Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Mondeo kontra Opel Vectra

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Mondeo obecnej generacji oferowane jest od 2000 r. Ma nieco konserwatywne kształty, ale może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Mondeo obecnej generacji oferowane jest od 2000 r. Ma nieco konserwatywne kształty, ale może się podobać.
Kolejne generacje Mondeo i Vectry starają się przyciągać uwagę szukających samochodu, którym równie dobrze można zabrać rodzinę na wakacyjny wyjazd, co wybrać się na spotkanie biznesowe.
Ford Mondeo i Opel Vectra rywalizują ze sobą od lat. Kolejne generacje tych modeli starają się przyciągać uwagę szukających dość uniwersalnego samochodu, którym równie dobrze można zabrać rodzinę na wakacyjny wyjazd, co wybrać się na spotkanie biznesowe.
Fot. Maciej Pobocha: Mondeo obecnej generacji oferowane jest od 2000 r. Ma nieco konserwatywne kształty, ale może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Mondeo obecnej generacji oferowane jest od 2000 r. Ma nieco konserwatywne kształty, ale może się podobać.

 

W Polsce auta segmentu D chętnie kupują firmy przeznaczając je dla swojej średniej i wyższej kadry kierowniczej. Klienci indywidualni wybierają tego typu pojazdy chcąc poruszać się dość dużymi samochodami, mającymi pewną renomę. Mondeo i Vectra spełniają te założenia. W testowanych przez nas wersjach liftback łączą przy tym cechy wyglądających

Fot. Maciej Pobocha: Vectra ma agresywniejsze linie nadwozia niż Mondeo. Wynika to m,in, z tego, że jej ostatnią generację wprowadzono na rynek dwa lata
Fot. Maciej Pobocha: Vectra ma agresywniejsze linie nadwozia niż Mondeo. Wynika to m,in, z tego, że jej ostatnią generację wprowadzono na rynek dwa lata później.

prestiżowo sedanów z zaletami hatchbacków.

 

Cechy szczególne

 

W przypadku samochodów segmentu D producenci niezbyt chętnie decydują się na ekstrawagancję. Auta mają raczej klasyczne kształty bez udziwnień w postaci załamujących się gwałtownie linii czy nietypowych przetłoczeń karoserii. Podobnie jest w przypadku wnętrz pojazdów, gdzie dominuje ergonomia.

Fot. Maciej Pobocha: Samochód napędzany benzynowym silnikiem 1,8 l/130 KM jest dość dynamiczny.
Fot. Maciej Pobocha: Samochód napędzany benzynowym silnikiem 1,8 l/130 KM jest dość dynamiczny.

W takim właśnie duchu zaprojektowano Mondeo i Vectrę, chociaż styliści Opla pozwolili sobie na odrobinę więcej "szaleństwa".

 

Mondeo w obecnym wydaniu produkowany jest od siedmiu lat. W 2003 i 2004 przeszedł co prawda face-litfing, ale ogólny wygląd pozostał niezmieniony i można określić go mianem konserwatywnego. Nieco nostalgicznie wygląda analogowy zegarek umieszczony na panelu centralnym. Vectra jest

Fot. Maciej Pobocha: Jednostka napędowa o pojemności 1,8 l generuje moc 140 KM. To o 10 KM więcej niż w Fordzie, ale osiągi auta są podobne.
Fot. Maciej Pobocha: Jednostka napędowa o pojemności 1,8 l generuje moc 140 KM. To o 10 KM więcej niż w Fordzie, ale osiągi auta są podobne.

bardziej zadziorna od Mondeo. Ma też nowocześniejsze wnętrze od Forda. Po części to efekt młodszego wieku Opla (Vectra trzeciej generacji dostępna jest od 2002 r.).

 

Oba testowane przez nas auta były wersjami liftback. Z wyglądu przypominają one sedany z charakterystycznym dla nich "kuprem", ale pokrywa bagażnika otwiera się wraz z tylną szybą (która ma wycieraczkę), co ułatwia pakowanie bagażu.

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z dobrych gatunkowo materiałów. Kierowcy może przeszkadzać umieszczona przy kierownicy dźwigienka sterowania r
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z dobrych gatunkowo materiałów. Kierowcy może przeszkadzać umieszczona przy kierownicy dźwigienka sterowania radiem.

 

Zaletą Mondeo jest oferowana standardowo podgrzewana przednia szyba. Przez zatopione w niej cienkie przewody przebiega prąd (rozwiązanie podobne do stosowanego w większości szyb tylnych), co pozwala na szybkie pozbycie się szronu czy lodu. W opcji (1000 zł) dostępne jest zawieszenie sportowe z twardszą charakterystyką elementów tłumiących. Ciekawie rozwiązano sposób otwierania pokrywy bagażnika. Robi się to kluczykiem, który należy umieścić w otworze pod znakiem firmowym Forda.

Fot. Maciej Pobocha: We wnętrzu dominuje ergonomia. Nieco kłopotliwa może być początkowo obsługa komputera pokładowego i radioodtwarzacza.
Fot. Maciej Pobocha: We wnętrzu dominuje ergonomia. Nieco kłopotliwa może być początkowo obsługa komputera pokładowego i radioodtwarzacza.

 

W Vectrze dostępne jest opcjonalnie (1 650 zł) automatyczne poziomowanie zawieszenia - niezależnie od ładunku tył pojazdu utrzymywany jest na stałej wysokości. Przyzwyczajenia wymaga praca dźwigienki kierunkowskazów. Po ich uruchomieniu wraca ona do poziomu spoczynkowego.

 

Silniki

 

Jednostka napędowa 1,8 l w Mondeo rozwija moc 130 KM. Jest więc słabsza od silnika o tej samej pojemności oferowana w Vectrze. Maksymalny moment obrotowy osiąga też przy wyższych obrotach niż ma to miejsce w

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l. Składając oparcie tylnej kanapy można ją zwiększyć do 1370 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l. Składając oparcie tylnej kanapy można ją zwiększyć do 1370 l.

Oplu. W efekcie równie dynamiczne rozpędzanie się skutkuje głośniejszą pracą jednostki. Osiągi są jednak zbliżone, podobnie jak zużycie paliwa.

 

Zużycie paliwa obu silników jest na dającym się zaakceptować poziomie, chociaż w obu przypadkach podczas testu było ono wyższe od podawanego przez producenta - w trasie o ok. 0,5 l, a w mieście o ok. 0,7 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Ze względu na większe wymiary Mondeo jest przestronniejsze od Vectry. Docenią to zwłaszcza wyżsi pasażerowie siedzący z tyłu, którym nie powinno zabraknąć miejsca na nogi. Pojemność

Fot. Maciej Pobocha: Przestrzeń bagażowa ma pojemność 500 l. Dzięki regularniejszym niż w Fordzie kształtom łatwiej rozmieścić w niej bagaże.
Fot. Maciej Pobocha: Przestrzeń bagażowa ma pojemność 500 l. Dzięki regularniejszym niż w Fordzie kształtom łatwiej rozmieścić w niej bagaże.

bagażników obu aut jest taka sama do chwili, kiedy nie złożymy oparć dzielonej tylnej kanapy. Wówczas przewagę ma Ford.

 

Widoczność do tyłu jest zdecydowanie lepsza w Mondeo. Szyba Vectry jest pochylona pod większym kątem, co utrudnia obserwowanie drogi za samochodem przy korzystaniu z lusterka wewnętrznego.

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie powinno stanowić problemów w żadnym z opisywanych samochodów. W Mondeo kierowcy może przeszkadzać umieszczona zbyt nisko przy kierownicy dźwigienka służąca do obsługiwania radioodtwarzacza.

 

Tablicę przyrządów Forda zaprojektowano w klasycznym stylu i bez zbędnych udziwnień. Zegary są czytelne, a korzystanie urządzeń pokładowych nie powinna stanowić problemu. Podobnie jest w przypadku Opla, chociaż połączenie obsługi radia, komputera pokładowego i opcjonalnie dostępnej nawigacji jest mniej intuicyjne.

 

Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie jest mniej miejsca niż w Mondeo.
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie jest mniej miejsca niż w Mondeo.

Bagażniki obu samochodów mają dość dużą pojemność. Ten w Vectrze ma regularniejsze kształty, dzięki czemu jest bardziej ustawny.

 

Zawieszenie Opla wydaje się twardsze niż Forda, ale tłumienie nierówności w obu samochodach przebiega sprawnie. Manualne skrzynie biegów (w Fordzie 6-, w Oplu 5-stopniowa) pracują precyzyjnie, a ich skoki są dość krótkie.

Fot. Maciej Pobocha: Dość nietypowo otwiera się pokrywę silnika. Zamek ukryto pod znaczkiem Forda.
Fot. Maciej Pobocha: Dość nietypowo otwiera się pokrywę silnika. Zamek ukryto pod znaczkiem Forda.

 

Podsumowanie

 

Mondeo i Vectra to dość ciekawe propozycje dla szukających aut stosunkowo dużych i wygodnych. Różnica w wyglądzie może sprawiać, że Forda wybiorą bardziej konserwatywni klienci. Mimo nieco mniejszej ilości miejsca we wnętrzu Opel ma przewagę nad Fordem pod względem wyposażenia. Różnica w cenie jest niewielka.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Ford Mondeo

Opel Vectra

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1798

1796

Moc maksymalna (KM/obr/min)

130/6000

140/6300

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

175/4250

175/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

207

210

Pojemność bagażnika (l)

500/1370

500/1050

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,7/9,9

5,7/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

473,1 x 181,2 x 142,9

461,1 x 179,8 x 146,0

Rozstaw osi (cm)

275,4

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

85 890

83 950

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Ford Mondeo

Trend plus

Opel Vectra Essentia

Poduszki powietrzne

4

4

Kurtyny powietrzne

2000

S

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2900

2300

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/700

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja manualna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

1900

S

Komputer pokładowy

600

S

Podgrzewana przednia szyba

S

-

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Ford Mondeo

Opel Vectra

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

Remis

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty