Ford Mondeo Mk IV - kawał samochodu w dobrej cenie. Poradnik zakupowy

redakcja.regiomoto
Ford Mondeo Mk IV kombi przed liftingiem
Ford Mondeo Mk IV kombi przed liftingiem
Produkowany od siedmiu lat Ford Mondeo cieszy się wzięciem na rynku wtórnym. Samochód jest przestronny, dobrze wygląda i jeździ, a eksploatacja nie powinna być droga, ale trzeba mu wybaczyć pewne bolączki. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, szukając tego auta.
Ford Mondeo Mk IV kombi przed liftingiem
Ford Mondeo Mk IV kombi przed liftingiem

Ford Mondeo trzeciej generacji, oznaczony co ciekawe jako Mk IV, ciągle jest jednym z najpopularniejszych samochodów klasy średniej na polskim rynku nowych aut. Obok Volkswagena Passata to ulubione auto dyrektorów. Samochody z firmowych flot coraz częściej trafiają do komisów, a ceny używanych egzemplarzy spadają. Jeśli ktoś szuka przestronnego auta, to propozycja dla niego.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym Fordem Mondeo Mk 4:

Ford Mondeo Mk IV (2007-) – historia i stylistyka modelu

Zaprezentowany jesienią 2006 r. Ford Mondeo Mk 4 mocno różni się wyglądem od poprzednika. Sylwetka jest masywniejsza, ale nie sprawia wrażenia przyciężkiej. Wielki grill i ukośne światła do dziś dobrze się prezentują. Do wyboru są trzy rodzaje nadwozia – liftback, kombi i sedan. Ten ostatni jest najmniej praktyczny i najrzadziej spotykany. Szukając używanego Forda Mondeo warto zwrócić uwagę na auta w wersji Titanium S, z charakterystycznym pakietem stylistycznym (dokładki przedniego i tylnego zderzaka oraz nakładki progów).

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć używanego Forda Mondeo Mk IV

Ford Mondeo Mk IV kombi po liftingu
Ford Mondeo Mk IV kombi po liftingu

W 2010 r. Ford Mondeo Mk IV przeszedł lifting. Auto dostało nowy przód z węższymi reflektorami i seryjnymi światłami w technologii LED. W kabinie zastosowano lepsze materiały, zmieniono też gamę silnikową i wyposażenie w poszczególnych wersjach.

Ford Mondeo Mk 4 – wnętrze i wyposażenie

Niezależnie od wersji nadwoziowej, Ford Mondeo jest wyjątkowo przestronnym samochodem, nawet jak na auto klasy średniej. Na tylnej kanapie w miar wygodnie mogą podróżować trzy dorosłe osoby. Pojemność bagażnika wynosi 550 l (sedan), 540 l (liftback) i 554 l (kombi).

Na ergonomię kokpitu Forda Mondeo nie można narzekać. Gorzej z trwałością materiałów, które w nim zastosowano. Aluminiowe, drewnopodobne, bądź karbonowe wstawki są mało odporne na zarysowania, a kierownica podatna na przetarcia. Ciekawostką jest pakiet Individual obejmujący między innymi wyjątkowo ładną, skórzaną tapicerkę o specyficznym kroju, wyróżniającą się na tle pozostałych odmian.

Monitory w tylnych zagłówkach? Dlaczego nie – taka opcja również była i jest oferowana w najbogatszych wersjach Forda Mondeo. Na liście opcji możemy znaleźć nie tylko nawigację z dużym dotykowym ekranem i wielki kolorowy wyświetlacz między zegarami, ale również aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków, układ ostrzegający o pojazdach w martwym polu oraz o niezamierzonym przekroczeniu linii na jezdni.

Gdy Ford Mondeo Mk 4 pojawił się na polskim rynku, podstawowy pakiet wyposażenia Ambiente obejmował m.in. siedem poduszek i kurtyn powietrznych, układy ABS, kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ESP, manualna klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby z przodu, komputer pokładowy i centralny zamek.

Wersje wyposażeniowe oferowane na polskim rynku: Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium, Titanium X, Titanium LXS, Titanium S – Platinium, Ambiente z pakietem SilverX, Trend z pakietem GoldX.

W testach zderzeniowych Euro NCAP Ford Mondeo Mk IV dostał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Ford Mondeo Mk 4 – silniki i ich usterki

Gama silnikowa Forda Mondeo trzeciej generacji jest bogata. W 2010 r. zniknęły z niej m.in. jednostki benzynowe powyżej dwóch litrów i najstarszy turbodiesel 1.8 TDCi. Pojawiły się za to benzynowe silniki z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem z serii EcoBoost.

Napęd przenoszony był za pośrednictwem pięcio- i sześciobiegowych przekładni manualnych, sześciobiegowej dwusprzęgłowej Powershift i sześciobiegowej automatycznej Durashift. Jeśli ktoś nie chce zmieniać przełożeń sam, powinien wybrać skrzynię Durashift. Dwusprzęgłowy automat jest drogi w serwisowaniu.

Silniki benzynowe – gama i osiągi:

1.6 Duratec Ti-VCT (110 KM, 160 Nm, 0-100 w 12,7 s, V-max 190 km/h, śr. spalanie 7,2 l/100 km,) – do 2010 roku

1.6 Duratec Ti-VCT (120 KM, 159 Nm, 0-100 w 12,3 s, V-max 195 km/h, śr. spalanie 6,8 l/100 km) – od 2010 roku

1.6 EcoBoost SCTi (160 KM, 240 Nm 0-100 w 9,3 s, V-max 215 km/h, śr. spalanie 6,8 l/100 km) – od 2010 roku

2.0 Duratec (145 KM, 185 Nm, 0-100 w 10,3 s, V-max 210 km/h, śr. spalanie 7,9 l/100 km)

2.0 EcoBoost SCTi (203 KM, 300 Nm, 0-100 w 7,9 s, V-max 238 km/h, śr. spalanie 7,7 l/100 km) – tylko z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów Powershift (od kwietnia 2010 roku).

2.0 EcoBoost SCTi (240 KM, 340 Nm, 0-100 w 7,5 s, V-max 246 km/h, śr. spalanie 7,7 l/100 km) - tylko z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów Powershift (od września 2010).

2.3 Duratec (163 KM, 208 Nm, 0-100 w 10,5 s, V-max 207 km/h, śr. spalanie 9,3 l/100 km) – do 2010 roku. tylko z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Durashift

2.5 Turbo Duratec (220 KM, 320 Nm, 0-100 w 7,5 s, V-max km/h, śr. spalanie 9,3 l/100 km) – do 2010 roku

Silniki wysokoprężne - gama i osiągi:

1.8 Duratorq TDCi (100 KM, 280 Nm, 0-100 w 12,3 s, V-max 185 km/h, śr. spalanie 5,7 l/100 km) – do 2010 roku, tylko ze skrzynią manualną 5 biegową

1.8 Duratorq TDCi (125 KM, 320 Nm, 0-100 w 10,5 s, V-max 200 km/h, śr. spalanie 5,8 l/100 km) – do 2010 roku

2.0 Duratorq TDCi (115 KM, 270 Nm, 0-100 w 11,2 s, V-max 192 km/h, śr. spalanie 5,3 l/100 km)- od 2010 roku

2.0 Duratorq TDCi (130 KM, 320 Nm, 0-100 w 10,9 s, V-max 200 km/h, śr. spalanie 7,1 l/100 km) – od 2010 roku

2.0 Duratorq TDCi (140 KM, 320 Nm, 0-100 w 9,5 s, V-max 210 km/h, śr. spalanie 5,3 l/100 km) – od 2010 roku

2.0 Duratorq TDCi (163 KM, 340 Nm, 0-100 w 8,9 s, V-max 220 km/h, śr. spalanie 5,3 l/100 km) – od 2010 roku

2.2 Duratorq TDCi (175 KM, 400 Nm, 0-100 w 8,7 s, V-max 223 km/h, śr. spalanie 6,2 l/100 km) – do 2010 roku

2.2 Duratorq TDCi (200 KM, 420 Nm, 0-100 w 8,1 s, V-max 230 km/h, śr. spalanie 5,8 l/100 km) – od 2010 roku

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki

Najlepszym silnikiem w gamie jest dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 145 KM. Zapewnia ona dobre osiągi i jest niezawodna. Zużycie paliwa (8-8 l/100 km w cyklu mieszanym) mogłoby być mniejsze, ale nie odbiega od tego, co oferują konkurenci. Wolnossący silnik 1.6 niezależnie od wersji jest za słaby, a wprowadzone po liftingu nowoczesne jednostki z serii EcoBoost mają duży apetyt na paliwo. Ich skomplikowana konstrukcja podnosi też koszty serwisowania.

Amatorom sportowych wrażeń, którzy nie obawiają się dużego zużycia benzyny, polecamy oferowany do 2010 r. silnik 2.5 Turbo. To pięciocylindrowa jednostka, skonstruowana przez inżynierów Volvo.

Minusem benzynowych silników Forda jest przyspieszone zużycie po przeróbce na zasilanie LPG. W autach z instalacją gazową może dochodzić do wypalania się gniazd zaworowych czy uszkodzeń głowicy. Lepiej więc zrezygnować z zakupu takich aut albo montażu instalacji LPG w już posiadanym samochodzie.

Silniki Diesla – typowe usterki i polecane jednostki

Wśród silników wysokoprężnych najmniej awaryjna jest najstarsza jednostka 1.8 TDCi. Jeśli komuś nie zależy na osiągach, warto zdecydować się na auto z tym silnikiem, zwłaszcza w wersji o mocy 125 KM, z sześciobiegową skrzynią.

Nowocześniejsze jednostki, skonstruowane wspólnie z koncernem PSA, charakteryzują się zdecydowanie lepszą kulturą pracy, a w wersji 2.0 TDCi także osiągami. Ale w przeciwieństwie do 1.8 TDCi mają filtr cząstek stałych, który zapycha się podczas eksploatacji w mieście, co objawia się początkowo podwyższonym zużyciem oleju. Wymiana FAP może kosztować nawet 5000 zł.

Inne usterki silników wysokoprężnych w Fordzie Mondeo to zużycie koła dwumasowego (czasem już po 100 tys. konieczna jest wymiana za 1500-3000 zł) i wtryskiwaczy (nawet po 200 tys. km, regeneracja to koszt od 200 do 700 zł za sztukę).

Ford Mondeo Mk IV – inne typowe usterki i zawieszenie

Samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Przednie zawieszenie oparte jest na kolumnach McPhersona, a tylne to układ wielowahaczowy. Jeśli ktoś lubi nieco bardziej sportową charakterystykę, to jako opcję można było zamówić nieco twardsze amortyzatory i sprężyny (montowane były również w takiej wersji jak prezentowana w materiale, czyli Econetic). Jeśli trafimy na takie auto, to pamiętajmy, że w zestawieniu z osiemnastocalowymi felgami, jazda nim po naszych drogach nie będzie tak komfortowa jak w przypadku seryjnych odpowiedników. W zawieszeniu najszybciej poddają się łączniki stabilizatora, tak z przodu, jak i z tyłu. Ich wymiana to koszt 120-150 zł za komplet na jedną oś.

Poza zużyciem typowych elementów eksploatacyjnych, warto zwrócić uwagę na stan przekładni kierowniczej – jej awaria będzie oznaczać spore wydatki.

W przeciwieństwie do poprzednika, karoseria Forda Mondeo Mk 4 nie koroduje, ale problem rdzy nadal występuje. Zwłaszcza w egzemplarzach z początku produkcji atakuje ona elementy zawieszenia, utrudniając ich naprawę, oraz instalację elektryczną. Śniedziejące połączenia, co pokazaliśmy na filmie, mogą nawet unieruchomić samochód.

Ford Mondeo Mk IV – sytuacja rynkowa i podsumowanie

Ceny najtańszych egzemplarzy Forda Mondeo Mk 4 zaczynają się od ok. 20000 zł, ale są to samochody albo mocno wyeksploatowane, albo z niepewną historią. Na egzemplarz po liftingu trzeba przygotować minimum 30000 zł. Większość oferty stanowią diesle, wiele z nich to auta poflotowe z dużym przebiegiem, którym może choć nie musi okazać się problemem. Nie brakuje też samochodów sprowadzanych z Zachodu, nierzadko z cofniętym licznikiem i wypadkową przeszłością. Na poszukiwania odpowiedniego egzemplarza Forda Mondeo trzeba więc przeznaczyć sporo czasu.

Jest to samochód wart uwagi – przestronny, z reguły bogato wyposażony, z dobrym dostępem do sieci serwisowej i rozsądnymi cenami części zamiennych. Do tego jak przystało na Forda z ostatnich kilkunastu lat – pewnie się prowadzi.

Używany Ford Mondeo Mk IV - oferty, ogłoszenia sprzedaży w regiomoto.pl

Używany Ford Mondeo Mk IV - oferty, ogłoszenia sprzedaży w moto.gratka.pl

(MDO, MRO) 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty