Ford S-Max 2.5 T

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Samochody rodzinne wcale nie muszą być nudne, zwłaszcza te, które pod maską mają silnik godny auta sportowego.

 

Ilość miejsca dla pasażerów, schowki i bagażnik, to najważniejsze cechy minivanów. Tymczasem Ford postanowił zaoferować jeszcze więcej. Idąc tropem dobrze znanej Zafiry OPC, proponuje minivana, z bardzo mocnym silnikiem benzynowym. Czy taki twór ma szansę na rynku?

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa

 

Cechy szczególne

 

Pochlebne opinie na temat S-Maxa zostały potwierdzone przyznaniem mu nagrody samochodu roku. To właśnie tytuł "Car of the Year 2007", przyniósł mu najwięcej rozgłosu. Ale czy flagowa, najmocniejsza wersja, ma coś wspólnego z "normalnym" S-Maxem?

 

Okazuje się ze, bardzo dużo. Wszystkie modele, zostały, bowiem tak wykonane, aby kierowca mógł czerpać maksimum przyjemności z jazdy. To właśnie litera S w nazwie, zdradza sportowe aspiracje fordowskiego minivana. Precyzyjny i bardzo dobrze wyważony układ kierowniczy oraz solidne zawieszenie pozwalają na pewną i szybką jazdę.

 

Wnętrze, podobnie jak prowadzenie S-Maxa bardzo szybko daje się  polubić. Dużo nowoczesnych materiałów na desce rozdzielczej, proste i czytelne zegary, to coś, czego brakuje w wielu innych minivanach.**
Ford jest dobrze wykonany, komfortowy, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i przepastnym bagażnikiem.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dynamiczna linia nadwozia, to efekt, który trudno osiągnąć wielu konkurentom Forda
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dynamiczna linia nadwozia, to efekt, który trudno osiągnąć wielu konkurentom Forda

 

Brakuje jednak wyposażenia. Oprócz całej masy schowków i kieszeni, w podróży przydałby się tempomat, a przynajmniej radioodtwarzacz. A za to już trzeba dopłacić. Możemy także zamówić trzeci rząd foteli (3700 zł).

 

Silnik

 

Wsiadając po raz pierwszy do S-Maxa 2.5 T towarzyszyły nam obawy, że masa auta, dochodząca do 1700 kg, może sprawić, że osiągi wcale nie będą imponujące. Tymczasem już pierwsze kilometry pokazały, że 220-konny silnik także w tym modelu spisuje się znakomicie.

 

Ta sama jednostka napędza najnowszego Focusa ST i Volvo C30 T5 zbierając pochwały za wysoką kulturę pracy i niemal wzorową elastyczność. Pięciocylindrowy silnik o pojemność 2,5 l z turbosprężarką, maksymalną wartość momentu obrotowego (320 Nm) osiąga już przy 1500

Fot. Bartłomiej Bałdyga: S-Max posiada jedno z najlepiej wykonanych wnętrz w tej klasie
Fot. Bartłomiej Bałdyga: S-Max posiada jedno z najlepiej wykonanych wnętrz w tej klasie

obr/min. Dzięki temu, spokojna jazda zapewnia nam umiarkowane zużycie paliwa, nie przekraczające 10 l/100 km. Największą zaletą tego silnika jest jednak duża moc i natychmiastowa reakcja na pedał gazu.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydawać by się mogło, że nawet najbardziej wyszukane zabiegi nie są w stanie uczynić z minivana dobrego auta sportowego. Ale teraz już wiadomo, że oprócz Opla Zafiry OPC, na to miano zasługuje także Ford S-Max.

 

Z racji większej masy, na zakrętach zachowuje się tylko odrobinę gorzej, ale wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół i tak zachowuje się bez zarzutu. Sześciobiegowa skrzynia, działa łatwo i precyzyjnie.

 

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik pomieści do 1051 l ładunku
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik pomieści do 1051 l ładunku

Wyrazy uznania należą się także konstruktorom układu hamulcowego. Nawet podczas szybkiej jazdy w górach, gdzie na pedał naciska się dużo częściej niż zwykle, skuteczność hamulców nie spada. Wygodne fotele są dobrze wyprofilowane i na tyle wygodne, że pokonanie najdłuższych dystansów nie sprawia najmniejszego problemu.

 

Mankamentem S-Maxa okazuje się także zbyt wysoka pozycja za kierownicą. Gdyby nie ona, kierowca szybko zapomniałby, że podróżuje minivanem.

 

Podsumowanie

 

Ford udowodnił, że minivan może dawać wiele przyjemności z jazdy. S-Max z najmocniejszym silnikiem jest nie tylko komfortowy i praktyczny. Przyspieszenie do100 km/h poniżej 8. sekund, gwarantuje dużo emocji. Szkoda tylko, że na liście wyposażenie standardowego w tak szybkim aucie, nie znalazł się system ESP.

 

Wybrane dane techniczne**Ford S-Max 2.5T**
 

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

5/20

Pojemność skokowa (cm3):

2521

Moc maksymalna (KM/obr/min):

220/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/1500-4800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,9

Prędkość maksymalna (km/h):

230

Pojemność bagażnika (l):

285/1051

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

7,1/13,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

476,8/188,4/165,8

Rozstaw osi (cm):

285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena* (zł):

117 450

* bez rabatów

 

Wybrane wyposażenie

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

2900 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Komputer pokładowy

S

Tempomat

1900

Radioodtwarzacz CD/MP3 z sterowaniem w kierownicy

1100

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

Panoramiczny dach

3000 zł

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

*****

Bardzo dużo miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku

Silnik

*****

Dynamiczny i elastyczny silnik o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

*****

Dużo elementów wygłuszających dobrze izoluje rasowe brzmienie spod maski

Zużycie paliwa

***

Nie jest źle, zważywszy, że pod maską pracuje 220 KM

Wyposażenie

***

Europejski standard w dziedzinie bezpieczeństwa, ale za funkcjonalność i komfort trzeba dopłacić

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie