Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus RS z napędem na cztery koła

(DKO) / (kr)
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ponad 320 KM mocy jest w stanie wygenerować silnik nowego Forda Focusa RS trzeciej generacji. Sportowa wersja kompaktowego hatchbacka ma pięcioro, a nie troje drzwi.
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus

Producent chwali się, że nowy Focus RS posiada o wiele lepsze właściwości aerodynamiczne, wpływające także na wydajność chłodzenia. Wszystko dzięki dynamicznej stylizacji nadwozia. Wyposażenie auta obejmuje również technologie, które debiutują w modelu RS (m.in. opracowany przez Forda system SYNC2, służący do komunikacji).

W nowym samochodzie zainstalowano system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive (AWD) z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System AWD opiera się na dwóch zestawach sprzęgłowych, sterowanych elektronicznie. Ich zadaniem jest nie tylko rozdział napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucja momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Umożliwia to „wektorowanie momentu obrotowego", co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Producent zapewnia, że system AWD opracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g. Ma on także gwarantować lepsze przyspieszenie na wyjściu ze skrętu.

Kolejną kwestią jest sportowe zawieszenie którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST. Istnieje również możliwość przestrojenia auta do jazdy torowej.

Specjalistom Forda, wraz z inżynierami Michelina udało się stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i – po raz pierwszy w modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyścigowym.

Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus

Pod maską zagości 320-konny motor EcoBoost o pojemności 2.3-litra. Jest to struktura, obecna w Fordzie Mustangu, ale w przypadku Focusa RS mocno ją zmodyfikowano. Dodano nową turbosprężarkę typu twin-scroll, zapewniającą dużo lepszy przepływ powietrza. W nowym samochodzie znajdziemy także układ dolotowy o większym przepływie oraz wyczynowy układ wydechowy o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku.

Głowę cylindrów wykonano ze wzmocnionego aluminium, które musi wytrzymać wyższe temperatury pracy. Także blok cylindrów został wzmocniony żeliwnymi tulejami.

Maksimum obrotów wynosi w tym przypadku 6 800 obr./min, a Ford zapewnił, że silnik charakteryzuje się szybką reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów. Za przeniesienie napędu odpowiada sześciobiegowa skrzynia manualna.

Ford Focus RS / Fot. Ford Focus
Ford Focus RS / Fot. Ford Focus

Dzięki zastosowaniu konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, systemem zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków oraz zaawansowanym układem turbodoładowania, silnik EcoBoost ma odznacza się również stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop, w związkuz czym model ten będzie też emitował mniej CO2, niż poprzednik.

Produkcja Forda Focusa RS ruszy pod koniec tego roku w fabryce Saarlouis w Niemczech. Dokładne dane techniczne pojazdu poznamy podczas jego premiery na targach w Genewie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty