
Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...
Fot. Marek Perczak
Każda chwila spędzona za kierownicą tego samochodu utwierdzała nas w przekonaniu, że można w udany sposób połączyć oszczędny napęd i bardzo przyzwoite (czytaj: pewne) zachowanie się samochodu w najróżniejszych warunkach drogowych. Mondeo Hybrid, choć cięższy od wersji z napędem spalinowym (wiadomo dodatkowe baterie ważą), zachował tę samą, wręcz wzorcową poprawność prowadzenia się na każdym rodzaju nawierzchni i przy różnym obciążeniu.
Jego dystynkcja i nienaganne maniery jeśli chodzi o pokonywanie nierówności na asfalcie oraz komfort i wyciszenie zwracały uwagę nawet tych, którzy zwykle nie mają do czynienia z tego rodzaju samochodami. Ten Ford jeździ tak, jak przystało na tej wielkości auto osobowe. Żadnej nerwowości czy drażniących ucho hałasów i to niezależnie od prędkości z jaką jedziemy. Układ napędowy Forda Mondeo Hybrid tworzą dwa różne, jak to w hybrydzie, umieszczone z przodu silniki.

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...
Fot. Marek Perczak
Czterocylindrowa jednostka benzynowa ma dwa litry pojemności. Tzw. moc systemowa tego zespołu napędowego to 187 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 175 Nm. Przeniesienie napędu na koła przedniej osi odbywa się za pomocą automatycznej, bezstopniowej skrzyni eCVT. Jej praca budziła nasze uznanie, choć nie jesteśmy fanami tego rodzaju przekładni. Nie przeszkadzał nam nawet brak możliwości sekwencyjnego wyboru przełożeń, ot choćby manetkami przy kole kierownicy. Kto wie czy to właśnie nie ta skrzynia biegów sprawiła, iż Mondeo Hybrid postrzegaliśmy bardziej, jako dżentelmena niż nieprzewidywalnego zawadiakę.
Jedź, jak... hybrydą
Jazda hybrydą uczy oszczędności paliwa, ale nie wynika wyłącznie z tego, że delikatniej operujemy pedałem gazu. W tym modelu każdy manewr mógł się wiązać z jakimś rozwiązaniem skutkującym, a to mniejszym spalaniem benzyny, a to niższym zużyciem prądu, a nawet jego wytwarzaniem. Hybrydy, na obecnym etapie rozwoju lepiej spisują się w ruchu miejskim, gdzie co rusz zmieniają się warunki jazdy i odpowiednie wykorzystywanie tego, gdzie ostrzej dodajemy gazu i spalamy więcej benzyny oraz wyczerpujemy zapas prądu już determinuje nasze postępowanie.

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...
Fot. Marek Perczak
W tym samochodzie ważne jest nawet hamowanie, gdyż wówczas odzyskujemy energię w postaci prądu, który ładuje akumulator. Aby się lepiej w tym orientować wystarczy spoglądać na specjalny program wyświetlany na centralnym monitorze, obrazujący aktualną pracę poszczególnych elementów hybrydy. Można na nim dokładnie prześledzić, jak zachowuje się on w każdym momencie. Na innym wskaźniku (na głównej tablicy zegarów przed kierowcą) pokazywany jest stan naładowania baterii oraz wykresy z najkorzystniejszym czyli najekonomiczniejszym postępowaniem.
Wystarczy trochę praktyki i ćwiczeń aby nie tracąc na komforcie jeździć tym samochodem ze średnim spalaniem na poziomie ok. 6,2 l/100km. Wprawdzie Ford obiecuje, że średnie zużycie benzyny w Mondeo Hybrid wynosi tylko 4,2 l/100km, ale chyba tylko wtedy, gdy auto stoi bez ruchu i to z wyłączonymi wszystkimi odbiornikami potrzebującymi energii elektrycznej, jak np. klimatyzacja czy radio.
Są także minusy

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...
Fot. Marek Perczak
Gdyby doszukiwać się jakiś niedoskonałości tego modelu to można by wymienić np. małą, jak na wymiary zewnętrzne pojemność bagażnika, która wynosi 383 l. Na usprawiedliwienie dodajmy tylko, że ponad 140 litrów z ogólnej przestrzeni bagażnika przeznaczono na baterie ulokowane nad tylną osią samochodu. Obecność tych dodatkowych akumulatorów to także większa niż w przypadku modelu z napędem konwencjonalnym, waga samochodu. To z kolei rzutuje na możliwości zespołu napędowego. Prędkość maksymalna Forda Mondeo Hybrid wynosi niespełna 190 km/h, a przyspieszenie do prędkości 100 km/h trwa 9,2 sekundy.
Gdybyśmy mieli ambicje proekologiczne nie chcąc tracić na wygodzie to z pewnością wybór tego modelu nie powinien dziwić. Oczywiście z zastrzeżeniem, że akceptujemy jednocześnie jego wyższą cenę niż porównywalnego modelu z napędem konwencjonalnym. Obsługa nie wymaga żadnych dodatkowych umiejętności. Jedynie technika jazdy uwzględniająca specyfikę napędu byłaby wskazana choćby po to, by wykorzystywać walory napędu mieszanego. Z mniejszą przestrzenią bagażnika także da się żyć, więc właściwie Ford Mondeo Hybrid jest naszym zdaniem samochodem wartym polecenia.
Ford Mondeo Hybrid i konkurenci
Marka/model | Ford Mondeo Hybrid Titanium | Toyota Prius Premium | ||
Cena (zł) | 130 500 | 127 900 | ||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | hatchback/5 | ||
Liczba miejsc | 5 | 5 | ||
Wymiary i masy | ||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4867/1911/1501 | 4540/1760/1490 | ||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1599/1595 | 1530/1510 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2850 | 2700 | ||
Masa własna (kg) | 1504 | 1375-1400 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 383 | 502 | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 43 | ||
Układ napędowy | ||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | ||
Pojemność (cm3) | 1999 | 1797 | ||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | ||
Napędzana oś | przednia | przednia | ||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | bezstopniowa | bezstopniowa | ||
Osiągi | ||||
Silnik spalinowy -moc (KM) przy obr./min | 140 przy 6000 | 98 przy 5200 | ||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 175 przy 4000 | 142 przy 4000 | ||
Silnik elektryczny – moc (kW) | 88 | 53 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 10,6 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 180 | ||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,2 | 3,6 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 84 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?