Ford Galaxy kontra Volkswagen Sharan

Dariusz Dobosz
Volkswagen Sharan Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł.fot. Dariusz Dobosz
Volkswagen Sharan Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł.fot. Dariusz Dobosz
Galaxy był kiedyś bliźniakiem Sharana, teraz nie ma z nim nic wspólnego. Ford poszedł własną drogą tworząc dużego minivana. Czy coś na tym zyskał?

Trzy identyczne pod względem konstrukcyjnym minivany, różniące się jedynie detalami i wytwarzane od 1995 przez wiele lat w tej samej fabryce to oczywiście VW Sharan, Seat Alhambra i Ford Galaxy. Wspólny projekt i wspólna linia produkcyjna pozwoliły mocno obniżyć koszty, ale z jakością nie było najlepiej. Przystępna cena przyciągała jednak nabywców i całe przedsięwzięcie okazało się sukcesem. W 2006 r. Ford zdecydował się jednak rozstać z kompanami i kolejną, drugą generację Galaxy zaprojektował już samodzielnie. Trzecie wydanie modelu weszło na rynek na początku 2015 r. Volkswagen zaprezentował drugą generację Sharana w 2010 r., a w ubiegłym roku mocno go zmodernizował. Jak widać obie firmy starają się, by ich konstrukcje były „na czasie”.

Ford Galaxy Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna
Ford Galaxy

Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł.

fot. Dariusz Dobosz

Starają się chyba również, by ich auta zbytnio nie odbiegały od siebie wyglądem. Oba minivany to auta imponujące rozmiarami, w których wielkie powierzchnie boczne nie są specjalnie „zagospodarowane przez stylistów. Trochę dynamiki nadają im nieco śmielej zaprojektowane przednie i tylne pasy, a duża osłona chłodnicy w Galaxy wygląda  nawet trochę drapieżnie. Auta są jednak dużo bardziej stonowane niż minivany tych samych marek, ale o mniejszych gabarytach.

Galaxy nie ma w sobie polotu S-Max’a, Sharan nie przyciąga wzroku tak mocno jak Touran czy Golf Sportsvan. Po prostu – spokój, klasyka, elegancja, prestiż. I trzeba to uszanować, bo tego właśnie nabywcy oczekują od dużych minivanów, a producenci starają się dopasować do ich gustów. W kwestii funkcjonalności Ford i Volkswagen stawiają jednak na zupełnie inne rozwiązania. Galaxy ma zarówno z przodu jak i z tyłu tradycyjnie otwierane drzwi, w Sharanie tylne drzwi są przesuwne, przez co wsiadanie i wysiadanie jest łatwiejsze.

Ten sam, klasyczny styl odnajdziemy we wnętrzach. Deski rozdzielcze, obie z dwoma dużymi wskaźnikami przed kierowcą i tradycyjnie zabudowanymi konsolami centralnymi, pozbawione są jakiejkolwiek ekstrawagancji. W obu modelach wykończenie stoi wysokim poziomie a materiałom wykończeniowym trudno cokolwiek zarzucić. W obu samochodach trzeba pochwalić znakomitą ergonomię i świetne wyciszenie.

Galaxy robi wrażenie auta bardziej „przejrzystego”, zapewniającego lepszą widoczność. Ma też wygodniejsze fotele. Volkswagen ma za to zdecydowanie więcej przestrzeni za przednimi siedzeniami, a w konfiguracji z pięcioma fotelami ma również większy bagażnik (maksymalna wartość mierzona do linii szyb bocznych). Nie oferuje jednak seryjnie dwóch dodatkowych siedzeń w trzecim rzędzie, trzeba za nie dopłacić 3420 zł (pakiet Stripes, elektryczne sterowanie). Ford ma je w wyposażeniu standardowym, ale z manualną obsługą. System elektrycznego sterowania dodatkowymi fotelami wymaga dopłaty. W siedmioosobowej konfiguracji wnętrza kufer Galaxy kurczy się do 300 l, a Sharana do 235 l.

Ford Galaxy Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna
Ford Galaxy

Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł.

fot. Dariusz Dobosz

Oba auta są bardzo wygodne i zapewniają wysoki komfort jazdy. Sharan ma nieco sztywniej zestrojone zawieszenia, ale dzięki temu prowadzi się nieco stabilniej. Ford z kolei może pochwalić się precyzyjniejszym układem kierowniczym. W obu autach na pochwałę zasługuje kultura pracy silników. Czuje się, że to dojrzałe technicznie i dopracowane pod każdym względem konstrukcje. Podobnie jak zautomatyzowane, dwusprzęgłowe skrzynie biegów – PowerShift w Fordzie i DSG w Volkswagenie. Jazda jest płynna i przyjemna, zmiany biegów zdecydowane i szybkie.

Dynamika 150-konnych turbodiesli nie jest może porywająca, ale osiągi obu aut są zupełnie wystarczające w rodzinnych podróżach i codziennej jeździe po mieście. TDI w Sharanie ma nieco więcej wigoru, sprawniejsze przyspieszanie zawdzięcza lepszej elastyczności. Zakres obrotów maksymalnego momentu obrotowego jest w nim szerszy, ale w codziennej jeździe nie odczuwa się tego w jakiś zdecydowany sposób. Podczas codziennej eksploatacji dynamika aut jest podobna, po prostu wystarczająca do sprawnej jazdy.

 

[page_break]

Ford Galaxy Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna
Ford Galaxy

Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł.

fot. Dariusz Dobosz

Najtańszy Galaxy z benzynowym silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM kosztuje 119 000 zł, z kolei cennik Sharana otwiera benzynowa, 150-konna wersja 1.4 TSI za 115 490 zł. W tym przypadku Sharan jest górą. W cenowym porównaniu prezentowanych odmian ze 150-konnymi dieslami i „automatami” tańszy jest jednak Galaxy. I to przy porównywalnym wyposażeniu seryjnym. Dodajmy, że w obu minivanach dostępne są najnowocześniejsze systemy podwyższające bezpieczeństwo jazdy (adaptacyjne zawieszenie, asystent pasa ruchu, monitoring martwego pola, aktywny tempomat). W obu samochodach seryjnie montowane są relingi dachowe i system start-stop. Ford ma jeszcze w standardzie Inteligentny System Bezpieczeństwa IPS, system zapobiegający wywróceniu auta oraz programowany kluczyk MyKey, a w Sharanie znajdziemy między innymi seryjnie montowany system kontroli trakcji, system monitorujący zmęczenie kierowcy, układ automatycznego hamowani po kolizji i tempomat.

Wybrane dane techniczne:

 

Ford Galaxy 2.0 TDCi Trend PowerShift

VW Sharan 2.0 TDI SCR Comfortline DSG

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1997

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/3500

150/3500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

350/2000-2500

340/1750-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

192

198

Pojemność bagażnika (l)

500-555/2339

490-630/2430

Pojemność zbiornika paliwa (l)

68

70

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,4

5,2

Długość/szerokość/wysokość (cm)

484,8/191,6/174,7

485,4/190,4/174

Rozstaw osi (cm)

285

292

Masa własna (kg)

1738

1718

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

od 140 000

od 146 590

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne:                    

 

Ford Galaxy 2.0 TDCi Trend PowerShift

VW Sharan 2.0 TDI SCR Comfortline DSG

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena:                     

 

Ford Galaxy 2.0 TDCi Trend PowerShift

VW Sharan 2.0 TDI SCR Comfortline DSG

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Wygrana Sharana to zasługa przestronniejszego wnętrza i lepszego wyniku w sprincie do „setki”. Jednak mówienie o Galaxy jak o przegranym jest trochę nie na miejscu. Przewaga jednobryłowca spod znaku VW nie ma znaczących rozmiarów, oba auta tak naprawdę prezentują bardzo podobny, wysoki poziom techniczny i jakościowy. Dają ogromną przyjemność jazdy, świetnie się prowadzą, pozwalają zabrać ze sobą połowę domu i spalają mniej, niż można by się spodziewać po kolosach ważących ponad 1,7 tony. Oba modele można z czystym sumieniem polecić rodzinom poszukującym obszernego auta, w którym każdy znajdzie komfort i poczucie swobody.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty