Ford S-Max 2.5 T

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Samochody rodzinne wcale nie muszą być nudne, zwłaszcza te, które pod maską mają silnik godny auta sportowego.

 

Ilość miejsca dla pasażerów, schowki i bagażnik, to najważniejsze cechy minivanów. Tymczasem Ford postanowił zaoferować jeszcze więcej. Idąc tropem dobrze znanej Zafiry OPC, proponuje minivana, z bardzo mocnym silnikiem benzynowym. Czy taki twór ma szansę na rynku?

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Pięć gwiazdek zdobytych w teście EuroNcap, potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa S-Maxa

 

Cechy szczególne

 

Pochlebne opinie na temat S-Maxa zostały potwierdzone przyznaniem mu nagrody samochodu roku. To właśnie tytuł "Car of the Year 2007", przyniósł mu najwięcej rozgłosu. Ale czy flagowa, najmocniejsza wersja, ma coś wspólnego z "normalnym" S-Maxem?

 

Okazuje się ze, bardzo dużo. Wszystkie modele, zostały, bowiem tak wykonane, aby kierowca mógł czerpać maksimum przyjemności z jazdy. To właśnie litera S w nazwie, zdradza sportowe aspiracje fordowskiego minivana. Precyzyjny i bardzo dobrze wyważony układ kierowniczy oraz solidne zawieszenie pozwalają na pewną i szybką jazdę.

 

Wnętrze, podobnie jak prowadzenie S-Maxa bardzo szybko daje się  polubić. Dużo nowoczesnych materiałów na desce rozdzielczej, proste i czytelne zegary, to coś, czego brakuje w wielu innych minivanach.**
Ford jest dobrze wykonany, komfortowy, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i przepastnym bagażnikiem.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dynamiczna linia nadwozia, to efekt, który trudno osiągnąć wielu konkurentom Forda
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dynamiczna linia nadwozia, to efekt, który trudno osiągnąć wielu konkurentom Forda

 

Brakuje jednak wyposażenia. Oprócz całej masy schowków i kieszeni, w podróży przydałby się tempomat, a przynajmniej radioodtwarzacz. A za to już trzeba dopłacić. Możemy także zamówić trzeci rząd foteli (3700 zł).

 

Silnik

 

Wsiadając po raz pierwszy do S-Maxa 2.5 T towarzyszyły nam obawy, że masa auta, dochodząca do 1700 kg, może sprawić, że osiągi wcale nie będą imponujące. Tymczasem już pierwsze kilometry pokazały, że 220-konny silnik także w tym modelu spisuje się znakomicie.

 

Ta sama jednostka napędza najnowszego Focusa ST i Volvo C30 T5 zbierając pochwały za wysoką kulturę pracy i niemal wzorową elastyczność. Pięciocylindrowy silnik o pojemność 2,5 l z turbosprężarką, maksymalną wartość momentu obrotowego (320 Nm) osiąga już przy 1500

Fot. Bartłomiej Bałdyga: S-Max posiada jedno z najlepiej wykonanych wnętrz w tej klasie
Fot. Bartłomiej Bałdyga: S-Max posiada jedno z najlepiej wykonanych wnętrz w tej klasie

obr/min. Dzięki temu, spokojna jazda zapewnia nam umiarkowane zużycie paliwa, nie przekraczające 10 l/100 km. Największą zaletą tego silnika jest jednak duża moc i natychmiastowa reakcja na pedał gazu.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wydawać by się mogło, że nawet najbardziej wyszukane zabiegi nie są w stanie uczynić z minivana dobrego auta sportowego. Ale teraz już wiadomo, że oprócz Opla Zafiry OPC, na to miano zasługuje także Ford S-Max.

 

Z racji większej masy, na zakrętach zachowuje się tylko odrobinę gorzej, ale wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół i tak zachowuje się bez zarzutu. Sześciobiegowa skrzynia, działa łatwo i precyzyjnie.

 

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik pomieści do 1051 l ładunku
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik pomieści do 1051 l ładunku

Wyrazy uznania należą się także konstruktorom układu hamulcowego. Nawet podczas szybkiej jazdy w górach, gdzie na pedał naciska się dużo częściej niż zwykle, skuteczność hamulców nie spada. Wygodne fotele są dobrze wyprofilowane i na tyle wygodne, że pokonanie najdłuższych dystansów nie sprawia najmniejszego problemu.

 

Mankamentem S-Maxa okazuje się także zbyt wysoka pozycja za kierownicą. Gdyby nie ona, kierowca szybko zapomniałby, że podróżuje minivanem.

 

Podsumowanie

 

Ford udowodnił, że minivan może dawać wiele przyjemności z jazdy. S-Max z najmocniejszym silnikiem jest nie tylko komfortowy i praktyczny. Przyspieszenie do100 km/h poniżej 8. sekund, gwarantuje dużo emocji. Szkoda tylko, że na liście wyposażenie standardowego w tak szybkim aucie, nie znalazł się system ESP.

 

Wybrane dane techniczne**Ford S-Max 2.5T**
 

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

5/20

Pojemność skokowa (cm3):

2521

Moc maksymalna (KM/obr/min):

220/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/1500-4800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,9

Prędkość maksymalna (km/h):

230

Pojemność bagażnika (l):

285/1051

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

7,1/13,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

476,8/188,4/165,8

Rozstaw osi (cm):

285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena* (zł):

117 450

* bez rabatów

 

Wybrane wyposażenie

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

2900 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Komputer pokładowy

S

Tempomat

1900

Radioodtwarzacz CD/MP3 z sterowaniem w kierownicy

1100

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

Panoramiczny dach

3000 zł

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

*****

Bardzo dużo miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku

Silnik

*****

Dynamiczny i elastyczny silnik o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

*****

Dużo elementów wygłuszających dobrze izoluje rasowe brzmienie spod maski

Zużycie paliwa

***

Nie jest źle, zważywszy, że pod maską pracuje 220 KM

Wyposażenie

***

Europejski standard w dziedzinie bezpieczeństwa, ale za funkcjonalność i komfort trzeba dopłacić

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty