Ford Tourneo Connect Grand 1.5 EcoBoost 114 KM. Wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Niektórzy twierdzą, że korzystanie z modelu udostępnionego przez innego producenta to pójście na łatwiznę. Inni zaś twierdzą, że to sposób na zapełnienie oferty i zyskanie funduszy, na pracę nad innymi, ważniejszymi modelami. Czy Ford Tourneo Connect to kopia 1:1 Volkswagena Caddy, a może ma własne cechy i zalety?
Niektórzy twierdzą, że korzystanie z modelu udostępnionego przez innego producenta to pójście na łatwiznę. Inni zaś twierdzą, że to sposób na zapełnienie oferty i zyskanie funduszy, na pracę nad innymi, ważniejszymi modelami. Czy Ford Tourneo Connect to kopia 1:1 Volkswagena Caddy, a może ma własne cechy i zalety? Kamil Rogala
Niektórzy twierdzą, że korzystanie z modelu udostępnionego przez innego producenta to pójście na łatwiznę. Inni zaś twierdzą, że to sposób na zapełnienie oferty i zyskanie funduszy, na pracę nad innymi, ważniejszymi modelami. Czy Ford Tourneo Connect to kopia 1:1 Volkswagena Caddy, a może ma własne cechy i zalety?

Ford Tourneo Connect. Nadwozie i wnętrze

Czy Ford Tourneo Connect powinien wyglądać tak samo, jak Volkswagen Caddy? A niby dlaczego? To, ze auto bazuje na niemieckim projekcie nie oznacza, że musi być kopią 1:1. Z zewnątrz widać sporo różnic, szczególnie z przodu. Różnic jest na tyle dużo, że fronty obu aut są praktycznie zupełnie inne i trudno szukać podobieństw. Tourneo Connect ma zupełnie inne światła, grill, zderzak, zmieniono nawet maskę oraz nadkola. Gdy spojrzymy na inne tego typu zapożyczenia to dojdziemy do wniosku, że Ford naprawdę zrobił dobrą robotę. Dla porównania Mazda 2 Hybrid wygląda tak samo, jak Toyota Yaris – oba auta różnią się znaczkami. Zmiany objęły również tylną część auta. Światła mają inną sygnaturę, zmieniono kształt dolnej części klapy bagażnika zmodyfikowano także zderzak. Oczywiście w ofercie pojawiły się inne felgi, wersje wyposażenia itp. A jak jest w środku?

Niestety inwencji twórczej zabrakło we wnętrzu, bowiem Ford ograniczył się tylko do wymiany logo na kierownicy. Wszystko jest takie samo – ekran, system, przyciski, manetki etc. Czy to źle? Z jednej strony nie, bowiem Caddy posiada bardzo ergonomiczne wnętrze z mnóstwem ciekawych i funkcjonalnych rozwiązań. Z drugiej trochę szkoda, że nie znajdziemy w środku charakteru Forda. Ale cóż, taka jest cena operacji pod nazwą „rebadging”. W rezultacie otrzymujemy te same rozwiązania, ten sam system, opcjonalne wirtualne zegary, sterowanie itp. Taka sama jest także przestrzeń, choć trochę namieszano w ofercie, która nie jest kopią Volkswagena – warto porównać, bo czasami oszczędności wychodzą na korzyść Forda. Oczywiście do wyboru jest siedmiomiejscowe wnętrze, które dostępne jest zarówno w wersji długiej, jak i krótkiej. My do testu dostaliśmy dość niekonwencjonalnie skonfigurowaną wersję Grand bez dodatkowego rzędu siedzeń. Rezultat? Jeśli wyjmiemy drugi rząd siedzeń uzyskamy przeszło 3100 litrów przestrzeni bagażowej! Tak, fotele można całkowicie zdemontować, aby zmaksymalizować przestrzeń.

To, co ważne, auto, podobnie jak Volkswagen Caddy, produkowane jest w polskiej fabryce Volkswagena pod Poznaniem. Oczywiście bazuje na platformie MQB, a w testach Euro NCAP dostało 5 gwiazdek.

Ford Tourneo Connect. Silniki i wrażenia z jazdy

Oferta silnikowa Forda Tourneo Connect również jest taka sama, jak w Volkswagenie Caddy, choć zmieniono oznaczenia silników. Silnik benzynowy 1.5 EcoBoost (czyli TSI) dysponuje mocą 114 KM i momentem obrotowym 220 Nm. W połączeniu ze skrzynią automatyczną 7-biegową (jest także 6-biegowy manual), auto w odmianie Grand rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 182 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 6,7 l/100km. Czy realne? Tak, ale przy tak dużym nadwoziu trzeba się postarać, a na trasie dość duże znaczenie ma… wiatr. Spora powierzchnia czołowa potrafi dawać się we znaki podczas jazdy z wyższymi prędkościami, co przekłada się zarówno na zużycie paliwa, ale i na hałas we wnętrzu. Cóż, fizyki nie da się oszukać.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 7-8 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 5-6,5 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7-8,5 l/100km.

Dynamika nie jest zachwycająca, choć w rzeczywistości wszystko wygląda nieco lepiej niż „na papierze”. Producent deklaruje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,4 sekundy oraz prędkość maksymalną 181 km/h. Podczas jazdy po mieście dynamiki nie brakuje, auto przyspiesza żwawo i jest zaskakująco elastyczne. Przy prędkościach do około 100 km/h również jest całkiem nieźle, choć wtedy w „mieszaniu lewarkiem” wyręcza nas dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna. Powyżej tej prędkości tj. przy 120-140 km/h wyprzedzanie warto odpowiednio planować i zostawić sobie sporo wolnego miejsca za sobą, bowiem rozpędzanie chwilę trwa. Obawiam się, że jazda z kompletem pasażerów i bagażem może być odrobinę stresująca, ale dla cierpliwych to żaden problem, gdy liczy się komfort i przestrzeń.

Ford Tourneo Connect. Ceny i wyposażenie

Cennik otwiera kwota 120 934 złotych (z VAT) za wersję Titanium z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost o mocy 114 KM i z manualną skrzynią biegów (krótsza wersja nadwozia). Zdecydowanie dołożyłbym do wersji ze skrzynią automatyczną, co przy tej skromnej mocy będzie zbawieniem – 128 314 złotych (z VAT). Nasza testowa odmiana Titanium z przedłużonym nadwoziem Grand i automatem to koszt 132 004 zł (z VAT). W standardzie znajdziemy m.in.:

  • odsuwane drzwi boczne po obu stronach;
  • reflektory halogenowe;
  • 16-calowe obręcze aluminiowe;
  • elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka boczne;
  • srebrne relingi dachowe;
  • system zapobiegający kolizjom;
  • system z ekranem 8,25 cala;
  • tempomat;
  • podgrzewane fotele;
  • klimatyzację manualną.

A za co dopłacimy?

  • reflektory adaptacyjne LED – 3 000 złotych;
  • światła przeciwmgielne – 1 000 złotych;
  • system nawigacji z ekranem 10-calowym – 2 250 złotych;
  • podgrzewana przednia szyba – 600 złotych;
  • dach panoramiczny – 1 800 złotych.

Dodatków jest naprawdę dużo, jest sporo pakietów, gadżetów i warto je przejrzeć, bo niektóre są ciekawe, ale wszystkie potrafią zdecydowanie podnieść cenę końcową.

Ford Tourneo Connect. Podsumowanie

Ford do znanego i bardzo udanego auta dołożył swój charakter z zewnątrz, ale nie zepsuł tego, co już Volkswagen zrobił perfekcyjnie – praktyczne wnętrze zostało nietknięte. Tourneo Connect to ciekawe auto dla rodzin, które potrzebują naprawdę dużo przestrzeni, wygody, funkcjonalności, ale również odrobinę indywidualności na zewnątrz. Oferta jest szeroka i szczególnie odmiana Active robi dobre wrażenie. Warto tylko uważać z opcjami, bo cena końcowa może być bardzo wysoka.

Ford Tourneo Connect – zalety:

  • wiele zmian z zewnątrz na korzyść Forda;
  • nienaganna ergonomia we wnętrzu;
  • niezły komfort podróży i przyzwoite wyciszenie;
  • spokojna jazda skutkuje naprawdę niskim spalaniem;
  • dużo dodatków i ciekawe wersje wyposażenia.

Ford Tourneo Connect – wady:

  • przy pełnym załadunku silnik nie daje sobie rady;
  • spory hałas przy wyższych prędkościach;
  • sporo elementów tylko w wyposażeniu opcjonalnym.

Porównanie Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost 114 KM (MT6) do wybranych konkurentów:

 

Ford Tourneo Connect Grand 1.5 EcoBoost 114 KM (AT7)

Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM (MT6)

Toyota Proace City Verso Long 1.5 131 KM (MT6)

Cena (zł, brutto)

od 132 004

od 109 900

od 141 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi van/5

kombi van/5

kombi van/5

Długość/szerokość (mm)

4853/1855

4486/1860

4753/1848

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

b.d./b.d.

1553/1567

Rozstaw osi (mm)

2970

2716

2975

Pojemność bagażnika (l)

1720/3105

775/2800

850/2694

Liczba miejsc

5

5

7

Masa własna (kg)

1562

1475

b.d.

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

54

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1498

1333

1498

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

114

130

131

Moment obrotowy (Nm)

220

240

300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,4

11,8

12,1

Prędkość maksymalna (km/h)

182

183

186

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,7 (WLTP)

6,7 (WLTP)

6,1 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

152

151

161

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #3

Nexen

Nexen WINGUARD SPORT 2 WU7 205/45R17 88V XL FR 3PMSF

480,00 zł408,00 zł-15%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

829,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

301,05 zł273,23 zł-9%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie