Zanim otrzymaliśmy forda ka do jazdy testowej, mieliśmy co do niego mieszane odczucia. Bardzo śmiałe rozwiązania przestrzenne karoserii i elipsoidalne kształty nie wszystkim muszą się przecież podobać, poza tym wydawało się nam, że mężczyzna musi w nim wyglądać dosyć głupio. Dopiero po dłuższej jeździe zrozumieliśmy, dlaczego auto ma tak dobrą opinię, jednak nadal uważamy, że jest to pojazd raczej dla kobiety.
Konstruktorom i projektantom ka przyświecał zasadniczy cel, którym było stworzenie nowej kategorii samochodu: dostępnego po przystępnej cenie i "prawdziwego auta" z charakterem. Stworzono więc samochód z prawdziwą indywidualnością. Ford ka dzięki oryginalnej stylistyce rozpoznawalny jest na ulicy bez problemu. Kształty karoserii przypominające w każdym calu krzywizny, elipsoidalne światła reflektorów mocno zachodzące na boki trzyczęściowe zderzaki, wnętrze całe w owalach, to jego najbardziej charakterystyczne cechy. Wygląd ka jest na tyle kontrowersyjny, że pojazd ma albo zagorzałych zwolenników, albo zaciekłych przeciwników. Z naszej sondy, w której zapytaliśmy kilkanaście pań, co sądzą o sylwetce auta, wynika, że zdecydowanej większości auto się podoba.
Wnętrze
Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz materiały i tworzywa składające się na poszczególne elementy nadwozia mają za zadanie raczej uwydatnić, niż ukryć pod powłoką czysto kosmetyczną. W efekcie powierzchnie metalowe pojawiły się w miejscach, gdzie nie przywykliśmy ich widywać, na przykład na desce rozdzielczej, dając uderzający efekt estetyczny. Przy niewielkiej długości, 3,62 metra, ka oferuje dosyć dużo miejsca na przednich fotelach. Tylna kanapa dla dorosłych osób jest już jednak ciasna, o wiele bardziej niż np. w fieście. W wykładzinie podłogowej po obu stronach tylnej kanapy znajdują się wgłębienia o odpowiednim kształcie, umożliwiające ustawienie kubka lub puszki z napojem. Bagażnik o pojemności 186 litrów pozwala zabrać raczej mniejszy bagaż. Dopiero po położeniu tylnej kanapy, objętość rośnie do 451 litrów (do poziomu tylnej półki) lub do 724 litrów (do dachu).
Wnętrze jest dopracowane stylistycznie, użyte materiały są w dobrym gatunku, kształt deski rozdzielczej bardzo oryginalny. Ciekawie rozwiązano wielofunkcyjny schowek w desce rozdzielczej. Jest obrotowy i ma dwie strony do wykorzystania w zależności od potrzeb. We wnętrzu ka udało się osiągnąć niski poziom hałasu, przy 50 km/h - 60 dB, przy 100 km/h - 70 dB, przy 130 km/h - 73 dB.
Bezpieczeństwo
Wśród elementów bezpieczeństwa czynnego zastosowano: zoptymalizowane pod względem dynamicznym zawieszenie i układ kierowniczy, nowoczesny układ hamulcowy (droga hamowania ze 100 do 0 km/h wynosi 42,9 m) oraz reflektory o polepszonej charakterystyce wiązki świetlnej. Auto jest także stateczne. Bezpieczeństwo bierne obejmuje wzmocnioną konstrukcję nadwozia oraz elementy przytrzymujące kierowcę i pasażerów na miejscach. To wszystko uzupełniają poduszka powietrza dla kierowcy, pasy bezpieczeństwa, zaciskacze przednich pasów. Na życzenie dostępna jest poduszka powietrzna dla pasażera obok kierowcy. Jako opcję przewidziano także ABS (układ przeciwblokujący hamulców) i EBD (elektroniczny układ rozdziału siły hamowania).
Silnik i skrzynia biegów
Na polskim rynku ka oferowany jest z jednym rodzajem silnika o pojemności 1,3 litra (endura E) i mocy 60 KM (znany także z fiesty). Ten cieszący się renomą silnik łączy efektywność, niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa. Na szczególną uwagę zasługuje szybkie osiąganie przez silnik optymalnej temperatury pracy, co ogranicza zużycie paliwa, zmniejsza toksyczność spalin oraz poprawia skuteczność ogrzewania wnętrza pojazdu podczas krótkich jazd (bardzo istotne zimą). Trzypunktowe zawieszenie silnika zapewnia wysoką kulturę pracy we wszystkich zakresach obrotów. Pięciostopniowa mechaniczna skrzynia biegów IB5 daje płynną i precyzyjną zmianę biegów oraz niski poziom hałasu pracy. Hydrauliczny układ włączania sprzęgła nie wymaga zbyt dużej siły nacisku na pedał.
Wrażenia z jazdy
Auto prowadzi się znakomicie zarówno na prostej, jak i na zakrętach. Nawet na ostrych zakrętach samochód zachowuje precyzyjnie tor jazdy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że ford ka trochę oszukuje, to znaczy ma się wrażenie jakby na zakrętach auto chciało wypaść z trasy. Jeśli jednak kierowca się nie przestraszy i nie ujmie gazu, pojazd pokonuje zakręt bez problemu. Samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 15,5 s i rozpędza się do 155 km/h. Jeżeli chodzi o elastyczność, to na 4. biegu od 60 do 100 km/h osiągnęliśmy w 12,8 s. Średnie zużycie paliwa podczas testu wyniosło 7,8 litra. Samochód jest komfortowy dla osób jadących z przodu, nieco gorzej z miejscem z tyłu. Tylko dzieci mogą tam podróżować względnie wygodnie. Wszystkie przełączniki są czytelne i umieszczono je w odpowiednim miejscu. Ford ka dostępny jest w sprzedaży w dwóch wersjach. Najtańszy kosztuje około 30 000 zł.
Dane techniczne
silnik | 1.3 Endura E44kW/60KM, 4-cylindrowy, rzędowy | |
pojemność skokowa (cm3 ) | 1299 | |
moc maksymlana (kW/KM) | 44/60 przy 5000 obr./min | |
maks. moment obrotowy (Nm) | 105 przy 2500 obr./min | |
katalizator | trójdrożny, sterowanie w układzie pętli zamkniętej | |
układ wtryskowy | elektroniczny, wielopunktowy, sekwencyjny | |
zawieszenie | przód: kolumny McPhersona z trójkątnym wahaczem poprzecznym tył: półzależne z belką skrętną i amortyzatorami | |
ogumienie | 155/70 R13 | |
prędkość maks. (km/h) | 155 | |
przyspieszenie (s) | bez wspomagania | ze wspomaganiem |
0-100 km/h | 14,8 | 15,4 |
50-100 km/h | 16,6 | 14,8 |
zużycie paliwa (l/100 km) | wg 93/116/EC | |
w mieście | 7,9 | 8,8 |
poza miastem | 4,8 | 5,5 |
średnie | 5,9 | 6,7 |
pojemność bagażnika (dm3 ) | 186/724 | |
pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 42 |