Kuga jest porównywalny rozmiarami z Toyotą RAV4 i VW Tiguanem. Zbudowano go w oparciu o płytę podłogową Focusa, zwiększając rozstaw osi o 5 cm.
Samochód jest sprzedawany bez koła zapasowego, a jedynie z zestawem naprawczym do opon. Bagażnik ma pojemność 410 l, z czego 50 l w schowkach pod podłogą. Dla porównania w RAV 4 przestrzeń bagażowa ma 586 l, a w Tiguanie 470 l. Dzięki dzielonej w stosunku 60:40, składanej tylnej kanapie objętość bagażnika w Kudze można zwiększyć do 1355 l.
Klapa bagażnika jest dzielona. Można otworzyć tylko jej górną część z szybą, co pozwala na spakowanie się, gdy nad samochodem jest zbyt mało miejsca, by otworzyć całą pokrywę.
W samochodzie zamontowano gniazdko 230 V. Umożliwia ono podłączenie np. laptopa bez żadnych dodatkowych wtyczek.
Silnik uruchamia się i wyłącza przyciskiem. Auto ma również system zapobiegający nalaniu do pojazdu niewłaściwego paliwa. Otwór wlewu jest
zaprojektowany tak, by pasował do kształtu i średnicy końcówki dystrybutora tylko jednego rodzaju paliwa i umożliwiał włożenie wyłącznie końcówki dystrybutora z paliwem właściwym dla danego pojazdu.
Początkowo Kuga oferowany będzie tylko z silnikiem wysokoprężnym znanym z Focusa. 2-litrowa jednostka o mocy 136 KM współpracuje z 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm.
Chwilowo, przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, wzrasta do 340 Nm, co zwiększa dynamikę i przydaje się podczas wyprzedzania.
Pod koniec roku pojawi się kolejny silnik, tym razem benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 200 KM. Będzie on dostępny z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.
Kuga jest SUV-em, czyli samochodem rekreacyjno-terenowym. Ma trochę właściowości terenowych, bo może najeżdżać na nierówności drogi o kącie do 25 stopni
również przy cofaniu. Samochodem daje się wjeżdżać w wodę o głębokości do 45 cm. Podwozie z przodu i z tyłu ma plastikowe osłony, chroniące przed błotem i drobnymi kamykami. Ponieważ są dość miękkie nie ma co liczyć, że pozostaną nieuszkodzone przy mocniejszym uderzeniu.
Auto może mieć napęd na przednie koła lub na obie osie. W tej drugiej wersji przeniesienie napędu odbywa się automatycznie, bez udziału kierowcy. Nie ma on możliwości samodzielnego wybrania, czy napęd trafi tylko na przód, czy na przód i tył. Standardowo moc trafia na przednie koła. Jeśli system wykryje poślizg, przekazuje na tylną oś od 10 do 50 proc. momentu obrotowego. Takie rozwiązanie sprawdza się na mokrej nawierzchni i w łatwym terenie, ale prawdziwe bezdroża będą zbyt poważnym wyzwaniem
Sprzedaż Kugi rozpocznie się w czerwcu. Cen na razie nie podano. Najtańsza, konkurencyjna Toyota RAV4 z dieslem 2,2 l/136 KM kosztuje 107 200 zł, a VW Tiguan 2,0
l/140 KM - 116 540 zł. Można się więc spodziewać, że ceny Forda będą podobne.
Wrażenia z jazdy
Kuga prowadzi się pewnie dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i sprężyście zestrojonemu zawieszeniu. Nadwozie nie przechyla się w zakrętach, ale nierówności nawierzchni mogłyby być lepiej tłumione. Zaletą 2-litrowego diesla jest jego wyciszenie - dźwięk pracy silnika zaczyna
przeszkadzać dopiero przy 3300 - 3400 obr./min. Zapewnia on też autu przyzwoite osiągi. 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów pracuje bez oporów.
Napęd tylnej osi dołącza się niezauważalnie dla kierowcy i wspomaga jazdę, kiedy koła stracą przyczepność. Łatwiej jest dzięki niemu podjeżdżać pod górę i wyratować w sytuacji, gdy chcąc ominąć przeszkodę na drodze gwałtownie skręcimy kierownicą.
Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości, pomijając wskazówki zegarów i wejście na płyty CD straszące swoją tandetą. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemów m.in. dzięki możliwości jej regulowania w pionie i poziomie. Na tylnej kanapie miejsca jest sporo, co okupiono stosunkowo małą pojemnością bagażnika.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc (KM) przy obr./min | 136/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7*/10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180*/182 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,4*/5,3 - 8,1*/8,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 444,3 x 184,2 x 167,7 |
Pojemność bagażnika (l) | 410/1405 |
* napęd na obie osie
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?