle przestronne wnętrze;
- twarde, ale dobrze spasowane i funkcjonalne wnętrze;
- precyzyjna manualna skrzynia biegów;
- rozsądny cennik, który schodzi poniżej 100 000 złotych.
Ford Tourneo Courier – wady:
- pod maską mógłby wylądować nieco mocniejszy silnik;
- pod pełnym obciążeniem 125 KM czasami ma problemy.
Porównanie do wybranych konkurentów:
| Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost 125 KM (MT6) | Citroen Berlingo 1.2 PureTech 110 KM (MT6) | Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM (MT6) |
Cena (zł, brutto) | od 99 876 | od 112 940 | od 123 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi van/5 | kombi van/4 | kombi van/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4337/1876 | 4410/1848 | 4488/1860 |
Rozstaw osi (mm) | 2692 | 2785 | 2716 |
Pojemność bagażnika (l) | 1198/2162 | 597/3000 | 775/2800 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1373 | 1430 | 1475 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 60 | 54 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 125 | 110 | 130 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 205 | 240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 13,4 | 12,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 173 | 183 |
Spalanie (l/100km) | 6,7 (WLTP) | 5,4 (WLTP) | 6,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 151 | 142 | 153 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?