Ford Focus

Ryszard Polit
Gdy w 1998 r. Focus wkraczał na światowe rynki, miał oryginalne nadwozie i nowoczesną płytę podłogową. Czy dzisiaj ten model dotrzymuje jeszcze kroku młodszym konkurentom?

 

Focus zawdzięcza swoje powodzenie dobrej opinii jego użytkowników. W ciągu 5 lat produkcji okazał się samochodem trwałym i niezawodnym. W 2001 r. przeprowadzono face lifting modelu.

 

Cechy szczególne

 

fot. Ford
fot. Ford

Wprowadzając Focusa, Ford zdecydował się na pokerową zagrywkę. Zerwał z tradycyjną linią nadwozia Escorta, wprowadził nowoczesne, wielozaworowe silniki i co najważniejsze - opracował zupełnie nową płytę podłogową. Focus to jeden z pierwszych aut tego segmentu z wielowahaczową osią tylną. Ani Volkswgaen Golf IV, ani Opel Astra II nie miały wówczas tak nowoczesnego rozwiązania. Klienci tłumnie oblegali salony Forda, by przekonać się, czy wygodne jest wnętrze.

 

Focus oferowany jest z 3 rodzajami nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.

My wybraliśmy 5-drzwiowego hatchbacka, którego bagażnik ma pojemność 350 l. To typowa wielkość w tej klasie pojazdów. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu - już nieco mniej i to jest chyba najpoważniejszy mankament tego pojazdu.

Obecnie fotel kierowcy ma seryjną regulację wysokości, a kolumnę kierownicy można ustawiać w dwóch płaszczyznach. O kierowcę zadbano więc w szczególny sposób.

 


fot. Ford
fot. Ford


Silnik

 

Z gamy silników wybraliśmy sprawdzoną, 16-zaworową, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Z tej pojemności skokowej nowoczesne silniki konkurentów uzyskują już ok. 110 KM (Peugeot 307 1,6 l - 109 KM, Renault Megane II 1,6 l - 113 KM). W porównaniu z konkurencją osiągi Focusa nie są rewelacyjne, ale zupełnie wystarczające do normalnej eksploatacji.

Zużycie paliwa zależy od sposobu jazdy. Podczas spokojnej jazdy w mieście nie przekracza 10 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Ford
fot. Ford

Wydaje się, że Focus nadal może stanowić wzór stabilności jazdy, czego zasługą jest wielowahaczowe zawieszenie tylne. Jest ono dość twarde, co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów, a jednocześnie dobrze tłumi nierówności drogi. Podczas długich podróży hałas we wnętrzu nie daje się we znaki, jednak w niektórych autach konkurencji jest ciszej. Miarą starzenia się Focusa jest nieco za długa droga hamowania. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po ok. 41 m. Nowocześniejsi konkurenci uzyskują o 1-2 m mniej. Za to hamulce Focusa są dość odporne na zmęczenie cieplne.

 

Podsumowanie

 

Wkrótce spodziewany jest następca Focusa, producent doszedł więc do wniosku, że dotychczasowy model z coraz większym trudem dotrzymuje kroku konkurencji. Mimo to Focus w obecnym wydaniu ma liczne zalety. W naszych warunkach największą jest niezawodność i zadziwiająco dobre własności jezdne. Z opisywanym silnikiem 1,6 l pojazd oferowany jest w wersji Comfort, obejmującej m.in. 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Brakuje układu ABS.

Niektórzy nabywcy prezentują pogląd, że w aucie produkowanym przez kilka lat wyeliminowano już większość wad konstrukcyjnych i produkcyjnych. Właśnie dla nich jest Focus.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty