Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mondeo ST220

Witold Blady
Najszybszy z Fordów.

Choć brzmi to zaskakująco, najnowsza i najmocniejsza odmiana Forda Mondeo może stać się groźnym rywalem dla BMW, Mercedesa i Audi. Szybką limuzynę Forda z pewnością wybiorą kierowcy, którzy mają odrobinę "benzyny" we krwi, a przy tym nie chcą się przesadnie rzucać w oczy.Dużą zaletą usportowionego Mondeo jest fakt, że jest on oferowany w trzech odmianach nadwoziowych - jako sedan, liftback i kombi. Gdyby nie agresywny przedni zderzak i duże, aluminiowe koła, można by pomyśleć, że mamy do czynienia z autem typowo rodzinnym. Nic bardziej mylnego, pod maską topowego Mondeo znajdziemy widlasty, sześciocylindrowy silnik, będący rozwinięciem jednostki znanej już z Mondeo ST200. Trzy litry pojemności, cztery zawory na cylinder i moc 226 KM - to robi wrażenie.
W porównaniu do silnika V6 z "cywilnego" Mondeo, przekonstruowano układ dolotowy i wydechowy, zwiększono wydajność układu chłodzenia i zamontowano chłodnicę oleju. Napęd jest przenoszony na koła przednie za pośrednictwem skrzyni biegów ze specjalnie dobranymi przełożeniami. Tylko dlaczego skrzynia Mondeo ST220 ma tylko pięć przełożeń, skoro mniejszy, tańszy i wolniejszy Focus ST170 ma biegów sześć? Obniżone o 15 mm zawieszenie szybkiego Mondeo ma nastawy dobrane podczas prób na torze wyścigowym. Oprócz systemu ABS i układu typu traction control, każde Mondeo ST220 wyposażone jest seryjnie w odłączalny układ ESP. Przednie fotele Recaro to tylko jeden z elementów na bogatej liście wyposażenia. Listę uzupełniają reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, sześć poduszek gazowych, podgrzewane przednie fotele, skórzana kierownica, radioodtwarzacz ze zmieniaczem na 6 płyt CD, lakier metalizowany, aluminiowe nakładki pedałów, o takich drobiazgach jak elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, czy wspomaganie układu kierowniczego wspominamy tylko dla porządku. Lista opcji obejmuje cztery pozycje - podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania, elektrycznie sterowany szyberdach i tempomat.
Mondeo ST220 jest najszybszym produkowanym dziś samochodem Forda - przynajmniej do czasu wprowadzenia na rynek Focusa RS. Najlepsze osiągi ma sedan - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,4 sek, zaś prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. Liftback i kombi są minimalnie wolniejsze. A wszystko przy akceptowalnym zużyciu paliwa - producent obiecuje, że auto zużywa niewiele ponad 10 l benzyny na 100 km.
Pora na cenę - Mondeo ST220 do tanich aut z pewnością nie należy, ale gdy porównamy go z rywalami, cena okaże się niezbyt wygórowana. Sedan kosztuje 116 200 zł, liftback jest o 2000 zł droższy, za kombi trzeba zapłacić 122 200 zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty