40 centymetrów - dokładnie o tyle krótszy jest „zwykły” Tourneo Connect od odmiany Grand. Ci, którzy nie potrzebują dodatkowych foteli ani zdolności przewozowych, w zamian otrzymują większą poręczność miejską, a w ich kieszeni zostaje prawie 4000 zł. Czy oprócz mniejszej przestrzeni w tylnej części nadwozia, kupujący tę wersję będzie musiał pójść na jakieś kompromisy?
Ford Tourneo Connect. Nadwozie i wnętrze

Fot. Jakub Mielniczak
Testowana odmiana Titanium to bogatsza z dwóch dostępnych wersji wyposażenia opisywanego auta. W standardzie wyróżnia się: alufelgami, chromowanymi relingami i przyciemnionymi szybami w tylnej części nadwozia. Trzeba przyznać, że to wszystko, w połączeniu z lakierem Diffused Silver (2091 zł dopłaty) wygląda schludnie. Potężny grill i skośne przednie lampy dodają nieco dynamicznego sznytu, a duża powierzchnia przeszklona zapewnia dobrą widoczność, nie tylko dla kierowcy. Piątka pasażerów nie może narzekać na brak miejsca, a dzięki odsuwanym tylnym drzwiom znajdującym się po obu stronach nadwozia, zajmowanie miejsca w drugim rzędzie to błahostka.
Zarówno z przodu, jak i z tyłu fotele umieszczono na takiej wysokości, że wszyscy pasażerowie, których woziliśmy w czasie testu komplementowali Forda za wyjątkowo wygodne i łatwe wsiadanie. Same fotele, mimo że nie zapewniają wybitnego trzymania bocznego, są wygodne nawet w długiej trasie. Standardowy w Titanium szklany dach z elektrycznie sterowaną roletą zapewnia dużo światła w słoneczny dzień. Imponujących rozmiarów jest bagażnik - standardowo jego pojemność wynosi 1029 l, a po rozłożeniu siedzeń - aż 1838 l.

Fot. Jakub Mielniczak
Sam bagażnik to jednak nie wszystko, bo równie zachwycająca jest liczba schowków wewnątrz. Są nie tylko miejscach standardowych dla aut osobowych - przed pasażerem, w drzwiach, ale też w podszybiu, pod dachem z przodu i z tyłu, gdzie zlokalizowano dwa praktyczne, zamykane schowki. Wyposażenie odmiany Titanium jest w zasadzie kompletne - 4 elektryczne szyby, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czy składane lusterka i podgrzewana przednia szyba to tylko niektóre jego elementy. System inforozrywki jest podobny w obsłudze do tego z innych modeli Forda, czyli krótko mówiąc dość prosty i intuicyjny. Obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, a współpraca ze smartfonem przebiega bezproblemowo. Wzorowo czytelny jest zestaw wskaźników z centralnym wyświetlaczem komputera pokładowego. Jakość wykonania stoi na przyzwoitym poziomie, chociaż miękkie tworzywa zastosowano dość oszczędnie. Na szczęście, całość solidnie zmontowano i w czasie jazdy nic nie trzeszczy.
Ford Tourneo Connect. Napęd i prowadzenie

Fot. Jakub Mielniczak
1,5-litrowy diesel dostarcza 120 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W naszym egzemplarzu współpracował on z automatyczną, dwusprzęgłową, ośmiostopniową skrzynią biegów PowerShift. Jak jeździ taka kombinacja? W mieście znakomicie - do 60-70 km/h auto jest szybkie, a zrywne starty spod świateł nie stanowią problemu. Gorzej jest w trasie. Z powodu dużej powierzchni czołowej, dynamika jazdy wyraźnie słabnie powyżej 110-120 km/h, gwałtownie rośnie też zużycie paliwa. Przy 140 km/h na autostradzie może dochodzić do 9 l/100 km. Jeżeli obniżymy prędkość podróży do 110-120 km/h, zużycie spadnie do ok. 7 l/100 km. W mieście należy liczyć się z ok. 8,5 l/100 km, a podczas jazdy w korkach trzeba dorzucić do tego 1 litr.
Skrzynia biegów szybko zmienia przełożenia, chociaż zdarza jej się szarpać, w testowym egzemplarzu zjawisko to występowało zwłaszcza w czasie przełączania z drugiego na trzeci bieg. W czasie testu ujawniła się jeszcze jedna nieprzyjemna cecha zespołu napędowego - w czasie spokojnej jazdy, automat dąży do jazdy na jak najniższych obrotach, w związku z tym bywa, że jedziemy mając na obrotomierzu 1150 obr/min, co powoduje nieprzyjemne wibracje. Dzieje się tak nawet mimo wyłączonego trybu „eco”.

Fot. Jakub Mielniczak
Nie można narzekać na układ jezdny. W stosunku do odmiany Grand, auto zwinniej pokonuje zakręty. Niewiele jest na rynku kombivanów, którymi jazda po krętej drodze może dostarczać przyjemności - Fordowi stworzenie takiego auta właśnie się udało. Wrażenie zwinności towarzyszy kierowcy przez cały czas. Co ważne, nie cierpi na tym komfort jazdy. Oczywiście, o tak miękkim zawieszeniu jak w Peugeocie Rifterze nie ma mowy, ale mimo wszystko nie czuć wielkiego dyskomfortu, a praca podwozia na wybojach jest nieźle wytłumiona.
Plus za sprawnie działające systemy asystujące kierowcy - zarówno układ utrzymania na pasie ruchu, jak i czujniki parkowania z kamerą cofania działają sprawnie, do pracy aktywnego tempomatu także nie można się przyczepić. Tourneo Connect otrzymał 4 gwiazdki w teście zderzeniowym Euro NCAP.
Ford Tourneo Connect. Ceny

Fot. Jakub Mielniczak
Najtańszy Tourneo Connect w wersji Trend z krótkim rozstawem osi kosztuje od 93 849 zł. Konfigurację tą napędza 100-konna wersja silnika 1.5 EcoBlue. 120-konna Wersja Titanium z automatyczną skrzynią biegów (taka jak testowana) oznacza wydatek przynajmniej 108 917 zł. Porównywalny, 130-konny Peugeot Rifter z „automatem” w wersji Allure kosztuje od 105 000 zł.
Ford Tourneo Connect. Podsumowanie
Tourneo Connect to dobra propozycja dla rodziny, która często podróżuje z dużym bagażem lub sprzętem sportowym. Przekonuje funkcjonalnością, świetnymi właściwościami jezdnymi oraz ciekawą, jak na kombivana, stylistyką.
Ford Tourneo Connect ZALETY:
- funkcjonalne wnętrze;
- znakomity układ jezdny.
Ford Tourneo Connect WADY:
- ograniczona dynamika w czasie jazdy w trasie;
- szarpiąca automatyczna skrzynia biegów.
Dane techniczne Forda Tourneo Connect 1.5 i jego konkurentów
Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBlue 120 KM | Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI 122 KM | Peugeot Rifter BlueHDi 130 KM EAT8 | |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1500 cm3, R4, turbodiesel | 1968 cm3, R4, turbodiesel | 1499 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 120 KM przy 3600 obr./min | 122 KM przy 2900 obr/min | 130 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 300 Nm przy 1500-2800 obr/min | 300 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd 4x4 | 8-biegowa automatyczna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1568\1584 | b.d. | 1553\1567 |
Rozstaw osi (mm) | 2662 | 2681 | 2785 |
Pojemność bagażnika (l) | 1091 l | 918 l | b.d. |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | b.d. | 60 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4418/1835/1845 | 4408\1793\1887 | 4403/1848/1837 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombivan / 5 | Kombivan / 5 | Kombivan / 5 |
Prędkość maksymalna | 168 km/h | 178 km/h | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11,8 | 12,3 |
Średnie zużycie paliwa | 5,2 l/100 km (producent) | 6,2 l/100 km (producent) | 6,3 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 135 | 162 | 164 |
Masa własna (kg) | 1680 | 1684 | 1430 |
Cena | od 102 152 zł (Trend) | od 101 229 zł (Trendline) | od 105 000 zł (Allure) |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie