Ford Kuga – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Kuga to pierwszy mały SUV produkowany przez Forda. Niestraszne mu śliski asfalt i wysokie krawężniki, ale w trudniejszy teren lepiej się nim nie zapuszczać.

 

Kuga jest porównywalny rozmiarami z Toyotą RAV4 i VW Tiguanem. Zbudowano go w oparciu o płytę podłogową Focusa, zwiększając rozstaw osi o 5 cm.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Samochód jest sprzedawany bez koła zapasowego, a jedynie z zestawem naprawczym do opon. Bagażnik ma pojemność 410 l, z czego 50 l w schowkach pod podłogą. Dla porównania w RAV 4 przestrzeń bagażowa ma 586 l, a w Tiguanie 470 l. Dzięki dzielonej w stosunku 60:40, składanej tylnej kanapie objętość bagażnika w Kudze można zwiększyć do 1355 l. 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Klapa bagażnika jest dzielona. Można otworzyć tylko jej górną część z szybą, co pozwala na spakowanie się, gdy nad samochodem jest zbyt mało miejsca, by otworzyć całą pokrywę.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

W samochodzie zamontowano gniazdko 230 V. Umożliwia ono podłączenie np. laptopa bez żadnych dodatkowych wtyczek.

 

Silnik uruchamia się i wyłącza przyciskiem. Auto ma również system zapobiegający nalaniu do pojazdu niewłaściwego paliwa. Otwór wlewu jest

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

zaprojektowany tak, by pasował do kształtu i średnicy końcówki dystrybutora tylko jednego rodzaju paliwa i umożliwiał włożenie wyłącznie końcówki dystrybutora z paliwem właściwym dla danego pojazdu.

 

Początkowo Kuga oferowany będzie tylko z silnikiem wysokoprężnym znanym z Focusa. 2-litrowa jednostka o mocy 136 KM współpracuje z 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Chwilowo, przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, wzrasta do 340 Nm, co zwiększa dynamikę i przydaje się podczas wyprzedzania.

 

Pod koniec roku pojawi się kolejny silnik, tym razem benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 200 KM. Będzie on dostępny z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.

 

Kuga jest SUV-em, czyli samochodem rekreacyjno-terenowym. Ma trochę właściowości terenowych, bo może najeżdżać na nierówności drogi o kącie do 25 stopni

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

również przy cofaniu. Samochodem daje się wjeżdżać w wodę o głębokości do 45 cm. Podwozie z przodu i z tyłu ma plastikowe osłony, chroniące przed błotem i drobnymi kamykami. Ponieważ są dość miękkie nie ma co liczyć, że pozostaną nieuszkodzone przy mocniejszym uderzeniu.

 

Auto może mieć napęd na przednie koła lub na obie osie. W tej drugiej wersji przeniesienie napędu odbywa się automatycznie, bez udziału kierowcy. Nie ma on możliwości samodzielnego wybrania, czy napęd trafi tylko na przód, czy na przód i tył. Standardowo moc trafia na przednie koła. Jeśli system wykryje poślizg, przekazuje na tylną oś od 10 do 50 proc. momentu obrotowego. Takie rozwiązanie sprawdza się na mokrej nawierzchni i w łatwym terenie, ale prawdziwe bezdroża będą zbyt poważnym wyzwaniem

 

Sprzedaż Kugi rozpocznie się w czerwcu. Cen na razie nie podano. Najtańsza, konkurencyjna Toyota RAV4 z dieslem 2,2 l/136 KM kosztuje 107 200 zł, a VW Tiguan 2,0

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

l/140 KM - 116 540 zł. Można się więc spodziewać, że ceny Forda będą podobne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Kuga prowadzi się pewnie dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i sprężyście zestrojonemu zawieszeniu. Nadwozie nie przechyla się w zakrętach, ale nierówności nawierzchni mogłyby być lepiej tłumione. Zaletą 2-litrowego diesla jest jego wyciszenie - dźwięk pracy silnika zaczyna

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

przeszkadzać dopiero przy 3300 - 3400 obr./min. Zapewnia on też autu przyzwoite osiągi. 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów pracuje bez oporów.

 

Napęd tylnej osi dołącza się niezauważalnie dla kierowcy i wspomaga jazdę, kiedy koła stracą przyczepność. Łatwiej jest dzięki niemu podjeżdżać pod górę i wyratować w sytuacji, gdy chcąc ominąć przeszkodę na drodze gwałtownie skręcimy kierownicą.

 

Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości, pomijając wskazówki zegarów i wejście na płyty CD straszące swoją tandetą. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemów m.in. dzięki możliwości jej regulowania w pionie i poziomie. Na tylnej kanapie miejsca jest sporo, co okupiono stosunkowo małą pojemnością bagażnika.   

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1997

Moc (KM) przy obr./min

136/4000

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,7*/10,6

Prędkość maksymalna (km/h)

180*/182

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,4*/5,3 - 8,1*/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

444,3 x 184,2 x 167,7

Pojemność bagażnika (l)

410/1405

* napęd na obie osie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie