Ilość miejsca dla pasażerów, schowki i bagażnik, to najważniejsze cechy minivanów. Tymczasem Ford postanowił zaoferować jeszcze więcej. Idąc tropem dobrze znanej Zafiry OPC, proponuje minivana, z bardzo mocnym silnikiem benzynowym. Czy taki twór ma szansę na rynku?
Cechy szczególne
Pochlebne opinie na temat S-Maxa zostały potwierdzone przyznaniem mu nagrody samochodu roku. To właśnie tytuł "Car of the Year 2007", przyniósł mu najwięcej rozgłosu. Ale czy flagowa, najmocniejsza wersja, ma coś wspólnego z "normalnym" S-Maxem?
Okazuje się ze, bardzo dużo. Wszystkie modele, zostały, bowiem tak wykonane, aby kierowca mógł czerpać maksimum przyjemności z jazdy. To właśnie litera S w nazwie, zdradza sportowe aspiracje fordowskiego minivana. Precyzyjny i bardzo dobrze wyważony układ kierowniczy oraz solidne zawieszenie pozwalają na pewną i szybką jazdę.
Wnętrze, podobnie jak prowadzenie S-Maxa bardzo szybko daje się polubić. Dużo nowoczesnych materiałów na desce rozdzielczej, proste i czytelne zegary, to coś, czego brakuje w wielu innych minivanach.**
Ford jest dobrze wykonany, komfortowy, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i przepastnym bagażnikiem.
Brakuje jednak wyposażenia. Oprócz całej masy schowków i kieszeni, w podróży przydałby się tempomat, a przynajmniej radioodtwarzacz. A za to już trzeba dopłacić. Możemy także zamówić trzeci rząd foteli (3700 zł).
Silnik
Wsiadając po raz pierwszy do S-Maxa 2.5 T towarzyszyły nam obawy, że masa auta, dochodząca do 1700 kg, może sprawić, że osiągi wcale nie będą imponujące. Tymczasem już pierwsze kilometry pokazały, że 220-konny silnik także w tym modelu spisuje się znakomicie.
Ta sama jednostka napędza najnowszego Focusa ST i Volvo C30 T5 zbierając pochwały za wysoką kulturę pracy i niemal wzorową elastyczność. Pięciocylindrowy silnik o pojemność 2,5 l z turbosprężarką, maksymalną wartość momentu obrotowego (320 Nm) osiąga już przy 1500
obr/min. Dzięki temu, spokojna jazda zapewnia nam umiarkowane zużycie paliwa, nie przekraczające 10 l/100 km. Największą zaletą tego silnika jest jednak duża moc i natychmiastowa reakcja na pedał gazu.
Wrażenia z jazdy
Wydawać by się mogło, że nawet najbardziej wyszukane zabiegi nie są w stanie uczynić z minivana dobrego auta sportowego. Ale teraz już wiadomo, że oprócz Opla Zafiry OPC, na to miano zasługuje także Ford S-Max.
Z racji większej masy, na zakrętach zachowuje się tylko odrobinę gorzej, ale wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół i tak zachowuje się bez zarzutu. Sześciobiegowa skrzynia, działa łatwo i precyzyjnie.
Wyrazy uznania należą się także konstruktorom układu hamulcowego. Nawet podczas szybkiej jazdy w górach, gdzie na pedał naciska się dużo częściej niż zwykle, skuteczność hamulców nie spada. Wygodne fotele są dobrze wyprofilowane i na tyle wygodne, że pokonanie najdłuższych dystansów nie sprawia najmniejszego problemu.
Mankamentem S-Maxa okazuje się także zbyt wysoka pozycja za kierownicą. Gdyby nie ona, kierowca szybko zapomniałby, że podróżuje minivanem.
Podsumowanie
Ford udowodnił, że minivan może dawać wiele przyjemności z jazdy. S-Max z najmocniejszym silnikiem jest nie tylko komfortowy i praktyczny. Przyspieszenie do100 km/h poniżej 8. sekund, gwarantuje dużo emocji. Szkoda tylko, że na liście wyposażenie standardowego w tak szybkim aucie, nie znalazł się system ESP.
Wybrane dane techniczne**Ford S-Max 2.5T**
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 5/20 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2521 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 220/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1500-4800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 230 |
Pojemność bagażnika (l): | 285/1051 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 7,1/13,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 476,8/188,4/165,8 |
Rozstaw osi (cm): | 285 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena* (zł): | 117 450 |
* bez rabatów
Wybrane wyposażenie
Poduszki powietrzne | 7 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | 2900 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Komputer pokładowy | S |
Tempomat | 1900 |
Radioodtwarzacz CD/MP3 z sterowaniem w kierownicy | 1100 |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S |
Panoramiczny dach | 3000 zł |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza | ***** | Bardzo dużo miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku |
Silnik | ***** | Dynamiczny i elastyczny silnik o wysokiej kulturze pracy |
Poziom hałasu | ***** | Dużo elementów wygłuszających dobrze izoluje rasowe brzmienie spod maski |
Zużycie paliwa | *** | Nie jest źle, zważywszy, że pod maską pracuje 220 KM |
Wyposażenie | *** | Europejski standard w dziedzinie bezpieczeństwa, ale za funkcjonalność i komfort trzeba dopłacić |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?