Ford Focus C-Max

tekst i zdjęcia Piotr Myszor
Ford wprowadza na rynek kompaktowego vana, zbudowanego na bazie focusa. Nowy van należy do najelegantszych w swojej klasie.
Ford Focus C-Max

Podobnie, jak inne samochody w tym segmencie focus C-MAX ma wysokie nadwozie, które zapewnia wyższą, bardziej wyprostowaną pozycję siedzenia i więcej przestrzeni dookoła kierowcy i pasażerów. I tak samo jak one kołysze się podczas skrętów. Przeszkadzało mi to przez pierwsze kilkanaście minut jazdy, a potem przestałem na to zwracać uwagę. Podczas jazdy po krętych, górskich drogach w rejonie Gratzu samochód nie dawał żadnych powodów do obaw o tor jazdy. Zawieszenie zapewniało przy tym komfortowe warunki podróżowania.
Komfort jazdy to także zasługa przestronnego wnętrza. Fotele są obszerne i wygodne, obsługa przełączników łatwa i czytelna. W tym samochodzie dobrze i wygodnie się czułem. Wydaje mi się jednak, że w vanie chciałbym mieć jeszcze więcej schowków i półek. Ford gospodarował nimi dość oszczędnie, dbając chyba przede wszystkim o elegancję wnętrza.
Ford focus jest pięcioosobowy. Konstruktorzy uznali, że nie ma potrzeby konstruować siedmioosobowego samochodu, mimo, że część konkurencji takie możliwości oferuje. - Przeprowadzaliśmy badania ankietowe wśród potencjalnych klientów. Okazało się, że połowa nabywców takich aut nie ma w domu dzieci. Większość ankietowanych uznała, że siedmioosobowy samochód nie jest im potrzebny - mówi Ian Miller z Ford Motor Europe. Dzięki temu można bało zaprojektować sylwetkę z wyraźnie opadającym ku tyłowi dachem, przez co auto ma zgrabniejszą, elegancką sylwetkę i wydaje się nieco mniejsze, niż w rzeczywistości jest. Elegancja dominuje także we wnętrzu, które jest ładnie zaprojektowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Podobnie, jak w przypadku mondeo, wydawało mi się, że czuję w tym wszystkim ducha Volkswagena, może trochę ze wskazaniem na Audi. To w zasadzie nie zarzut, bo bardzo dobrze czułem się w tym samochodzie, ale przyznam, że nieco mi żal, że zrezygnowano ze świeżości i oryginalności, jaką miało wnętrze pierwszej generacji focusa. W połączeniu z funkcjonalnością, wymaganą od vanów, mogłyby dać fantastyczne rozwiązania.
W kabinie samochodu jest znacznie więcej schowków, niż w hatchbackach. Dodatkowy płaski schowek jest na wierzchu deski rozdzielczej. Schowki są także w podłodze, między przednimi i tylnymi siedzeniami i w tapicerce drzwi. Kolejne umieszczono w bagażniku, w nadkolach. Główny schowek w desce rozdzielczej ma pojemność 17 litrów. W samochodach z klimatyzacją może także być schładzany. W tego typu samochodach chciałbym mieć ich nieco więcej. Ale wówczas wnętrze mogłoby stracić na elegancji. Ciekawym elementem wyposażenia dodatkowego będzie (bo w chwili wprowadzenia samochodu na rynek nie będzie jeszcze dostępna) półka umieszczana między przednimi fotelami. Będzie dużą lodówką, mieszczącą kilka puszek i półtoralitrową butelkę wody mineralnej.


Ford Focus C-Max

Focus C-MAX ma pojemny bagażnik
z poręcznymi schowkami. Jego pojemność
wynosi 550 litrów. Można ją powiększyć
do 1620 litrów. Można ją także nieco
zmniejszyć, chowając do niej środkowe
siedzenie tylnej kanapy i przesuwając
w tył oba skrajne. Bagażnik jest nieco
mniejszy, ale znacznie wygodniej podróżują
pasażerowie tylnej kanapy.

Focus C-MAX ma trzyosobową tylną kanapę. Środkowe, węższe siedzenie można złożyć, a oba skrajne fotele zsunąć nieco do wnętrza i do tyłu, tworząc wygodną przestrzeń dla dwóch osób. Złożenie fotela do tyłu ma dwa minusy, w porównaniu do nieco inaczej rozwiązanego składania kanapy w oplu meriva. Oba wynikają z tego, że oparcie chowa się nie pod siedzeniem, jak w oplu, lecz w bagażniku. Po pierwsze zmniejsza to, choć nieznacznie, wielkość bagażnika, a po drugie tylna ściana oparcia niezbyt dobrze wygląda w eleganckim wnętrzu C-MAXa.
Miałem okazję jeździć dwoma wersjami silnikowymi tego auta. Zacząłem od dwulitrowego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem. Moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 320 Nm. Drugiego dnia miałem do dyspozycji studwudziestokonny, benzynowy silnik 1,8 l, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 165 Nm. Pierwszego dnia było więcej podjazdów i bardziej dynamiczny silnik zdecydowanie się przydał. Samochód poruszał się szybko, zwinnie i cicho. Wyprzedzanie i podjazdy pod większe wzniesienia nie sprawiały najmniejszych problemów. Silnik benzynowy już mniej mi się podobał. Wyraźnie trudniej radził sobie z dynamiczną jazdą w takim terenie, a jechaliśmy w dwójkę, bez bagaży.
Ford focus C-MAX trafi do sprzedaży w Polsce dopiero w przyszłym roku, więc jego cena nie jeszcze znana. Trudno więc oceniać jego szanse w starciu z zasiedziałą już na rynku konkurencją.
Dane techniczne

silnik1,8 16V1,6 TDCi2,0 TDCi
moc (KM)120109136
maks. moment obr (Nm)165240320
prędkość maks. (km/h)193185200
przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,811,39,6
średnie spalanie (l/100 km)7,14,95,6

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie