Ford. Ten system miałby zmniejszyć korki. Ale nie tylko!

Mariusz Michalak
Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.Fot. Ford
Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.Fot. Ford
Udostępnij:
Ford testuje system skomunikowanych sygnalizatorów świetlnych, które mogłyby automatycznie włączać zielone światło, otwierając przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych.

„Bez względu na to, czy kierowca prowadzi wóz strażacki do pożaru, czy karetkę pogotowia ratunkowego jadącą do wypadku, zawsze chciałby uniknąć jednej sytuacji – utknięcia wśród innych pojazdów, czekających na zmianę świateł” – powiedział Martin Sommer, inżynier ds. badań i rozwoju w Dziale Technologii Zautomatyzowanej Jazdy w Ford of Europe.

Gdyby sygnalizacja świetlna przekazywała samochodom zbliżającym się do skrzyżowania informacje o czasie przejazdu do najbliższego zielonego światła, możliwe byłoby również zmniejszenie korków.

Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne
Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.

Fot. Ford

Ford wykorzystał do testów drogę w Akwizgranie w Niemczech z kaskadą ośmiu kolejnych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz dwa odcinki z trzema kolejnymi światłami tuż za miastem, przygotowane przez partnerów projektu.

Rolę ambulansu lub samochodu osobowego w różnych scenariuszach testowych pełnił Ford Kuga Plug-In Hybrid, wyposażony w pokładowy moduł komunikacji z infrastrukturą i w prototypowe urządzenie szybkiego sterowania, służące do uruchomienia i pracy prototypowego oprogramowania w pojeździe. Podczas symulacji przejazdu samochodu uprzywilejowanego w akcji, testowa Kuga wysyłała do sygnalizatora świetlnego nakaz zmiany światła na zielone. Gdy pojazd opuszczał skrzyżowanie, sygnalizacja wracała do normalnego działania.

Fot. Ford ">Podczas prób działania w codziennym ruchu, pojazd testowy otrzymywał informacje o czasie, w którym najbliższa sygnalizacja świetlna włączy światło zielone, a następnie czerwone. Następnie adaptacyjny tempomat Forda dostosował prędkość pojazdu, aby skorzystać z „zielonej fali” bez zatrzymywania. Gdy na najbliższym sygnalizatorze światło było czerwone, prędkość pojazdu była zmniejszana na długo przed skrzyżowaniem, aby dojechać do niego w momencie, gdy światło zmieniało się na zielone, np. z 50 km/h do 30 km/h.

W przypadku pojazdów, które dojeżdżają w momencie włączania czerwonego światła, system może przyczynić się do zminimalizowania ostrego hamowania i czasu postoju. Samochód otrzymywał informację o stanie sygnalizacji świetlnej na długo przed skrzyżowaniem i zwalniał wcześniej, co wpływa na ograniczanie korków. Za komunikację między samochodami i sygnalizacją świetlną odpowiada system C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), czyli ujednolicona platforma komunikująca pojazdy z infrastrukturą drogową, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg.

Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Sentech

PROMILER AL 6000 LITE

299,00 zł194,80 zł-35%
miejsce #3

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie